Gå til innhold

Bekjempe rust


thomjak
 Share

Anbefalte innlegg

Sandblåse kanalene er vel det som må til for å få fjernet mest mulig av rusten. Hvis du har en kompressor selger de punktsandblåser på biltema til en billig penge. Så smører du på noe som trenger inn i stålet og "kapsler" inn de små rustpartiklene som er igjen. Du klarer aldri å bli kvitt alt nemlig. Så er det grunning.. diverse meninger om hva som er best (hør med en lakk leverandør) og lakk+ klarlakk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maartn, funker fint å slipe bort rusten til du kommer til bart stål, sveis inn ny plate, dra på to strøk med Ferromax (tidenes ruststoppmiddel), grunn over hele kanalen, så sprøyter du på tectyl på kanalen etterpå. Om du kan punktsandblåse bort all rusten på kanalen er du eeeekstremt heldig maartn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg gjorde det på min tideligere E36. Men da var det selfølgelig ikke rust over hele kanalen, men noen spots her å der. ;)

Jeg glemte å nevne sparkel, som sikkert blir det enkleste i dette tilfellet. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en negerkuse/kråkereirskive, en saktegående vinkelsliper så sliper du bort all rusten (det der er bare overflate ser det ut som. Så putter du på Ferromax (beste ruststoppmiddelet jeg har vært borti), grunning som egner seg, tectyl, så til slutt lakkerer du den i samme farge som bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste tips: epoxybasert grunning, da binder det til metallet og tetter eventuelle porer som er igjen, vil ikke anbefale å bruke såkalte "rustbinders". Vet ikke hva Ferromax er, var å sjekket hos produsenten men de lister bare FerroPrimer

Men det nevnes ikke at den er noen epoxybasert ting, så vil anta den er en rustbinder...

(Muligens fordi FerroMax er beskyttet varemerke hos Weifa som selger jerntilskudd tabletter)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en negerkuse/kråkereirskive, en saktegående vinkelsliper så sliper du bort all rusten (det der er bare overflate ser det ut som. Så putter du på Ferromax (beste ruststoppmiddelet jeg har vært borti), grunning som egner seg, tectyl, så til slutt lakkerer du den i samme farge som bilen.

tectyl egner seg vel ikke akkurat til å legge utenpå kanalen :wink: bruk heller bodyskyts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8) Jeg holder på med litt rustbekjemping og, har sett litt på forskjellige forum og har kommet fram til at det beste resultatet er å sandblåse, gå over med tynner, lakke eller male på epoxygrunning. Helst lakke pga den grunningen hadde lett for å få litt ujevn overflate med maling. Så grunne eller legge lakk rett på og tilslutt klarlakk. Det kommer jeg til å gjøre på min, skal holde bra det! Rustløserprodukt har jeg ikke så stor tro på unntatt 5-56 :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god informasjon, men ble litt frem og tilbake. Så kan noen ramse opp hvilke skiver til vinkelslipern jeg trenger dimensjon osv, hva av midler/verktøy/pensler/børster jeg trenger av de dere nærmer i en rekkefølge så jeg veit jeg blir fornøyd. Er første gang jeg tar kanalene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...