Gå til innhold

e30 320/323. Myte, eller sannhet?


BMWsideways
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om jeg legger det inn på riktig forum, men jeg er litt nybegynner her.

Jeg har hørt at eneste forskjellen på e30 320, og 323 - er veiva. De har samme motorvolum og alt, visstnok.

Så lurte på om dette var bare surr, eller om dette er realitet. : p

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme motorvolum blir feil.

M20B20 er på 1990ccm

M20B23 er på 2316ccm

Samme borringen derimot er det mulig at de har, men derimot veiv med mindre slaglengde.

Samme som hvis du setter 525 TDS veiv på en M20B25. Da blir det 2,7 liter ;)

Det er også 129hk og 164-174Nm i M20B20 og 150hk og 205Nm i M20B23.

Men ja, det er mulig det kun er veiva som har en annen slaglengde enn 320.

Jeg har E30 323i selv og kunne også tenkt meg å fått skikkelig svar på dette.

Dette tyder hvertfall på at 323 er perfekt for turbo-bygg, da borringen er mindre enn på 325i, derav mere solid topp. Samtidig som det er mere hk originalt enn i 320 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg vet som er forskjellen på 2.0 og 2.3 er:

lengre slaglengde på veiv

samme borring

lavere stempler på 2.3 enn 2.0

samme råder

såvidt jeg har hørt er bensintrykkregulatoren på 2.3 en halv bar høyere enn 2.0

toppene er like (men har annen kam og dobble ventilfjører på 2.3 såvidt jeg har hørt.)

har selv 2.3 med turbo, skal tåle mer trykk enn 2.5 har jeghørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg vet som er forskjellen på 2.0 og 2.3 er:

lengre slaglengde på veiv

samme borring

lavere stempler på 2.3 enn 2.0

samme råder

såvidt jeg har hørt er bensintrykkregulatoren på 2.3 en halv bar høyere enn 2.0

toppene er like (men har annen kam og dobble ventilfjører på 2.3 såvidt jeg har hørt.)

har selv 2.3 med turbo, skal tåle mer trykk enn 2.5 har jeghørt.

Da er det mulig jeg rota litt angående slaglengde på veiv. Kan stemme at det er lavere stempler på 2,3 i stedet ja.

Sorry OT men hvor original er motoren din? Og hva kjører du på i trykk? Vurderer selv turbo på min, på original motor. Lade ca 0,4 bar, for å oppnå i overkant av 200hk. Uten datasprut. Høres dette helt på jordet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg vet som er forskjellen på 2.0 og 2.3 er:

lengre slaglengde på veiv

samme borring

lavere stempler på 2.3 enn 2.0

samme råder

såvidt jeg har hørt er bensintrykkregulatoren på 2.3 en halv bar høyere enn 2.0

toppene er like (men har annen kam og dobble ventilfjører på 2.3 såvidt jeg har hørt.)

har selv 2.3 med turbo, skal tåle mer trykk enn 2.5 har jeghørt.

Da er det mulig jeg rota litt angående slaglengde på veiv. Kan stemme at det er lavere stempler på 2,3 i stedet ja.

Sorry OT men hvor original er motoren din? Og hva kjører du på i trykk? Vurderer selv turbo på min, på original motor. Lade ca 0,4 bar, for å oppnå i overkant av 200hk. Uten datasprut. Høres dette helt på jordet ut?

motoren bilen min ble godkjent med ladet 0.45bar, og såvidt jeg vet ellers org innmat, og da hadde den 175hk. så må nok oppi litt mer for å få 200hk, men er kanskje 175hk ved hjula da. det vet jeg ikke.

men motoren jeg skal bruke (lader seff med mer enn 0.45bar :P) har fabrikkny topp som er portet\bearbeidet, arp bolter og alle pakninger+lagre nye. neddreide stempler til 8,3:1 i komp, veiv nitrert (en form for herding) og datasprut skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janerik, en 2.3 er en mini versjon av 2.5 . Så bensintrykk tilsvarende M20B25 er korrekt. Lavere stempler for og havner "under deck". Slipper man å knerkte ventiler ved vært stempel løft.

er vell mer korrekt å si at m20b25 er en større verson av m20b23(evnt 2.0) siden 2.3\2.0 kom først

lavere stempler er et resultat av lengre slaglengde med samme plassering av midtpunkt veiv(samme blokk\råder som 2.0)og råder. eller er igrunn plassering kryssbolt som er høyere opp på stempelet, men stempelet er lavere og såvidt jeg husker. lenge sia jeg titta på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
jeg har en e30 323i 1983mod, denne har en 200 topp ikke sant?

kan jeg da sette på en 731 topp?

isåfall, vil jeg få 150hk?

takk for svar :D

Vet ikke, men da er det vel nesten greiere å bare få tak i en 323i motor fra 1984 og putte i bilen din ;) Mye jobb å demontere motoren osv for å få 20hk ekstra, da ville jeg heller kostet på kvassere kam, KN filter og grenrør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en e30 323i 1983mod, denne har en 200 topp ikke sant?

kan jeg da sette på en 731 topp?

isåfall, vil jeg få 150hk?

takk for svar :D

Vet ikke, men da er det vel nesten greiere å bare få tak i en 323i motor fra 1984 og putte i bilen din ;) Mye jobb å demontere motoren osv for å få 20hk ekstra, da ville jeg heller kostet på kvassere kam, KN filter og grenrør :)

trenger ikke demontere hele motoren for å byte topp altså.

lett å bytte topp da, er jo og greit å åpne motoren for å ta en generell tilstandssjekk på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...