suzuki Skrevet Mars 28, 2010 Skrevet Mars 28, 2010 Er fersk BMW eier og lurer på hvor ofte man må bytte olja på automatkassa Sitter en såkalt stepptronikkasse i min 520 Mvh Frank
Kenni Skrevet Mars 28, 2010 Skrevet Mars 28, 2010 Det heter at man ikke trenger å skifte olje i automatkassene til BMW. Men det anbefales likevel å skifte ved hver 200 000 kjørte km. Vet om folk som har e39 som er taxikjørte 300-400 000 hvor det aldri har blitt skiftet. Min e39 er kjørt 211 000km nå og jeg kommer kanskje til å skifte olje i automatkassen bare for å ha gjort det.
Alpejohn Skrevet Mars 28, 2010 Skrevet Mars 28, 2010 Jeg har snakket med RATS ang dette, og dem anbefaler på det STERKESTE at man bytter olje rundt hver 50 000 km. Om bilen var fint kjørt uten tunge lass osv. kunne det gå lenger. Men dem anbefalte hver 50 tusen vertfall. Så på min som har gått 157 tusen skal den egentlig ha vært bytta 3 ganger. Jeg skal gjøre det til sommeren tenker jeg Dem sa og at det var en svært spesiell måte man fylte olje på disse kassene, man måtte ha en maskin som varmet opp oljen og no styr. Dette var vist veldig viktig for at man fikk rett mengd osv. Snakket med Bmw, dem skulle ha rundt 4-5 tusen for jobben
feiringbruk Skrevet Mars 30, 2010 Skrevet Mars 30, 2010 Da er det vel det samme med x5 si kassa,min x 5 har straks rullet 100000km da bør jeg vel få skiftet olje.er det noen som har anbefalninger på hvor man kan gjøre det.Eller må det gjøres på Bmw?
maartn Skrevet Mars 30, 2010 Skrevet Mars 30, 2010 Det er så mange meninger om dette emnet her, at man kan aldri bli helt klok på et diskusjonsforum. Regel nr.1: Det er ingenting som heter livstidsolje. Så det må man aldri høre på.. På min E36 med 5hp18 kasse, (5 trinns), er det oljeskift + filter ved Insp.2. Dette får du svar på hos din BMW forhandler. Selve jobben er ikke noen trolldomskunst, men oljen bør holde ca. 30 grader for å få på riktig mengde. Hvis du fyller kassa med kald olje blir det ikke rett nivå. Jeg satt enkelt og greit oljekanna i varmt vann til jeg målte 30 grader på den og fylte på ei pumpe til det rant over i påfyllingshullet. Startet så motor og ventet på at oljen igjen nådde akuratt 30 grader og dro igjennom girene. N,D,R,2,3,4 + S,E og F programmene. Åpnet så påfyllingsskruen igjen for å kontrollere at nivået var riktig. Ferdig. Jeg byttet selfølgelig oljefilter, og vasket bunnpanna godt og gjorde rene magnente som ligger i bunnpanna. Det er et godt tegn om det ikke er noen stålpartikler på dem, da er ikke lamellene slitt. Om du har påfyllingsskru på underkant, siden osv varierer fra kasse til kasse.
suzuki Skrevet April 3, 2010 Forfatter Skrevet April 3, 2010 Tusen takk for tipsene Da har jeg litt mer kjøtt på beina
oe78 Skrevet Juli 20, 2010 Skrevet Juli 20, 2010 Hvor i alle dager sitter nivå/påfyllings skruen på bilen min? 530D med GM kasse. Er 2 umbrako skruer på venstre side av kassa, er det en av disse som er nivå pluggen?? :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå