bmwkizn Skrevet Mai 1, 2010 Skrevet Mai 1, 2010 Å si at du har snakket med BMW betyr ikke det samme som at du har snakket med en forhandler,bare så du vet det..Trust me,jeg jobber hos en.. Før krevde biltilsynet papirer fra importør/merket themself (BMW Norge) de nekter å kaste bort tid på sånt nå,så der er det nei, de nye reglene er i tillegg kjipe angående vektøkning, så fra en 6'er til en V8 kan bli tricky - sier ikke at det er umulig eller noe sånt,bare at det er mange potensielle fallgruver her. Kjipt å sitte igjen med en bil du kun kan ha prøveskilter på. sist jeg sjekket var strandveien Auto et merkeverksted hvor BMW er hoved merket. http://www.strandveienauto.no/ ringte DEM å di sa di kunne dokumentere det for meg Nja. Opprinlig så var Strandvegen auto MAZDA forhandler. Men de kjøpte opp Das auto som var BMW forhandler. Hvordan akkurat dette funket er jeg ikke sikker på, men vet at det var to forskellige forhandlere tidligere Ikke at det har så mye betydning i denne tråden men
S.Hafsmo Skrevet Mai 2, 2010 Skrevet Mai 2, 2010 Etter hva jeg har fått med meg ble det slutt (i fjor?) på muligheten til å nedjustere bilens tillatte totalvekt ved å fjerne midtsetet bak (M5 4-seters interiør). Dette gjorde at man ikke lengre fikk godkjent V8'en i f.eks et 520 chassi. mener å ha sett et par her på forumet som har gitt opp godkjenning pga dette. og det må da være en grunn til at slike biler selges "klar til godkjenning" for 25 lapper, istedet for å bare godkjenne dem og selge de for 80-90 lapper?
Sjøbuse Skrevet Mai 2, 2010 Skrevet Mai 2, 2010 jeg ringte bmw norge. fikk beskjed at de ikke hadde noe dokumentasjon å gi meg. jeg spørte om etk ( www.realoem.com ) var dokumentasjon nok. ja det skulle holde. spørte også bmw forhandler. de sa også ja. de bruker jo det på bmw verkstedet også.
Wacman Skrevet Mai 2, 2010 Skrevet Mai 2, 2010 joda,jeg kan skaffe sånne lister etter at en mekker har bekreftet skift av alle deler, men da snakker man ikke med BMW, da snakker man med en FORHANDLER - det er en forskjell her. Dessuten har du aldri noen garanti for at bygget blir godkjent,mtp den vekt-regelen de innførte,samt den enkelte trafikkstasjons vurdering. Men vis meg den seriøse BMW forhandleren som vil sitte og bruke timesvis på å lage sånne lister til en som garantert ikke engang kjøper delene der, for å få godkjent en bil som aldri kommer innom verkstedet, så skal jeg vise deg en forhandler som har enten alt for lite å gjøre, eller driver så på hobbybasis at den BMW-propellen på veggen snart skal fjernes.
ehrnst Skrevet Mai 3, 2010 Skrevet Mai 3, 2010 Et bmw-verksted som ikke vi ha timebetalt for å gjøre den jobben vil nok ikke få meg som kunde. Ingen som har sagt at den garantert bir godkjent, men gjør du som statens vegvesen sier bytter alle deler, hoder deg innenfor vektene som allerede er satt for kaross og klarer avgasskravene. Ja da skal det nå bli godkjent
Bambozle Skrevet Mai 4, 2010 Forfatter Skrevet Mai 4, 2010 var i kontakt med Statens vegvesen i går, de sa til meg at for og få det godkjent måtte jeg ha dokumentasjon fra bmw importør at chassiet E34 var samme i både 5.40 og 5.20 det var hoved "problemet" hvis du kan kalle det det, at karosseriet er det samme, så kommer dette med vekt, så lenge jeg holdt meg innenfor tilatt totalvekt på akselene. så var det i orden, hvis ikke måtte jeg ha dokumentasjon på at vekta kan endres.. dette måtte også gjøres fra en importør, så spurte jeg om et verksted/bmw forhandler kunne godkjenne, da sa han NEI for det måtte være importør/fabrikant som måtte godkjenne dette.. så da lurte jeg på. er det nytteløst og få denne godkjent da eller? eller holder det som sagt tidligere å bruke ( http://www.realoem.com ) ? viser til http://bmwguiden.no/forum/viewtopic.php ... 83&start=0 denne tråden. det Hoem skriver : "Greia er at du ikke klarer aksellastet foran, bak klarer du den. Det er en mulighet for at du skal få dette gjennom da, men det inngår å montere en regulator på bensinsnivåføleren som gjør at du selv kan velge nivået og dermed kan vise bilen uten noe særligbensin. + montere stoffseter, fjerne div unødvendig utstyr der og da + renske motorommet for div. spylertanker o.l som ikke er vesentlige for at bilen skal gå framover." hvis jeg fjerner/bytter til f.eks LETTE felger med rett innpress osv, bytter fra skinninteriør til stoff som sikkert er litt lettere, tar ut alt av "ekstra vekt" og gjør at bensinmåleren står på fult? jeg ser mørkere å mørkere på det her, men det gjør ikke selgeren. skal selvfølgelig ikke kjøpe bilen før den er evt godkjent. når det sies har jo biltilsynet i trondheim godkjent mye rart, så sjansen er jo der.
Wacman Skrevet Mai 4, 2010 Skrevet Mai 4, 2010 Tror det er noen som har klart å ta en snarvei via TÜV-papirer fra Tyskland, men der de krever dokumentasjon fra importør sliter man, da BMW Norge og BMW Nordic nekter å utstede sånne papirer. Tror det er derfor det er så mange "nesten klar til godkjenning"-biler ute på markedet. Du kan prøve å ringe GS Bildeler's support-telefon og spørre etter Gunnar Elieson - det var han som sendte ut sånne papirer da han jobbet i BMW Norge. (men de sluttet som sagt med det for noen år siden)
Sjøbuse Skrevet Mai 4, 2010 Skrevet Mai 4, 2010 You Have Selected: 04/1989 E34 520i Sedan M20 Europe Left hand drive Manual http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=41&fg=05 You Have Selected: 05/1994 E34 540i Sedan M60 Europe Left hand drive Manual http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=41&fg=05
Sjøbuse Skrevet Mai 4, 2010 Skrevet Mai 4, 2010 dette er mailen jeg sendte til BT på adressen firmapost@vegvesen.no (personelige opplysninger. skilter og rammenr er fjernet) Hei. Jeg ønsker å bytte motor i en BMW 728IA med kjennemerket xx 00000. Ramme nr WBAXXXXXXXXXXXXXX da motoren begynner og få diverse feil. Produksjons dato på bilen er Juli 1998 Jeg kan få kjøpe en svensk BMW 740IA med kjennemerket XXX XXX. Ramme nr WBAXXXXXXXXXXXXXX av Ola Svensken. Produksjons dato på bilen er April 2000. Bilen er kolisjonsskadet, avskiltet og kondemnert. Begge bilene har samme dele nr på chassiet og er identiske. Så 728 karosseriet er godkjent med motor og effekt fra 740 motoren. Har vært i kontakt med BMW Norge for og få dokumentasjon og delenr på deler som må flyttes fra 740 til 728 for og få den godkjent med motoren. Da fikk jeg adressen til en nettside der alle deler med dele nr er listet. Dette er samme siden som BMW forhandlere og verkstedene selv bruker for og finne deler og info om biler. Og ifølge BMW Norge skal det være god nok dokumentasjon for ombygging. http://www.realoem.com Her er nett adressen til Sidene der Alle dele nr til alle deler på begge bilene. Dette er til 740 http://www.realoem.com/bmw/partgrp. resten av link fjernet Dtte er til 728 http://www.realoem.com/bmw/partgrp. resten av link fjernet Begge biler har identiske bakbremser. skivene er på 324X12 Fremme har 728 bremseskiver på 316X28 Fremme har 740 litt større bremser. skivene er på 324X30 Bremse kalipperne bak er like men fremme på 740 er de litt større enn på 728. Så de må flyttes over fra 740. Alt som trengs av bremser, drivverk, understell, gir og eksos førger med på 740. Dempere bak er også like på begge biler. Fremme er de ikke like. Planen er å senke hele frorstilling med bremser, understell og motor på 740 og flytte over til 728. Alt drivverk og bak aksel skal også flyttes over. Hele eksos systemet vil også bli flyttet over. ola norman adressen 22 0000 poststed. Tlf 123 45 678 her er svaret jeg fikk etter 3-4 uker Hei Kjøretøy id: XX 00000 Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstillede krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2). Generelt ved motorbytte tillates det ombygd inntil det største motoralternativet bilen kunne leveres med fra fabrikk.Bilen må da ellers bygges teknisk lik utgaven med den aktuelle motoren. Vi sitter ikke inne med detaljspesifikkinformasjon om hva som skiller de ulike modellene så som garanti for at de rette delene er benyttet kan vi akseptere bekreftelse fra verksmester på merkeverksted (BMW).NB: Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke overskrides. I så tilfelle må detfremlegges ny vektgaranti fra kjøretøyfabrikkanten lydende på kjøretøyets understellsnummer. Det må videre fremlegges dokumentasjon for anskaffelse av deler/donorkjøretøy. Kjøretøyet må etter ombyggig fremstilles en trafikkstasjon for kontroll hvor endelig godkjenning kan gis. Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side. Med hilsenStatens vegvesen Stor-Oslo distriktKjøretøy hallkontroll
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå