Jump to content

Lufting kjølesystem M20B25


FTE
 Share

Recommended Posts

Var å prøvde bilen en liten tur istad, men gikk for opp på rød enda jeg kjørte med normal hastighet. Har prøvd å lufte en god del ganger nå, første gangen luftet jeg til det kom kjølevæske, men hjalp ikke. Står på tomgang og lufter, da kommer det masse damp. Er dette rett og slett luft som er i systemet? Prøvde å ruse litt, da kom det vann igjen. Dette har jeg gjort 5 ganger nå tror jeg. Er det virkelig så mye luft i dette systemet altså? Har jeg byttet om slangene inn på varmeregisteret?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som slangene til registeret står riktig. Den fra baksiden av toppen går inn nederst iallefall. Har satt den på bukker foran nå og prøvd litt mer. Tror jeg har fått ut det meste av luft, men hører fortsatt det "surkler" i slangene etter jeg har stanset motoren.

Jeg må vel ha på lokket til ekspansjonstanken når jeg lufter?

Ingen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Ja, stod lenge å dampet, helt til det var "tomt" liksom. Men tror det hjalp å ha den opp litt foran også kjøre den litt på tomgang og la det piple. Blitt mye bedre nå, men fortsatt kryper det opp mot det røde før den stopper og går litt ned igjen...hmmm.

Jeg hadde lokket av ene gangen jeg drev å luftet, og helte på litt vann ettersom det sank, men etter en stund så kom bare alt opp igjen, rant vel ut en liter ca. Så etter det så hadde jeg på lokket igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Er dette en motor som har vært tømt for kjølevæske? Hvor mange liter har du fått på hittil?

Antagelig er du bare halvferdig med luftingen. Sett varmeapparatet på fullt. Kjør motoren varm, stopp motoren og slipp ut all damp fra lufteskruen. Termostaten er nå åpen slik at det går på mer væske. Fyll på kjølevæske til det renner ut fra lufteskruen. Skru igjen lufteskrue og påfyllingslokk. Start opp igjen og luft på lufteskruen til det bare kommer væske. Nå skal du normalt være ferdig. Hvis ikke er det et eller annet galt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar folkens. Prøvd å fylle på ettersom jeg har luftet, men bare resultert i at ekspansjonstanken har flommet over og pumpet ut ca 1/2 til 1 liter. De siste gangene har jeg fyllt på full tank og skrudd igjen lokket og luftet. Har kommet gjevn "stråle" ut av luftenippel de to siste gangene da.

Jan S: Vet ikke hvor mange liter eksakt, startet motoren for 4 mnd siden, ikke kjørt ordentlig varm før nå. Motoren er nyoverhalt, den har vært helt tømt for kjølevæske, vannpumpe er ny også ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

jeg har sliti masse med dette :) har tatt med meg bilen til en bratt bakke, snuten opp så ekspansjonstanken har vert så høyt som muligt, i forhold til resten :)

Kan vere noen meget vonde luftblemmer som sitter så bare å bruke tida ;) tror en m20 rommer en plass mellom 10 å 12 liter kjøleveske :)

Link to comment
Share on other sites

Ja tror det er det, men er bare å åpne lufteskruen å fylle kjølevæske samtidlig? Slå av motoren og vente til den blir kald, starte og gjøre det samme om igjen?

Link to comment
Share on other sites

jeg pleier ikke å ha på korken, kan vere dette er feil i forhold til boka, men har funka de gangene jeg har gjort det :) bare fyller opp, lar den stå på tomgang uten kork, lufteskrue oppe, varmeapparatet på full mugge, følger med på temp å vannstand :) ser den ut til å bli varm så stopper jeg den, stå litt, starte, samme prosedyre en gang til, når all lufta er godt som ute, så kommer varmen alvorli hart i varmeapparatet :D

Link to comment
Share on other sites

Funka ikke uten å starte motoren? Prøvde guiden din Fliid..

Er det lufta som gjør at all kjølevæska blir dradd inn i motoren når den slåes av? Hørte bare et rap og all væska var borte :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått all luft ut av systemet mitt ennå nei, men er nok til at den ikke koker eller går opp på rød. Varmeapparatet funker knall også. Har ikke fått sett på det mer etter at jeg kjørte den ned til byen for å bytte bakskjerm. Turen gikk fint den. Men hører noen ganger at vannpumpa lager noen lyder, samtidig som slangen inn til pumpa "rykker til" liksom, er det faktisk luft som passerer i systemet? Jeg mistenker det, og skal lufte den skikkelig når jeg får bilen hjem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...