Gå til innhold

E46 - Defekt hjulboltgjenger foran - Bytte hjullager?


Fuzzy
 Share

Anbefalte innlegg

Oppdaget i forbindelse med bytte til sommerhjul at gjengene i ene bolthullet fremme på min E46 var defekt.

Sist noen skrudde her var selvsagt på merkeverksted i vinter da begge bærebruene med tilhørende foringer ble byttet.

Jeg skrur alltid boltene inn med fingrene og så bruker momentnøkkel (100NM) når jeg bytter hjul, samt selvsagt aluminiumspasta. Da jeg skal stramme bolten merker jeg at den ikke blir normalt strammere men bare går rundt. Tar den ut og ser at både bolt og gjenger er defekte (har andre bolter på vinterhjulene, men ikke gått gjennom og sett hvordan den så ut ennå.

Mistenker defor at merkeverksted har strammet for mye, dratt over gjengene eller kjørt inn bolten skeiv med luftverktøy, men dette blir sikkert umulig å bevise og trolig ord mot ord - hvilket kommer til spørsmålet:

Er det mye arbeid og stort behov for spesialverktøy når hjullageret foran skal byttes (gjengene sitter så langt jeg kan se i hjullageret)?

Ikke det at jeg vil bytte lageret selv - men BMW er i grunnen en bra bil, men i mitt tilfelle er opplevelsen langt på vei blitt ødelagt av mye problemer med merkeverksted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden det er konebilen lurer jeg selvsagt på hvor farlig det nå er om hun evt kjører med det slik en stund (høyre fremhjul som sitter med 4 bolter som er strammet med 100 NM og en bolt som har så dårlige gjenger at den bare er skrudd inn og strammet litt men ikke 100NM da gjengene ikke klarer å motstå dette...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker; ser av tråden at det er andre som også har hatt problemer med verksteder som Fu*ker opp gjengene... :-(

Kan ikke de som ikke fikser dette heller finne seg traktorer å skru på og heller la skikkelige folk skru BMW til de timeprisene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstant tidspress og kraftige muttertrekkere er stikkordet her.

Har ingen følelse med momentet og må bare stole på at trekkeren er riktig kalibrert. Skal dog mye til for å ødelegge gjengene. Skrudd sleivt på e.l...

Hør med de hva de har å si :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problemet på min e34 for en tid tilbake. Bolten var ikke entret skikkelig før luftverktøy ble brukt og gjengene ble selvfølgelig ødelagt. Likevel fikk vi gjenget det på nytt=) Mye billigere og enklere enn å bytte navet. Prøv det først. Tok det på verksted når bilen likevel var inne på EU-kontroll; kostet en hundrelapp ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klaget til verkstedet som hadde bilen og de har tilbydt seg å gjenge opp igjen hullet; tviler dog på at det vil fungere da gjengene er dratt over slik at det ikke er noe å gjenge i :-( Men klart - når verkstedet først har begynt å fikse så kan jeg vel forvente at de fikser det på en eller annen måte? Er vel ikke akkurat seriøst om de skulle levere tilbake bilen igjen med kommentar om at det ikke gikk å gjenge opp så det får bare være slik, eller at billigløsningen ikke fungerer så da må jeg betale reparasjonen selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange metoder å gjenge på så la de prøve det først.

iom at de tilbyr seg å fikse det erkjenner de jo delvis skyld så om det ikke blir bra ville jeg prøvd å få de til å dekke hele eller deler av utgiftene med nytt lager.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100nm er jo for det første for lite på en alufelg. disse skal trekkes med 120nm...

det andre er at du skal ha en overnorm kraftig trekker, og være under norm smart for å greie å trekke over slik. så antagelig er det skeivt entret.. men også da merker man godt at noe er galt.

kjør verkstedet på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Det var Strandveien Auto i Trondheim; Jeg har aldri hatt bilen på andre verksteder, så det tyder vel på at jeg også kan anbefale de. Det har selvsagt vært ting å påpeke, men det vil det også alltid være; jeg er en pirk og skal ha ting helt i orden, hvilket jeg også antar er ganske vanlig blandt BMW-eiere generelt. De gangene det har vært noe å utsette har jeg, som ved dette hjullageret, alltid blitt hørt og det har ordnet seg til slutt, hvilket selvsagt er viktigst :-) Det er lov å gjøre feil dersom man også kan innrømme det og rette opp igjen etter seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...