S.Arnesen Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Ved banekjøring får jeg rimelig hard ventil tikking i min m52tüb20 maskin. Nå er jo det ganske vanlig i disse bmw sekserene, men blir umennskelig etter 10-12 runder på banen. Jeg kjører castrol magnatec 05w-40 nå, vil tikkingen reduseres ved å gå til 05w-50? Hadde for meg at 40 ville gi bedre smøring, ergo mindre tikking. Dette stemte jo tydeligvis ikke... Mvh S.Arnesen
André78 Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Du trenger en olje som holder best mulig viskositet ved høy varme. Jeg er ingen ekspert på området. Men jeg antar at tikking kommer av bla. at olja blir tynn pga høy varmeutvikling og ikke klarer å holde opp "trykket" i ventilløfterne. En annen ting er at oljefilmen som skal legge seg på delene i motoren ikke blir optimal ved reduksjon av viskositet og dermed fører til økt slitasje. Her er tekniske data for "din" olje: Castrol Magnatec 5W-40: Tetthet ved 15° C, relativ ASTM D4052 g/ml 0,85 Viskositet, 100° C ASTM D445 mm²/s 13,1 Viskositet, 40° C ASTM D445 mm²/s 75.5 Viskositetsindeks ASTM D2270 - 173 Kalsium, wt% ASTM D4951 % wt 0.189 Fosfor, wt% ASTM D4951 % wt 0.078 Sink, wt% ASTM D4951 % wt 0.083 Viskositet, CCS -30° C (5W) ASTM D5293 cP 5770 Sulfatholdig aske ASTM D874 % wt 0,78 Totalbasetall ASTM D2896 mg KOH/g 7,4 Flytepunkt ASTM D97 ° C -42 Her er en olje som kanskje passer bedre til ditt bruk: Agip RACING 10W-60 SAE grade 10W-60 Viskositet ved 40°C mm2/s 141.2 Viskositet ved 100°C mm2/s 24,5Viskositet Indeks - 207 Flamme punkt °C 210 Min hellepunkt °C -45 Produkt tetthet ved 15°C kg/l 0,868 Jeg er som sagt ingen spesialist på dette så correct me if im wrong
snos Posted May 25, 2010 Posted May 25, 2010 YES! do it! 4 ltr til 539,- hos oljeskifteren fraktfritt
Johnsen86 Posted May 25, 2010 Posted May 25, 2010 Var på Rudskogen med samme motor 10. April, husker ikke hva slags olje han brukte da, lurer på om det var rundt 0w-30 eller 0w-40, castrol hvertfall. Usikkker, men vi opplevde også en del tikking når vi fikk opp varmen, dette ga seg ikke da vi kom hjem, men det visste seg bare å være en tennplugg som var løsna litt og feis. Gir veldig ventilaktig tikking og var værst på varmest motor. Vi hadde dermed ikke noe problem med olja til tross for HARD kjøring
S.Arnesen Posted May 26, 2010 Author Posted May 26, 2010 Jeg bytta til 5w-50 og kjørte 8-10 runder av gangen nå, ikke noe mer tikking enn normalt... kjempe fornøyd
BMW 2002 Fredrik Posted May 26, 2010 Posted May 26, 2010 Er ikke Castrol TWS 10-60 beregnet for hardt bruk?
Lars89 Posted May 27, 2010 Posted May 27, 2010 10-60 blir vel litt vel tjukk til småkjøring/vinterbruk?
S.Arnesen Posted May 27, 2010 Author Posted May 27, 2010 Hvorfor ikke bruke 10-60 dersom du kjører hardt? Fordi det er ifølge castrol ikke bra å bruke en olje med slik viskositet på en standar motor. Ifølge castrol er ikke 10w-60 anbefalt på standar maskiner siden den viskositeten kan være skadelig for motorer som er beregnet for 0w/10w-30/50, grunnen til det er at 10w-60 oljen krever større olje ganger for å oppretholde riktig flyt. Den mister også viskositeten mye fortere enn mer standarisert olje. Det er den oljen castrol anbefalte meg når jeg sendte dem mail å forklarte mitt "problem", derfor valgte jeg den viskositeten. Og hvorfor kjøre 10w-60 når motoren fungerer bra/bedre med 5w-50? Er ikke Castrol TWS 10-60 beregnet for hardt bruk? tws 10w-60 er beregnet på vasse maskiner som gjerne blir brukt hardt ja, ikke for standar maskiner som brukes dag til dag hele året. Edge formula 10w-60 er en egen serie beregnet på bmw's m maskiner, men denne er ikke anbefaltpå bmw's standar maskiner...
BMW 2002 Fredrik Posted May 27, 2010 Posted May 27, 2010 Castrol har som regel peiling på hva de selger og så lenge du er blitt anbefalt 5w-50 samtidig som det funker bare lekkert ser jeg ingen problem i å benytte den oljen.
S.Arnesen Posted May 27, 2010 Author Posted May 27, 2010 Nei jeg er fornøyd jeg. Hvem som svarte på mailen min vet jeg ikke, men regner med at svaret er basert på litt kunnskap...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now