Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, Red Line olja som jeg brukte er helt knall-rød på farge, og den gamle olja som kom ut var nokså svart(Se side 3). Så det var ingen problem å se når den nye olja kom ut gjennom returslange...

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Som sagt, min bil var kjørt 105000km da jeg nå skiftet olja, og den gamle olja så ikke så verst ut, jeg kunne nok kjørt langt på den....

Jeg syns bilen skifter finere på enkelte gir, men ikke noen radikal forandring... :)

Jeg vil nok tro at hvis man gjør denne operasjonen på 200000km vil man kunne merke store forskjeller på bilen/girkassen.

• 8 months later...
Skrevet

Interessant med kommentarene vedr. Biltemaolje. Noen mener det er olje fra Statoil, en annen har hørt Mobil. Selv har jeg hørt at Biltema kjøper olje fra Russland. Uansett...... spek'ene sier at disse er gode nok.

Ser ut til at det er mye følelser og lite fakta ute og går. De fleste bilfabrikanter anbefaler bestemte oljemerker. Personlig tror (joda, jeg vet at tro hører til i kjerka) jeg at disse anbefalingene har like mye med avtaler å gjøre som med kvalitet.

Eller kan det være slik at bilfabrikantene har gjort labtester og funnet at visse oljer er vesentlig bedre enn spek'ene eller at noen oljer ikke oppfyller de spek'ene de oppgir ??

Det som er synd med erfaringer med olje, er at du ikke ser resultatet før motor/gearkasse er nedslitt.

Etter min mening er spek'ene det eneste vi har å forholde oss til i tillegg til anbefalingene fra BMW. Dersom noen har konkrete momenter/erfaringer, kunne det være interessant å høre de.

• 1 month later...
Skrevet

Bra "tråd" og hvordan sifte olje. Er det dexron III som skal på 525tsd 93' med svart skilt? Var nemlig på "mekk" og så i en katalog der og der sto det at det skulle på dexron II.Hva er rett???

• 4 months later...
  • 7 months later...
Skrevet

hei, eg har en 1992 model 530ia med m60b30, kassa heter 5hp-18, eg finner ingen lapp på kassa, noen som kan fortelle meg hvilken olje eg skal ha på kassa? helst hurti svar da eg tenkte å bestille snarest:)

Skrevet

hvis du har en girkasse fra 92 har den da en svart etikett. Med andre ord dextron 2, eller i dag vil det si Dextron 3 ettersom Dx2 har blitt erstattet med den mer moderne dextron3 som oppfyller og overgår dextron2.

• 2 weeks later...
Skrevet

biltema har anbudskonkurranse på oljeleveranse relativt ofte. Et år kan det være esso og et annet år kan det være statoil.

Har i de siste ukene prøvd biltema automatolje (DEX III) på to biler, Begge E36. Den ene var grei i ca 1 mnd før den begynte å glippe under rolig akselerasjon når oljen var kald og den andre brukte lang tid fra girskift fra D til R og tilbake og slo av og til inn giret når den giret fra 1-2-3-4-5 (Hard(les:nøkk) Giring). Begge kassene har jeg i ettertid åpnet opp igjen og etterfyllt med castrol dex3, merket forskjell med en gang. girkassene som ble brukt var begge ZF 5hp18

Noen automatkasser kan kanskje gå fint på biltemaolje. Men for min egen del var den IKKE til å stole på,.

• 1 year later...
Skrevet

Nå har jeg flushet girkassen på min E61 med utgangspunkt i denne DIY'en:

{C}viewtopic.php?f=1&t=155539{C}

Det gikk egentlig ganske greit, med unntak av at jeg ikke fikk girkassa selv til å suge inn den nye olja, den bare pumpet ut den gamle... Jeg måtte pumpe inn den nye med Biltema-pumpe!

Jeg kjørte i gjennom ca 12 liter olje før det kom ny olje ut gjennom returslange.

Her er olja jeg brukte:

wou0q6wtnqkjqcfpdtua.jpg

Hvor kjøpte du den olja? 

Skrevet

Til info, jeg har kjørt 500-550 mil med biltema sin atf olje og kassa(6HP19) ble helt ny med den olja. Girkassa ble langt bedre etter oljeskift. Nå girer den sømløst igjen. Har bare byttet rundt 5 liter så skal bytte ytterligere 5 liter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...