Gå til innhold

e30 320/323. Myte, eller sannhet?


BMWsideways
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om jeg legger det inn på riktig forum, men jeg er litt nybegynner her.

Jeg har hørt at eneste forskjellen på e30 320, og 323 - er veiva. De har samme motorvolum og alt, visstnok.

Så lurte på om dette var bare surr, eller om dette er realitet. : p

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme motorvolum blir feil.

M20B20 er på 1990ccm

M20B23 er på 2316ccm

Samme borringen derimot er det mulig at de har, men derimot veiv med mindre slaglengde.

Samme som hvis du setter 525 TDS veiv på en M20B25. Da blir det 2,7 liter ;)

Det er også 129hk og 164-174Nm i M20B20 og 150hk og 205Nm i M20B23.

Men ja, det er mulig det kun er veiva som har en annen slaglengde enn 320.

Jeg har E30 323i selv og kunne også tenkt meg å fått skikkelig svar på dette.

Dette tyder hvertfall på at 323 er perfekt for turbo-bygg, da borringen er mindre enn på 325i, derav mere solid topp. Samtidig som det er mere hk originalt enn i 320 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg vet som er forskjellen på 2.0 og 2.3 er:

lengre slaglengde på veiv

samme borring

lavere stempler på 2.3 enn 2.0

samme råder

såvidt jeg har hørt er bensintrykkregulatoren på 2.3 en halv bar høyere enn 2.0

toppene er like (men har annen kam og dobble ventilfjører på 2.3 såvidt jeg har hørt.)

har selv 2.3 med turbo, skal tåle mer trykk enn 2.5 har jeghørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg vet som er forskjellen på 2.0 og 2.3 er:

lengre slaglengde på veiv

samme borring

lavere stempler på 2.3 enn 2.0

samme råder

såvidt jeg har hørt er bensintrykkregulatoren på 2.3 en halv bar høyere enn 2.0

toppene er like (men har annen kam og dobble ventilfjører på 2.3 såvidt jeg har hørt.)

har selv 2.3 med turbo, skal tåle mer trykk enn 2.5 har jeghørt.

Da er det mulig jeg rota litt angående slaglengde på veiv. Kan stemme at det er lavere stempler på 2,3 i stedet ja.