Ad|oS Skrevet April 6, 2010 Share Skrevet April 6, 2010 BMW E36 325i Er vel ikke veldig mange slike tråder her inne, men kan jo kanskje starte en trend Da var det endelig på tide å ta min egen bil. Har nå hatt den i over 15mnd, men enda ikke gått over den med maskin skikkelig. Fant derfor ut at det var på tide å få gitt den litt TLC. Siden det var første bilen på lang tid med roterende nå, tenkte jeg også at jeg skulle starte litt rolig med å ikke bruke altfor grove produkter. Fint med en litt rolig start på sesongen. Da jeg kjøpte meg en egenkomponert Swissvax Master Collection i vinter tenkte jeg at dette var en fin mulighet til å få testet ut og få litt mer kjennskap til de ulike produktene. Produktliste: Vask: - Swissvax Paint Rubber gul - Swissvax Quick Finish - Swissvax Car Bath - Swissvax Wheel - Swissvax Wheel Brush - Swissvax Detail Brush - Swissvax Waschpudel - Bilt-Hamber Autofoam - Optimum Car Wash - Mac 124 Prickbort - Bilt Hamber Surfex HD - EZ Brus - Meguiars Microfiber wash mitt - Chemical Guys Miracle Dryer Lakkpleie: - Grønn Überpad - Ull, blå, orange og svart Scholl pads - Scholl og 3M bakplater - Flex 3403 VRG - Scholl S03, S17 og S30 - Swissvax Cleaner Fluid Proffessional - Swissvax Concorso (BOS) Diverse: - Swissvax Metal Polish - Swissvax Protecton - Swissvax Seal Fead - Chemical Guys Vertua Bond - Chemical Guys Bare Bones - Eurow og Nanolotus microfiber Her er altså utgangspunktet. Ikke altfor skitten, men kommer litt skitt på en 2timers kjøretur. Hjelper ikke med innkjøring på grus heller. Litt inspeksjonsbilder Litt avrenning fra speil og dørhåndtak Klargjøring av foamgun. Først litt Autofoam Og så litt Optimum Car Wash. Synes BH Autofoam blir litt tynn i seg selv, så med litt OCW blir den noe tykkere og holder seg lengre på panelet Demontering av skilt og skiltplater Og når man først er i gang, hvorfor ikke bare ta lister også. Listene på dørene er festet med klips, og erfaringsmessig går en del av disse i stykker ved demontering. Da jeg ikke hadde noen i reserve ble disse ikke tatt av. Først ut ble Prickbort. Fjerner mye møkk, og pleier virkelig å få frem det verste i deg (eller lakken ) Også litt i hjulbuer Når det gjelder å rengjør plast og gummi synes jeg Surfex HD er overlegen. Brukes som regel ren av meg Prickbort fikk deretter stå å jobbe i rundt 5minutt Og så, veldig klar for litt skumlegging Men neida, ikke enda… Først påføring av Swissvax Wheel på felger Men sååå var det på tide med skum Vaskeutstyret ligger klart Først en Swissvax Detail brush på smådetaljer Som alltid, litt mørkt skum etter å ha gått over listene rundt vinduene Litt rask børsting av pansermatten Byttet over til felgbørste EZ Brush for å komme til inni felgene. Er ikke så lenge siden sommerfelgene kom på, så ikke spesielt skitne Og til slutt dekk. Ble satt inn med Swissvax Pneu før de ble satt på bilen, så lite skitt å hente her også Litt møkk har falt av bilen Avspyling Utrolige mengder med vann som må til for å fjerne såpen fra pansermatten! Vaskevannet måtte så gjøres klart Da Swissvax Car Bath er ekstremt tyktflytende, løser den seg ikke opp umiddelbart i vannet. Liker derfor å blande den ut i en flaske varm vann før det tilføres i bøtta. Ble brukt 2-3 korker Og så brukes høytrykksspyler for å få litt mer skum Blandet også opp et en liten flaske med vann og Car Bath til foamcannon for enda bedre glid ved vaskingen Waschpudel er et naturlig vaskeredskap her! Loer litt, men blir bedre etter litt bruk Til nedre paneler, dører osv brukte jeg en Meguiars Wash Mitt Prøver så godt jeg kan å gå fra rent til skittent, altså å ta de aller verste områdene til slutt, slik at ikke man tar med den verste skitten til områder som er renere Til slutt en egen washmitt til eksos/felger Spyle av såpen i dører/dørkarm. Er ikke rutinert nok til å ta det med høytrykksspyler under fullt trykk enda Fremdeles noe beskyttelse igjen, men sheeter vann ganske bra Pga vekten av alt vannet i pansermatta ville ikke panseret stå oppe av seg selv. Da er det jo greit å ha en teleskopstav i nærheten Fikk stå å renne av seg en stund før Paint Rubber og Quick Finish ble funnet frem Tørket ikke av bilen før jeg sprøytet på Quick Finish, noe som fungerte fint. QF lukter helt fantastisk, og er en drøm å jobbe med! Etter panseret Var ikke veldig mye på resten av bilen, og prosessen ble avsluttet med litt claying av eksos Ble kun clayet fra vinduer og ned, så gikk over en runde med puddelen for å fjerne eventuelle urenheter som var blitt løsnet av clayen Etter vasken så puddelen slik ut. Ikke så aller verst… Ble deretter kjørt inn under tak hvor den ble tørket med CG Miracle Dryer Grøftelys ble også fjernet for å komme til litt lettere Bilens tilholdssted Fjernet blinklys på skjermene Prøvde også å fjerne speilene for å komme til under dem, men de boltene satt for godt fast til at jeg fikk løsnet dem dessverre Så var det tid for å måle lakken. Har målt litt tidligere, og det er en del forskjellig lakk på bilen. Og noen cm lengre ned… Litt forskjell? Under panser Totalt sett ingen urovekkende lave målinger Litt inspeksjonsbilder før korrigering Og så det fantastiske med dette stedet. Bilen kan stå i løftebukken når jeg jobber med den Bilen er dessverre så lav at ikke løftearmene kommer under. Da må man frem med billigjekken Startet med å teste litt. Først ut var grønn Über og S30. Har ganske myk lakk, så måtte prøves Mye produkt første runde for å prime paden Litt merker før man før tørket skikkelig Deretter Fjernet litt swirls, men ikke alt. Etterlot seg i det minste lite hologrammer. Prøvde å øke cuttingen med en orange Scholl pad Tok litt mer, men etterlot litt mer hologrammer Litt 50/50 bilder av resultatet Lakkjobben på panseret er ikke helt 100%, så fant litt slike her. Redskapet som ble brukt var 3M 9MY 36mm sliperondell med holder samt 3M kontrollspray. Prøvde å fjerne spor med orange Scholl pad og S30 (ja, vet det er nyttesløst, men ville se effekten) Økte til S17 Resultatet ble blankt, men var litt spor etter våtslipepapiret. Fjernet dette med ullpad og S17, etter et par runder med dette ble det bra Polerte opp igjen med orange og S17 Litt mer 50/50. Ikke de beste akkurat Tok fremdeles ikke nok, så prøvde meg på S17 og blå Scholl Fine hologrammer Flere 50/50 Noen merkelige prikker på bakplata Ønsket våpen ble S17 og blå Scholl Ble ikke så aller verst Valget falt på S17 og Scholl ull foran på bilen. Mye plast, og er greit med noe som ikke utvikler så mye varme. Skapte riktignok noe hologrammer dette også En liten pause, og Swissvax Wheel brush ble funnet frem for å børste vekk litt i hjulbuene. Ikke så lett å komme til der når bilen står nede Etter 2 runder med blå Scholl og S17 Syntes eksosen kunne trenge litt TLC Swissvax Metal Polish og TurtleWax polerduk fungerer fint til dette Fant frem en Meguiars applicator og S03 til å ta på noen steder som er litt vanskelig å få tatt med maskin Litt inspeksjon Dekkene trengte litt fornying, så Swissvax Pneu og Pneu kost ble brukt Startet med å spraye på litt på dekkene, for så å børste det ut Var ikke ideelt synes jeg. Likte bedre å spraye på kosten og på den måten fordele det. Ulempen med å gjøre det slik i forhold til en applikator er at man får mer produkt ved alle kanter (altså på skriften og slik), og da kan det renne litt. Går veldig greit så lenge bilen skal stå en stund, men skal man kjøre rett etterpå er det en risiko for at man får slynget produkt oppetter siden på bilen. Altså vanskelig å ha nok produkt til å dekke skikkelig, men lite nok til at det ikke renner. Er noe gummi innenfor tanklokket, og det fikk også Pneu Prøvde for første gang Swissvax Protecton til utvendig plast La også på DTM-leppa som ble demontert Fortsatte med Protecton i motorrom Pneu på plast Metal Polish ble også brukt på tårnstaget Var da ferdig med korrigeringen på hele bilen. Hologrammene måtte jo vekk, og Swissvax Cleaner Fluid Pro skal kunne fjerne slik. Mye produkt første gang for å prime paden litt Hele panseret ble tatt (dessverre) før jeg sjekket om jeg fjernet hologrammer Fremdeles litt hologrammer, så gikk over til S30 og orange Über en runde først Protecton hadde nå fått stått over natten, og slik så det ut 12-15timer etter pålegging. Hadde kanskje lagt litt tynt på, men var ikke helt bra. La derfor på et nytt lag, denne gangen ganske tykt slik at det skulle få trekke inn (???) skikkelig Da var hele bilen tatt, og på tide å kontrollere for hologrammer. Først en wipedown med 40/60 isopropanol (ikke 50/50 som står på flaska) Fikk virke 5-10minutter før jeg tørket av igjen Nok en inspeksjonsrunde Så var det frem med CFP igjen. Denne gangen litt mindre produkt ved påføring. En drøm å kjøre med CFP og finishing pute Alle produkt/pad kombinasjoner skulle vært slik! Ble kjørt 3-4pass med rundt 1200rpm En runde for å fjerne polishrester da det ikke ble noen vask etter poleringen. Greit med litt småverktøy Fant selvsagt ikke ”pistolen” til trykkluften, så brukte denne i stedetfor. Ikke helt like effektivt… Fant etterpå ut at det var greiere å bare ta ut pluggen Så var det endelig tid for voks. Valget stod mellom Shield og Concorso (egentlig BOS, som har noe høyere carnubainnhold). Er jo sommer snart, så da ble det Concorso Viktig å huske at alle skal få Fikk stå i 15-20minutt før det ble buffet av igjen. Brukte disse microfibrene fra Eurow, som for øvrig ble brukt til alt annet på bilen også pga noe myk lakk. Er ganske skånsomme, men sliter litt med å trekke til seg nok produkt. Dette gjør at man blir lurt til å tro at man har hologrammer, når det egentlig bare er oljer og rester som ligger igjen Felgene måtte også få litt pleie, så da ble det selvsagt Swissvax Autobahn Denne applikatoren er veldig grei til påføring. Eneste minuset jeg har med den er at den trekker til seg en del produkt. Så lenge den bare puttes i en tett pose kan den brukes igjen, men ”taper” fort mye produkt om den vaskes. Vil også tro at den er fin å bruke ved vask av felger, for å ta bak eikene. Godt jeg har flere av dem Eksosen trenger også litt beskyttelse Chemical Guys Bare Bones ble brukt i hjulbuer. Skal man dekke alt ved kun å spraye trenger man MYE produkt. Bruker derfor en applikator for spre det ut Skiltene ble behandlet med Chemical Guys Vertua Bond og Swissvax Autobahn Listene ble satt på bilen igjen Brukte Protecton på plata under frontruta. Pneu på nettingen i fronten, pga lett påføring med kost Når man allerede har en pad klar med Bare Bones, hvorfor ikke påføre litt under bilen også? DTM-leppa monteres igjen, samme med blinklys Swissvax Seal Fead påføres gummilister Deretter runde to med Concorso Autobahn på dørlåser og bagasjelås Rutevask med Swissvax Crystal Concorso fikk så herde en stund, før alt ble avsluttet med en runde Swissvax Quick Finish og diverse runder med microfiber for å fjerne alt av av voksrester og oljer som måtte se ut som hologrammer Og helt til slutt, litt ferdigbilder. Har ikke vært så flink til disse tidligere…. Alt i alt var dette en grei start på sesongen. Må nok gå litt grovere til verks med hardere polish nest gang, om jeg likevel må gå over flere ganger. Ble ikke påført noen form for ruteforsegling da det ikke er så lenge siden sist Når det gjelder Swissvax sine produkter er jeg stort sett fornøyd. Protecton trengte litt lang tid til å virke syntes jeg, men etter jeg la den på andre gangen, og tørket over så det bra ut. Trengtes bare mer produkt som fikk ligge en stund. Når det gjelder Quick Finish som claylube er det nok ikke det jeg kommer til å bruke mest, mye pga at det prismessig er litt dyrt. Ellers bare positive ting å si om det Og når det gjelder CFP på roterende maskin, så er det en drøm i forhold til å bruke vanlig CF for hånd. Ingen om hva jeg vil bruke i fremtiden. Og hvis noen lurer på hvorfor det nesten ikke er bilder fra førersiden av bilen under korrigeringen, er det kun fordi det var mindre plass der og det dermed var mer stress å ta bilder. Håper denne faller i smak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet April 6, 2010 Share Skrevet April 6, 2010 Skikkelig imponerende jobb. Storkoste meg mens jeg leste igjennom denne tråden. Kan jeg spørre om hvor lang tid du brukte på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet April 6, 2010 Forfatter Share Skrevet April 6, 2010 Bra du likte den Nja, usikker på hvor lang tid det tok, men ble vel kanskje 20timer, +/- 5... Ble litt når jeg hadde tid og tok meg tid, fra fredag formiddag til mandag formiddag. Veldig greit å polere bil uten å måtte tenke på hvor lang tid man bruker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet April 6, 2010 Share Skrevet April 6, 2010 OK. Regnet med dette tok litt tid. Grunnen til at jeg lurte var at "mannen i gata" som regel ikke er intressert i å betale for en slik jobb hos et bilpleie firma. Det blir noen timer jobb, og det går med en del produkter. Av erfaring så er det som regel utv og innv vask + litt polish som er aktuellt. Litt synd da dette er god medisin for bilen, + at det blir jo en helt annen bil etterpå. Men denne tråden er jo absolutt god reklame hvis du gjør dette mer enn på bare hobbybasis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet April 6, 2010 Forfatter Share Skrevet April 6, 2010 Er jo hovedsakelig på hobbybasis, men tar litt jobber av og til for å kunne for kunne forsvare samlinga jeg har av bilpleiemidler. Dessuten synes jeg at det er veldig gøy, og så er det givende å se forvandlingen... Er ikke så mange som egentlig er interessert i en slik jobb nei, særlig ikke når jeg er en del dyrere enn bilpleiesjappa på hjørnet som tar 800kr for full polering + innvendig. Men vil tørre å påstå at jeg gir litt bedre kvalitet enn de fleste slike sjapper klarer å få til Ble ikke tatt noe innvendig, annet enn ruter denne gangen, da jeg ville prioritere utvendig og heller få tatt innvendig skikkelig på et senere tidspunkt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet April 6, 2010 Share Skrevet April 6, 2010 Du går grundig til verks ser jeg! Morro lesestoff, og blankt ble det også! Jeg gikk over min med MG step 1,2 + Techwax nå nylig, men i solen så den ikke ut! Fullt i swirls.. så jeg må grundigere til verks selv snart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet April 6, 2010 Forfatter Share Skrevet April 6, 2010 Greit å være litt grundig om man først setter igang syns jeg Trengs en grundig runde i ny og ne, men en runde med DC 1+2 og Techwax gjør jo litt nytte for seg med tanke på blankhet og beskyttelse, men må grovere skyts til for å fjerne swirls og riper. Bare å sette igang, for er verdt det når du er ferdig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwFrik Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Sweet! Dette må man kose seg med for å få til, du har kosen på Topp kan eg sjå =) Stå på. Utruleg bra og Flott utført Guide! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sector59 Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 hvor mye hadde du tatt for en tilsvarende jobb som du utførte på din? Å er det lov til og spørr om råd/tips i denne tråden? Prøver meg jeg Vis du har en ny lakert bil (blank svart med klarlakk), er det mye potensial å hente med polering da? Vis en tenker på shine og ikke bare vedlikehold? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Jeg vet ikke om jeg er mest imponert over at du gidder gjøre jobben eller at du gidder dokumentere alt! Tar du min og? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Dette var veldig imponerende! Må være den beste "vasketråden" jeg har sett! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 jeg bøyer meg i støvet. sett deg opp en prisliste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringels Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Fyrte nettopp opp en rev , å har lest gjennom tråden din her, og jeg må si det dette var et vikelig interesant lesestoff. Er imponert over hvor mye du legger i arbeidet ditt når du først skal gjøre noe, og hvor nøye dette er. Imponerende! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Hmmm.... en ting som du aldri husker, er å skrive hva de derre fordømte "S" produktene er i grovhet... hehe og ja, jeg er slapp og gidder ikke lete men så jo ut som en grei jobbe dette da, må vel få tatt min også snart ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carlhaakon Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Meget bra dette Ad|oS blir samme på min til helga vil jeg tro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå