Magnem Skrevet April 29, 2010 Skrevet April 29, 2010 Jeg har em bmw e39 523i 1996 mod. I dag var jeg ute å kjørte en liten tur, ca. 10 km. Stoppet bilen mens jeg gikk in på bensinstasjonen. Når jeg startet motoren etter ca 3 min lyste det røde feltet på temperatur måleren mens nåla pekte på det røde feltet. Når jeg sto rolig med motoren i gang, sank temperaturen litt. Når jeg begynte å kjøre, sank temperaturen til det nivået det pleier å ligge på, jeg møtte på en slakk oppoverbakke å temperaturen steg, når veien flatet ut sank temperaturen sakte ned igjen. Har aldri opplevd dette tidligere. Noen som har noen formening om hva problemet er?
Alpejohn Skrevet April 29, 2010 Skrevet April 29, 2010 Kan være at vannpumpen er gåen, eller at skovlene på akslingen har løsnet, gåen toppakning.. Sjekk om der er vann, og om vannet er reint, og at det ikke lukter eksos eller olje. Kan og peile olja på motoren og se om det har kommet vann i den. Vil da bli kvitt skum... Dette er noe du kan starte med å sjekke vertfall
Magnem Skrevet April 29, 2010 Forfatter Skrevet April 29, 2010 Det var litt lite vann, så jeg fylte på mer. Kjørte for å teste om det ble bedere, det ble det ikke. Har peilet olje, det var ikke noe hvit skum å se..
Andreasnicolai Skrevet April 29, 2010 Skrevet April 29, 2010 Hvor lite vann var det snakk om? Det kan ha kommet luft inn i systemet om vann-nivået var lavt nok, og slike luftlommer inne i systemet er ikke så greit. Da blir du nødt til å lufte.
Johnsen86 Skrevet April 29, 2010 Skrevet April 29, 2010 Jeg ville uansett luftet kjølesystemet først, kan du prosedyren? Kan tyde på at det er lite vann selv om den ikke skulle synke på temp under kjøring da, men jeg vil tro at vannpumpa er gåen, de kan drive å "slure" litt slik at du blir usikker som her.
sel90 Skrevet April 29, 2010 Skrevet April 29, 2010 Jeg er ganske sikker på at det er luft i systemet ditt... Når temperaturen går opp og ned og når du sier at det var for lite kjølevæske tyder det på at det er luft vil jeg tru. Jeg har hatt samma problemet, lufta ut og problemet er løst, men lufting av denne bilen er seriøst noe dritt!! Så prøv dette før du bytter vannpumpe og greier som nevnt over... Kjør bilen varm, skru ut lufteskruene og fyll på forsiktig med kjølevæske til det kommer ut vann fra skruehusene. Fyll deretter litt til, forsiktig. La bilen stå og gå til kjølevæsken begynner å renne ut fra ekspansjonstanken. Dette kan ta litt tid, men bare bruk tiden. Det kan kanskje ta opp til en halv time eller mer... Forresten har du lagt merke til noe lekkasje under bilen?
Magnem Skrevet Mai 7, 2010 Forfatter Skrevet Mai 7, 2010 Har luftet systemet, temperaturen har vert normal etter dette. Men ett nytt problem har dukket opp. i går når jeg skulle starte bilen for å kjøre på arbeid var bilen EKSTREMT treig startet. Bilen bestemte seg for å starte etter ca 10-15 sek med kinning, Den virket helt kraftløs, treg opp i fart å ujevnt drag... noen forslag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå