BMWsideways Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Hei, vet ikke om jeg legger det inn på riktig forum, men jeg er litt nybegynner her. Jeg har hørt at eneste forskjellen på e30 320, og 323 - er veiva. De har samme motorvolum og alt, visstnok. Så lurte på om dette var bare surr, eller om dette er realitet. : p Takk for svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
janerik171187 Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 kort sagt ja, men er litt div andre småforskjeller og som jeg ikke kommer på akkurat nå Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fliid Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 M20B23 ble bygget på grunnkomponenter til M20B20 med forgasser. Med 200 topp og ikke 731 topp som nyere M20B23 ble bygget med. Har du bygge planer, så bruk en med 731 topp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julian Sommer Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Samme motorvolum blir feil. M20B20 er på 1990ccm M20B23 er på 2316ccm Samme borringen derimot er det mulig at de har, men derimot veiv med mindre slaglengde. Samme som hvis du setter 525 TDS veiv på en M20B25. Da blir det 2,7 liter Det er også 129hk og 164-174Nm i M20B20 og 150hk og 205Nm i M20B23. Men ja, det er mulig det kun er veiva som har en annen slaglengde enn 320. Jeg har E30 323i selv og kunne også tenkt meg å fått skikkelig svar på dette. Dette tyder hvertfall på at 323 er perfekt for turbo-bygg, da borringen er mindre enn på 325i, derav mere solid topp. Samtidig som det er mere hk originalt enn i 320 Link to comment Share on other sites More sharing options...
janerik171187 Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 det jeg vet som er forskjellen på 2.0 og 2.3 er: lengre slaglengde på veiv samme borring lavere stempler på 2.3 enn 2.0 samme råder såvidt jeg har hørt er bensintrykkregulatoren på 2.3 en halv bar høyere enn 2.0 toppene er like (men har annen kam og dobble ventilfjører på 2.3 såvidt jeg har hørt.) har selv 2.3 med turbo, skal tåle mer trykk enn 2.5 har jeghørt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julian Sommer Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 det jeg vet som er forskjellen på 2.0 og 2.3 er:lengre slaglengde på veiv samme borring lavere stempler på 2.3 enn 2.0 samme råder såvidt jeg har hørt er bensintrykkregulatoren på 2.3 en halv bar høyere enn 2.0 toppene er like (men har annen kam og dobble ventilfjører på 2.3 såvidt jeg har hørt.) har selv 2.3 med turbo, skal tåle mer trykk enn 2.5 har jeghørt. Da er det mulig jeg rota litt angående slaglengde på veiv. Kan stemme at det er lavere stempler på 2,3 i stedet ja. Sorry OT men hvor original er motoren din? Og hva kjører du på i trykk? Vurderer selv turbo på min, på original motor. Lade ca 0,4 bar, for å oppnå i overkant av 200hk. Uten datasprut. Høres dette helt på jordet ut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
janerik171187 Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 det jeg vet som er forskjellen på 2.0 og 2.3 er:lengre slaglengde på veiv samme borring lavere stempler på 2.3 enn 2.0 samme råder såvidt jeg har hørt er bensintrykkregulatoren på 2.3 en halv bar høyere enn 2.0 toppene er like (men har annen kam og dobble ventilfjører på 2.3 såvidt jeg har hørt.) har selv 2.3 med turbo, skal tåle mer trykk enn 2.5 har jeghørt. Da er det mulig jeg rota litt angående slaglengde på veiv. Kan stemme at det er lavere stempler på 2,3 i stedet ja. Sorry OT men hvor original er motoren din? Og hva kjører du på i trykk? Vurderer selv turbo på min, på original motor. Lade ca 0,4 bar, for å oppnå i overkant av 200hk. Uten datasprut. Høres dette helt på jordet ut? motoren bilen min ble godkjent med ladet 0.45bar, og såvidt jeg vet ellers org innmat, og da hadde den 175hk. så må nok oppi litt mer for å få 200hk, men er kanskje 175hk ved hjula da. det vet jeg ikke. men motoren jeg skal bruke (lader seff med mer enn 0.45bar ) har fabrikkny topp som er portet\bearbeidet, arp bolter og alle pakninger+lagre nye. neddreide stempler til 8,3:1 i komp, veiv nitrert (en form for herding) og datasprut skal brukes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fliid Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 janerik, en 2.3 er en mini versjon av 2.5 . Så bensintrykk tilsvarende M20B25 er korrekt. Lavere stempler for og havner "under deck". Slipper man å knerkte ventiler ved vært stempel løft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
janerik171187 Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 janerik, en 2.3 er en mini versjon av 2.5 . Så bensintrykk tilsvarende M20B25 er korrekt. Lavere stempler for og havner "under deck". Slipper man å knerkte ventiler ved vært stempel løft. er vell mer korrekt å si at m20b25 er en større verson av m20b23(evnt 2.0) siden 2.3\2.0 kom først lavere stempler er et resultat av lengre slaglengde med samme plassering av midtpunkt veiv(samme blokk\råder som 2.0)og råder. eller er igrunn plassering kryssbolt som er høyere opp på stempelet, men stempelet er lavere og såvidt jeg husker. lenge sia jeg titta på det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMWsideways Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 takker for svar folkens! Måtte bare sjekke opp i dette ; ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
lk2105 Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 jeg har en e30 323i 1983mod, denne har en 200 topp ikke sant? kan jeg da sette på en 731 topp? isåfall, vil jeg få 150hk? takk for svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julian Sommer Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 jeg har en e30 323i 1983mod, denne har en 200 topp ikke sant?kan jeg da sette på en 731 topp? isåfall, vil jeg få 150hk? takk for svar Vet ikke, men da er det vel nesten greiere å bare få tak i en 323i motor fra 1984 og putte i bilen din Mye jobb å demontere motoren osv for å få 20hk ekstra, da ville jeg heller kostet på kvassere kam, KN filter og grenrør Link to comment Share on other sites More sharing options...
janerik171187 Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 jeg har en e30 323i 1983mod, denne har en 200 topp ikke sant?kan jeg da sette på en 731 topp? isåfall, vil jeg få 150hk? takk for svar Vet ikke, men da er det vel nesten greiere å bare få tak i en 323i motor fra 1984 og putte i bilen din Mye jobb å demontere motoren osv for å få 20hk ekstra, da ville jeg heller kostet på kvassere kam, KN filter og grenrør trenger ikke demontere hele motoren for å byte topp altså. lett å bytte topp da, er jo og greit å åpne motoren for å ta en generell tilstandssjekk på ting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waldez Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Det finnes minst 2 forskjellig stempler til 2,3 ett er helt flatt det andre har en liten forhøydning mot mitten,men ikke like mye som på 2,0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
lk2105 Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 jeg skal av med toppen uansett, fordi toppakningen er gåen. så hvis jeg da kan hive på en 731 topp hadde jo det vært bra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now