Gå til innhold

Spørsmål om forumskikk


Inverted
 Share

Anbefalte innlegg

Yo!

Jeg kunne tenke meg å se etter noen som kunne hjulpet meg med å blåse nytt liv i bilen min, men regner med man ikke skal spørre etter svart arbeid her inne? Eller så langt tenkte jeg selv hvertfall.. MEN Jeg hadde tenkt til å tilby tjenester innen videoproduksjon/reklame/grafisk/web-design som jeg er en djævel på, altså en byttehandel mellom meg og et verksted eller en hobbymekaniker som har behov for å f.eks lage reklamefilm.

Er det en kurant fråge? Jeg henger ikke så ofte på dette forumet, og noen forum er sinnsykt strenge på hva man får spørre/snakke om, så tenkte det var en idé å spørre først.

Thanx!

- Calle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det bare er meg men syntes det var merklig topic... ? Topic ellers virket jo greit nok da.

EDIT: ser ikke noe galt i søke etter tjenneste/bytte men trådteksten spør jo om forumskikk ikke bytte av personlige tjenester. Så da sjønte jeg ikke spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bimmers.no har aldri meg bekjent, slått ned på privatpersoner som søker etter noen som kan utføre svart arbeid for dem. Alltids noen her inne som hjelper. Ellers pleier man å få god nok hjelp teoretisk, til å utføre det aktuelle arbeidet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for deg et samfunn uten svart arbeid. Det er ikke gjennomførtbart i Norge! Ikke så lenge vi har det prisnivået og den innkrenkede "nei til gulrot for de med ståpåvilje" ordningen som sadistsosialistene her til lands håndhever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør rett og slett om det er noen som kan hjelpe deg med et problem på bilen. Så tar dere et evt oppgjør, hva det nå enn måtte innebære, på PM eller avtaler det når dere møtes. Det er gjort tusenvis av ganger her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk :)

Man vet aldri! Jeg henger en del på forum for blandt annet videoproduksjon, og der er det nazi på mye av postinga.

Personlig foretrekker jeg å bytte tjenester. Da får jeg akkurat det jeg vil ha og det jeg trenger, og jeg kan gi ekstra av tiden min. Det er ofte begrensa hva man klarer å gi av penger for ting. Tid derimot, det er mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg å bytte tjenester. Da får jeg akkurat det jeg vil ha og det jeg trenger, og jeg kan gi ekstra av tiden min. Det er ofte begrensa hva man klarer å gi av penger for ting. Tid derimot, det er mye enklere.

Første gang jeg har hørt noen si det. Selv syns jeg det er mye mer begrenset for hva man kan gi av tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten jeg ser det på er sånn her:

La oss si at det ville kostet meg 10.000,- å fikse bilen på et verksted. med rundt 36% i skatt så må jeg tjene i overkant av 15.000,- for å betale for reperasjon. Jeg fakturer 500,- timen når jeg gjør jobber. Så da er vi oppe i omtrent 30 timer arbeid. Om jeg hadde byttet timer mot timer, er jeg allerede nede i kun 20 timers jobb.

I tillegg er jo det "utsalgsprisen" til verkstedet. Nå kan jeg ikke kalkylene i bransjen, men gjelder det møbler så er kalkylen ca. 2.3-2.5. la oss for enkelthetsskyld si at den er 2 gangen. Det vil si at de faktiske utgiftene for verkstedet ville være omlag 5.000,- i deler og lønn. De ville i så tilfelle fått tjenester verdt det dobbelte av utgiftene, og jeg ville fått mye mer ut av arbeidstimene mine.

Så lenge det er tjenester jeg virkelig har behov for, så foretrekker jeg den metoden. Da får jeg klær til innkjøpspris f.eks. Da får jeg dobbelt så mye klær for samme antall timer jobbet... Ikke noe jeg gjør ofte, men når jeg kommer over situasjoner hvor det funker så foretrekker jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yo!

Jeg kunne tenke meg å se etter noen som kunne hjulpet meg med å blåse nytt liv i bilen min, men regner med man ikke skal spørre etter svart arbeid her inne? Eller så langt tenkte jeg selv hvertfall.. MEN Jeg hadde tenkt til å tilby tjenester innen videoproduksjon/reklame/grafisk/web-design som jeg er en djævel på, altså en byttehandel mellom meg og et verksted eller en hobbymekaniker som har behov for å f.eks lage reklamefilm.

Er det en kurant fråge? Jeg henger ikke så ofte på dette forumet, og noen forum er sinnsykt strenge på hva man får spørre/snakke om, så tenkte det var en idé å spørre før

Hva ville du ha gjort med bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du hyrer for å gjøre noe svart arbeid har lov å motta inntil 1000kr pr arbeidsgiver uten å oppgi dette på selvangivelsen.

Er ikke dette forhøyet til 1500? Og disse pengene er vel regnet som en "gave".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkvik, godt mulig at grensen er hevet nå, men det var hvertfall 1000kr for noen år siden.. Det er hvertfall lov å jobbe litt svart. Si du har 300 arbeidsgivere da, så kan du jo teoretisk tjene ganske greit egentlig..Å bytte jobb mot jobb skal vel egentlig inngå som kompistjenester/null profitt og det er vel lov så langt jeg kan se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...