Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor sterkt den kutter hos deg, men jeg hadde det på min at den liksom tok seg noen pauser ved pådrag før den fortsatte. Dette var ikke store greiene, så gjorde aldri noe med det. Men etter nylig bytte av det berømte veivhusfilteret, så er dette problemet borte. Motoren drar merkbart bedre i midtre og øvre register nå.

• 4 weeks later...
  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg har nå byttet luftmengdemåler da mange jeg har snakket med mener det mest sannsynlig er denne som var defekt.

Til min store skuffelse kutter bilen akkurat like mye ved pådrag og har fortsatt dårlig bunndrag.

Noen smarte tips?:P

La forresten merke til at røret som går fra turboen og opp under luftmengdemåleren har noen få dråper med olje i seg. Det røret har også en avstikker ca 5 cm ut etter turboen som går opp under motordekselet. Der også fantes det litt olje.

Er dette normalt?

Skrevet

Tar jeg ikke helt feil er det del # 7 du ser det lekker litt olje fra? Del # 1 er luftmengemåler og del # 6 munner på turboen. Det vil alltid komme litt olje fra denne da dette er selve veivhusventilasjonen og det vil komme mere olje ut her om veivhusventilasjonsfilteret er tett.

239.png

Skrevet

setter en finger på turbotrykksensor jeg da.. men lmm er en vanlig feil..

Skrevet

for å gjøre det noe klarer, jeg vil tro den kutter pga høyt ladetrykk. litt merkelig om ikke du får dette på diagnose, men kommer litt an på hvilket utstyr de brukte.

om det faktisk er høyt ladetrykk (feil på styring etc) eller feil på sensor må jo sjekkes nærmere.

Uansett, lykke til. håper det ordner seg med lmm. og somm sagt denne må kodes. bmw leverer hvertfall ikke gamletypen lengre..

Skrevet

Ja der hvor del 3 møter turboen og der hvor del 7 går inn på del 3 er det litt olje.

Hvor sitter turbotrykksensor? Er det noe jeg kan koble fra for å evt eliminere feil eller vil jeg bare lage feilmeldinger da?

Når jeg tok diagnosen brukte de et stort digitalt håndholdt instrument. Hva det kalles vet jeg ikke men det var samme type som orginalverksted brukte mente de.

Snakket med GS bildeler her i Oslo før i dag om lmm og de sjekket da verkstedhåndboken spesifikt til min bil. Der står det ikke direkte at lmm skal kodes, bare at gamle feilmeldinger skal slettes.

Jeg har montert min uten å kode den siden det ikke ligger noe feilmeldinger i bilen.

Skrevet

Er EGR ventilen styringa til turboen eller er jeg helt på bærtur nå?:P

Kan denne evt tas løs og renses på noen måte?

Skrevet

det er hvertfall ikke samme som bmw bruker nei..

og jo den må kodes om du har fått ny type, og original er kun ny type..

trykksensoren sitter på innsuget..under i bakkant mener jeg å huske..

Skrevet

egr er eksos retur ventilen, blank sak i fronten på innsuget ditt..

Skrevet

Hadde en kollega som bad meg prøve bilen. En 320d 2000model. Den dro dårlig hele turtallsområdet.Jeg bad han ta bilen til merkeverksted. Her var luft mengde måler dårlig. Han fikk en "ny bil" etter byttet.

Ellers så har disse motorene et spjeld som stenger halvparten av innsugene for å øke swirl ved lav belastning. Her må det vel være en actuator. Kan det henge noe her?

Eller så har jeg stort sett kjørt uten slange tilkoblet EGR ventil. Har ikke merket stort annet enn litt lavere forbruk. Men når jeg en gang tettet slangen fikk jeg en rar lyd omtrent som et rele som hakket!

Skrevet

Har nå snakket med Bavaria Oslo og bestilt time for diagnose hos de. Fikk også vite fra de at luftmengdemåler på denne bilen skal ikke kodes så da er det bekreftet:)

Skrevet

sjekk vacuum slangene som går fra rør under innsug-over luftmasse måler og ned til styring av turbo trykk, ofte slitt hull i denne flere steder

Skrevet

Nå har da vogna begynt å tulle enda mere.....

Her om dagen sluttet klima anlegget å gi kald luft, ikke noe forskjell på lufta om klima står av eller på.

Eneste som skjer er at vifta kjører på litt ekstra. Evt fukt på ruter forsvinner fortsatt med klima igang men altså ikke noe kjøling.

Noen som har vært borti dette?

De siste dagene har bilen da i tillegg begynt å bli veldig tungstartet. Kinner flere sekunder før den endelig starter.

Har fått tips fra Bavaria om at dieselpumpa kan være en årsak til at bilen i utgangspunktet kutter ved pådrag. Kan det være denne som holder på å ta kvelden for godt?

Kjenner det begynner å bli litt mye tull nå :(

Skrevet

ja det kan være diselpumpa, men ikke nødvendigvis. fått sjekka turbotrykksføler? målt ladetrykket?

hva med glødeplugger da? lenge siden disse er bytta? mtp starting?

• 2 weeks later...
Skrevet

Bilen har nå begynt å bli ganske treg å starte. Det varierer litt hvor treg den er men mye tregere enn hva som er normalt.

Hadde bilen på service før helga og de antyder at det kanskje kan være startmotoren som er dårlig. Fikk byttet glødeplugger på service så da er de utelukket.

Noen som kjenner til om det er mye styr å bytte starter på en 520D? Hvor sitter starteren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...