Jump to content

Lufttrykk 225\45 17


Padrino
 Share

Recommended Posts

Det er lufta i dekket som bærer vekta av bilen. Om du går fra f.eks. 185/65x15 til 225/45x17 på en bil som veier 1500kg skal du i utgangspunktet ha samme luftrykk i dekka.

Senking har altså INGENTING med lufttrykket å gjøre. Sjekk instr.boka eller B-stolpeplakaten for riktig lufttrykk. Om din aktuelle dekkdimensjon ikke er oppført der fyller du bare det trykket som er oppført for den dimmen som er nærmest og følger litt nøye med slitasjen på dekka. Om du ser mer slitasje på midten av dekket har du for mye luft. Motsatt om slitasjen er større ut mot kantene av dekket.

Link to comment
Share on other sites

Ok, er bare det at dekkene bak er skråstilt pga senking, så da får jeg vel ha i en god del luft bak...

Takk

Pga senkinga og den økte negative cambern vil dekket slites unaturlig mye på innsida uansett hvor mye luft du har i dekket.

Link to comment
Share on other sites

Det er lufta i dekket som bærer vekta av bilen. Om du går fra f.eks. 185/65x15 til 225/45x17 på en bil som veier 1500kg skal du i utgangspunktet ha samme luftrykk i dekka..

Dette stemmer vel ikke...

Siden dekksiden på 225/45x17-dekket er lavere enn på 185/65x15-dekket må man ha høyre lufttrykk for å unngå at dekket blir klemt helt sammen og felgen slår i bakken når du kjører over dumper.

Som det blir sagt over her så er nok 2.5bar/35psi ganske riktig.

Edit: Du kan redusere slitasjen på innsiden av dekkene ved å øke lufttrykket. Da vi dekket "bule ut" på midten og du vil få en større kontaktflate mellom dekket og bakken.

Link to comment
Share on other sites

Det er lufta i dekket som bærer vekta av bilen. Om du går fra f.eks. 185/65x15 til 225/45x17 på en bil som veier 1500kg skal du i utgangspunktet ha samme luftrykk i dekka..

Dette stemmer vel ikke...

Siden dekksiden på 225/45x17-dekket er lavere enn på 185/65x15-dekket må man ha høyre lufttrykk for å unngå at dekket blir klemt helt sammen og felgen slår i bakken når du kjører over dumper.

Som det blir sagt over her så er nok 2.5bar/35psi ganske riktig.

Edit: Du kan redusere slitasjen på innsiden av dekkene ved å øke lufttrykket. Da vi dekket "bule ut" på midten og du vil få en større kontaktflate mellom dekket og bakken.

ja, men så er vel 2,5 bar ganske passelig på 15" og da :P

hvis du har feil camber bak vil jeg anbefale en firehjuls-kontroll! Eventuelt nye justerbare camber-stag, om du ikke får justert nok..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...