Gå til innhold

høy tomgang og div. 318 e36


Wilhelmsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei hei,

Ny på forumet, samt ny bil:D

Har nylig anskaffet meg en BMW 318i E36 92 mod,

å har noen feiler som jeg tenkte jeg kunne spørre dere litt mer erfarne om ? :P

Det første, og som plager meg mest er at tomgangen idler på 1100-1200 ca

det startet med at når jeg kjøpte bilen så hadde den ujevn tomgang på 500-900 rpm, men etter jeg kjørte den til min hjemplass ( 40 mil unna ) så slutta den med å være ujevn, men gikk om til stabil tomgang på 1100,

når jeg starter den og den er kald så ligger den fint på ca 700 som jeg trur den egentli skal være på? men etterhvert som den blir varm så idler den på 1100 som sagt.

Noen som vet hva feilen kan være? tomgangs regulator? lambda?

så en ting til, jeg trur den tikker om jeg ikke tar helt feil, høre ikke direkte tikkelyder, men en veeeldi svak diesel lyd på en måte:P ( er bensin motor da:P ) og den begynner og sperrer ( fuel cut lignende ) på ca 5200-5400 rpm, er ikke dette litt tidlig? ellers en det så går den fint å greit:)

og en siste ting:P muligens gasswire, men ikke sikker, når jeg gir gass, og f,eks slipper gassen når jeg skal gire, så håll den fortsatt på gassen ca 1-1.5 sekund etter jeg har sluppet pedaln, akkurat som om wiren er veldig treg eller noe, men ikke sikker:P

sorry for lang tekst:P men det hjelper vel som vanlig for dere å vite mest mulig for å komme med et så bra svar som mulig:P

takk på forhånd for dæm som orker og lese alt dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om den suger falskluft noen sted. Og prøv å bytte tomgangsregulatoren. Ang. tikkingen og "cutoff", så har jeg nettopp samme problem med min 318i. Kammen er slitt og det gjør at motoren ikke klarer å gi full effekt. Min "sperrer" på samme turtall og tikker litt også, så det er nok en sammenheng der :( Og mulig at speedwireén trenger smøring. Sjekk også om armene og spjeldene på forgasseren glir lett der wireén går inn på forgasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, bruker jeg da startgass? og sprayer på alt av slanger og div for og finne falskluft ? det skal jo sies at jeg hører en veldig svak lyd etter jeg har akset ( gasset opp til høyt turtall ) og slipper så hører jeg en liten suse lyd, akkurat som en svak liten wannabe turbo som suger luft:P ( vanskeli å forklare:P )

okei, er det mye styr me kammene? må dem strammes eller byttes trur du ?

ja skal prøve å smøre litt, noen anbefaling av produkter? tenker da på varmen fra motoren?, eller funker vanlig wd40 ?

takk for svar kjapt svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bytte ut kammen og antagligvis samt ventiler. dette er da en svakhet på m40 motorene, regner med at du har m40 motor siden det er en 92 mod. hadde samme problem på gamle bilen min selv. etter det jeg skjønte var det slitt kam som begynte å bli sliten..:( bytter du dette.. så er jeg ganske sikker på at du er kvitt det problemet og dette kan også medføre fusking på bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startgass er en grei metode ja. Hører du susing er det nok hull et sted. Snakker av erfaring der :wink: Og til wire kan du bruke rustløser først, men helst noe som inneholder litt mer olje til selve smøringen, vanlig motorolje gjør susen.....Det beste er nok å bytte hele toppen med en som fungerer fint. Eventuelt kan du overhale den du har. Mange forskjellige meninger om dette, noen syns det er enklest å bytte hele motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bytte ut kammen og antagligvis samt ventiler. dette er da en svakhet på m40 motorene, regner med at du har m40 motor siden det er en 92 mod. hadde samme problem på gamle bilen min selv. etter det jeg skjønte var det slitt kam som begynte å bli sliten..:( bytter du dette.. så er jeg ganske sikker på at du er kvitt det problemet og dette kan også medføre fusking på bilen..

ja stemmer det:P har m40 motor

hmm hadde litte lyst å bytte hele motoren:P er blitt byttet før av forrige eier,

Men skal se hva jeg får til;) takk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startgass er en grei metode ja. Hører du susing er det nok hull et sted. Snakker av erfaring der :wink: Og til wire kan du bruke rustløser først, men helst noe som inneholder litt mer olje til selve smøringen, vanlig motorolje gjør susen.....Det beste er nok å bytte hele toppen med en som fungerer fint. Eventuelt kan du overhale den du har. Mange forskjellige meninger om dette, noen syns det er enklest å bytte hele motoren.

hehe ja da skal jeg prøve å sjekke litt rundt, ;)

thanks;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært og testet startgass å sprayet litt her og der, merket ingen forskjell, bare når jeg sprayet direkte på luftfilteret,

men er jo ikke så mange plasser å spraye? er vell i hovedsak bare den gummislangen som går fra innsuget til luftfilter? eller tar jeg helt feil? :P

ang treg gassrespons er jeg nesten sikker på at det må være wire eller treg gasspedal, testet å gasse manuelt på motoren, å da va det kjapp gassrespons,

har aldri fått ordentlig til å smøre en wire, har prøvd tidligere, men noen som har noen tips til hvordan jeg skal klare å få olja/smøringa til å gå hele veien bortover langs wire'en ?

en kompis står å pumpe gasspedal ( mens motoren er slått av ) mens jeg smører på ? eller? xD

forresten så blir motoren veldig varm når jeg står i ro, jeg kan stå i ca 10 minutter ekstra om jeg har varme anlegge på fult, men uten det så blir motoren varm innen 2-4 minutter,

har et blad på kjølevifta som er knekt av + mangler det dekselet som skal føre lufta riktig, er det pga dekselet? eller er det kanskje vannpumpa? blir fremdeles varm når jeg ruser motoren litt, så har en liten tvil på at det er vannpumpa,

når jeg kjører eller er i fart så kjøler den fint:) da radiatoren får kjøling fra vind, men dårlig kjølig når jeg står i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at siden en av bladene på vifta er knekt og du mangler det dekslet som skal føre lufta rett inn i radiatoren, blir den varm på tomgang. Siden den kjøler skikkelig når du kjører, tyder det ikke på at noe annet skal være galt. Ang. waieren så er det ofte i endene den blir ru, siden der kommer fuktigheten til, hvis det da ikke er knekk på den andre steder. Det kan være nok å smøre det man kan i endene mens waieren trekkes frem og tilbake. Til det er det best å være to ,syns jeg. Ellers er det aller beste at du demonterer waieren og henger den opp mens du heller på en oljeskvett i ny og ne, og lar tyngdekraften gjøre jobben, men det tar litt tid å la oljen trekke skikkelig ned. Og hører du susing mens motoren sviver, kan du være sikker på at det er lekk et sted! Min gjorde som sagt det, og jeg byttet både belgen og de to slangene til tomgangsregulatoren, og da ble det tett og slutt på sus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei. takk for detaljert svar:D

testet og smøre en god del idag både på waier/wire og på pedalen,

og den ble en del bedre, ser også at framme med motoren, så er wiren litt for kort, som gjør at om jeg strammer wiren sånn at den står litt mer stabil, så strammer jeg samtidi tomgangen, den må skru helt av den stramminga for å ikke endre tomgangen som allerede er høyere en den skal, så det var litt nedtur:/ om dere forstår:P. men den ble bedre, men uansett, tror den store synderen er selveste pedalen, eller fjøra til pedaln, for testet å trykke pedaln inn med handa, og ser at pedalen trekk en smule tregt ut igjenn, for som sakt, når jeg gjør det manuelt så får jeg bra gass respons, men ikke når jeg bruker pedalen, prøvde å smøre der også, men ble ikke optimalt,

ang falskluft, du nevner 2 slanger og " belgen " hva er belgen? hehe:P er det den største store slangen? og di 2 andre slangene di tynne?

er tomgangs regulatoren den boksen rett før luftfiltere ? ser det går noen ledninger inn dit og sånt,

har en mekaniker som jeg kjenner som er veldig flink me å stramme / bytte kammer etter det jeg har hørt, som sier han kanskje han gjøre dette " svart " for meg

hva er en grei rettferdig pris på dette? hehe

takk for svar igjen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på bildet så er belgen den store "slangen til høyre med "riller" på. De små jeg mener er de som går inn til tomgangsregulatoren som du ser pekt ut på bildet. Det er en slange som går opp fra midten og en i bakkant som går inn på belgen. Disse tre må sjekkes godt for lekkasje, eventuelt byttes. Den boksen du nevner med luftfilteret er luftmassemåleren. En slange til du kan sjekke, er vakuumslangen til bensinen. Du ser den også på bildet, til venstre, men er kun ca. 6mm tykk. Den går fra en rund vakuum regulator som ligger til venstre for tomgangsregulatoren og inn på innsugsmanifoilen på siden av den ene fra tomgangsregulator. Ang. pris, så er det nok delene som koster mest. Et nytt kam-sett med løftere etc. koster ca. 3500 på Koed, tror jeg. Så kommer pakninger og nye skruer i tillegg. Tør ikke si hva som er rettferdig pris, men en må jo huske at bilverksted har en eventyrlig timepris! Lykke til!srd9r86glfpgaucgbcpa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om speedwaieren er lagt opp litt "trangt" siden den virker kort der framme. Hvis du følger den nedover og bakover i bilen og prøver å eventuelt løsne den der den er festet med strips eller annet, prøv å legg den opp slik den er litt mer romslig og unngå skarpe bøyer på waieren. Er ikke umulig at en av forrige eiere har mekket litt på pedal og waier, slik at den kanskje ikke er satt sammen helt som det burde. Bare spekulasjoner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om speedwaieren er lagt opp litt "trangt" siden den virker kort der framme. Hvis du følger den nedover og bakover i bilen og prøver å eventuelt løsne den der den er festet med strips eller annet, prøv å legg den opp slik den er litt mer romslig og unngå skarpe bøyer på waieren. Er ikke umulig at en av forrige eiere har mekket litt på pedal og waier, slik at den kanskje ikke er satt sammen helt som det burde. Bare spekulasjoner....

takk for hjelpa AutoMartin :D

bra forklart;) og supert med bilde;)

skal ta en nermere titt på dette idag;)

hehe ja det skal du ikke se bort ifra:P er jo trossalt en finnmarking jeg kjøpte bilden av :lol: ( no fence )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da va det ordnet;)

problemet var at den ene ledningen til kontakten til tomgangsregulatoren var slitt av,

så når jeg fikk ordnet det så ordnet alt seg;) idler på ca 700 nå;)

eneste ulempen er at den er ujevn tomgang mellom 600-800 rpm, noe som den egentli skulle være når jeg skulle kjøpe bilen:P,

så vet enda ikke om tomgangsregulatoren er litt dårlig, eller noe sånt? eller luftmengde måleren kanskje?

men uansett,

Creds for all hjelpa fra deg AutoMartin ;) du har vært mye til hjelp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja da var jeg tilbake til problem med tomgangen, bruker bare samme post :)

har veldig store problemer med ujevn tomgang,

er så ille at jeg må hålle gassen litt inne vær gang jeg skal ta inn clutchen, helt latterlig å multitaske med å bremse så gass, brems gass, brems gass fort, mens jeg skal bremse ned mot et kryss jeg tar som står i en bakke vær eneste morgen, hvis jeg ikke gasser så kveler motoren, kjører uten lys, og spiller og vifte er av, for å bruke minst mulig strøm ( bruker jeg strøm blir det enda værre en det allerede er )

dette skjer når motoren er kald,

jeg har strammet wiren ( sånn at tomgangen er høyere ) men er fremdeles sånn som dette når den er kald, og idler nå på 1100, kan få den til å idle lavere når den er varm, men da er den helt ubrukelig når den er kald,

holder på å klikke nå.

hva trur dere? tomgangs regulator?

bilen lugger litt i 1 og 2 gir også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...