Jump to content

Bekjempe rust


thomjak
 Share

Recommended Posts

Har litt rust neders på kanalene og lurte på hva er beste måten å ta dette, er det å pusse ned hele kanalen og så slenge på hva ?

Evnt hva annbefaler dere av utstyr for å angripe dette ?

Link to comment
Share on other sites

Sandblåse kanalene er vel det som må til for å få fjernet mest mulig av rusten. Hvis du har en kompressor selger de punktsandblåser på biltema til en billig penge. Så smører du på noe som trenger inn i stålet og "kapsler" inn de små rustpartiklene som er igjen. Du klarer aldri å bli kvitt alt nemlig. Så er det grunning.. diverse meninger om hva som er best (hør med en lakk leverandør) og lakk+ klarlakk ;)

Link to comment
Share on other sites

maartn, funker fint å slipe bort rusten til du kommer til bart stål, sveis inn ny plate, dra på to strøk med Ferromax (tidenes ruststoppmiddel), grunn over hele kanalen, så sprøyter du på tectyl på kanalen etterpå. Om du kan punktsandblåse bort all rusten på kanalen er du eeeekstremt heldig maartn.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg gjorde det på min tideligere E36. Men da var det selfølgelig ikke rust over hele kanalen, men noen spots her å der. ;)

Jeg glemte å nevne sparkel, som sikkert blir det enkleste i dette tilfellet. (?)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en negerkuse/kråkereirskive, en saktegående vinkelsliper så sliper du bort all rusten (det der er bare overflate ser det ut som. Så putter du på Ferromax (beste ruststoppmiddelet jeg har vært borti), grunning som egner seg, tectyl, så til slutt lakkerer du den i samme farge som bilen.

Link to comment
Share on other sites

Hos meg står det på noen papirer som fulgte med bilen, usikker på hvilke papirer det er i farten. Skal vel stå noe i motorrom visst det er "cleant" as well, på et av dempertårnene? Skyt meg om jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Siste tips: epoxybasert grunning, da binder det til metallet og tetter eventuelle porer som er igjen, vil ikke anbefale å bruke såkalte "rustbinders". Vet ikke hva Ferromax er, var å sjekket hos produsenten men de lister bare FerroPrimer

Men det nevnes ikke at den er noen epoxybasert ting, så vil anta den er en rustbinder...

(Muligens fordi FerroMax er beskyttet varemerke hos Weifa som selger jerntilskudd tabletter)...

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en negerkuse/kråkereirskive, en saktegående vinkelsliper så sliper du bort all rusten (det der er bare overflate ser det ut som. Så putter du på Ferromax (beste ruststoppmiddelet jeg har vært borti), grunning som egner seg, tectyl, så til slutt lakkerer du den i samme farge som bilen.

tectyl egner seg vel ikke akkurat til å legge utenpå kanalen :wink: bruk heller bodyskyts

Link to comment
Share on other sites

8) Jeg holder på med litt rustbekjemping og, har sett litt på forskjellige forum og har kommet fram til at det beste resultatet er å sandblåse, gå over med tynner, lakke eller male på epoxygrunning. Helst lakke pga den grunningen hadde lett for å få litt ujevn overflate med maling. Så grunne eller legge lakk rett på og tilslutt klarlakk. Det kommer jeg til å gjøre på min, skal holde bra det! Rustløserprodukt har jeg ikke så stor tro på unntatt 5-56 :D
Link to comment
Share on other sites

Takker for god informasjon, men ble litt frem og tilbake. Så kan noen ramse opp hvilke skiver til vinkelslipern jeg trenger dimensjon osv, hva av midler/verktøy/pensler/børster jeg trenger av de dere nærmer i en rekkefølge så jeg veit jeg blir fornøyd. Er første gang jeg tar kanalene :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...