Gunnar Skrevet April 30, 2010 Skrevet April 30, 2010 Har noen dekkspørsmål... 1. Først av alt, trenger BMW-senterkopper til felgene jeg har handlet til 1-ern. Målte selve hullet til 69mm, men laveste diameter (altså "kanten" inni) er på 65mm. Er det største diameter på koppen man går etter? Er 69mm normal størrelse? 2. Skal ha dekk på 8x17" felger på 1-serie. Hva triller folk rundt med? Ser den er oppgitt til 205/50-17" rundt hele, alternativt 225/45-17" bak. Alle fire felgene er like brede, så det vil kanskje bli for mye forskjell med 20mm? Vurderer å bare gå for 225/45-17" rundt hele, er rimeligere dimensjon det, men blir jo fort litt mer vekt og rullemotstand på en slik øko-bil som 118d er.. eller prøver å være..
Hans Wilhelm Skrevet April 30, 2010 Skrevet April 30, 2010 uten å ha prøvd ville jeg gått for 225/45-17. Da får du gode kvalitetsdekk til 1000kr stk. Min erfaring er at så lenge du skal ha noe annet enn "standard" dimensjonene til dekkforhandlerne blir det brått mye dyrere. Eiker Motorshop tror jeg selger både Conti sport contact og Pirelli "en av de gode, husker ikke hva de heter" til 1000 lappen.
nimitz Skrevet April 30, 2010 Skrevet April 30, 2010 Rullemotstanden på breie dekk er etter det jeg har erfart betraktelig større på et breit dekk enn på et noe smalere. Kjører selv på 205/65 15 på piggfrie vinterdekk. Målte forbruket på en kjøretur på 100 mil. Lå på rundt 0.78 på normal kjøring. På sommerdekkene får jeg ikke forbruket under 0.9. Kjører på Goodyear 235/45 17. Er klar over at ACen går mere på sommeren, men bredden på dekkene må nok ta skylden får mestparten av mer forbruket i forhold til vinterdekkene. Hadde ikke 17" dekkene fulgt med da jeg kjøpte bilen, så ville jeg ha valgt 15 eller 16" felger. Ikke bare pga forbruket, men også pga mye mer komfortable dekkdim og kjøre på når det gjelder støy.
AutoMartin Skrevet Mai 1, 2010 Skrevet Mai 1, 2010 Rullemotstanden på breie dekk er etter det jeg har erfart betraktelig større på et breit dekk enn på et noe smalere. Kjører selv på 205/65 15 på piggfrie vinterdekk. Målte forbruket på en kjøretur på 100 mil. Lå på rundt 0.78 på normal kjøring. På sommerdekkene får jeg ikke forbruket under 0.9. Kjører på Goodyear 235/45 17. Er klar over at ACen går mere på sommeren, men bredden på dekkene må nok ta skylden får mestparten av mer forbruket i forhold til vinterdekkene. Hadde ikke 17" dekkene fulgt med da jeg kjøpte bilen, så ville jeg ha valgt 15 eller 16" felger. Ikke bare pga forbruket, men også pga mye mer komfortable dekkdim og kjøre på når det gjelder støy. Kan ikke tro at bredden på dekkene har så mye å si. Ihvertfall ikke de breddene du nevner her. Er du sikker på lufttrykket er tilfredstillende? Å kjøre med for lite lufttrykk sluker virkelig bensin! Husk at bredere dekk med skikkelig lav profil skal ha endel høyere trykk, 35-45psi, i forhold til de ofte originale 28-32psi.
Gunnar Skrevet Mai 1, 2010 Forfatter Skrevet Mai 1, 2010 Kan ikke tro at bredden på dekkene har så mye å si. Ihvertfall ikke de breddene du nevner her. Er du sikker på lufttrykket er tilfredstillende? Å kjøre med for lite lufttrykk sluker virkelig bensin! Husk at bredere dekk med skikkelig lav profil skal ha endel høyere trykk, 35-45KPa, i forhold til de ofte originale 28-32KPa. Antar du snakker om psi her, og ikke kilopascal (kPa), for da stemmer det bra. Kilopascal er rundt en sjuendedel av psi, så det tilsvarer å trille på felgen. Kan forresten ikke si jeg hadde noen kjempestor forbruksendring med 245/40-20" og 275/35-20" kontra 215/65-16" på 7eren. Den økte noe, men samtidig var rulleomkretsen mye større, så den trilla også lenger per enhet selv om computeren ikke visste det.
Runet Skrevet Mai 1, 2010 Skrevet Mai 1, 2010 Mange dekk har markert høyere forbruk ved regnvær også, så det er viktig at forholdene er like når man sammenligner. Iallefall her hvor slitespor med vann i medfører at bilen omtrent henger igjen i vannet og man til stadighet må slakke ned pga fare for planing.
Gunnar Skrevet Mai 1, 2010 Forfatter Skrevet Mai 1, 2010 Hadde vært greit å ha originaldimensjoner for å unngå trøbbel, men bilen skal forsåvidt ikke i EU før i 2013 en gang allikevel. Spørsmålet er vel egentlig om originaldimensjon (205) blir for smalt på 8" bred felg - i så fall er det ganske enkelt valg. Gidder ikke dekkstrekk...
S.Arnesen Skrevet Mai 1, 2010 Skrevet Mai 1, 2010 Hadde vært greit å ha originaldimensjoner for å unngå trøbbel, men bilen skal forsåvidt ikke i EU før i 2013 en gang allikevel.Spørsmålet er vel egentlig om originaldimensjon (205) blir for smalt på 8" bred felg - i så fall er det ganske enkelt valg. Gidder ikke dekkstrekk... Tror nok 225/45 er en sikker vinner, spesielt om du vil unngå dekkstrekk ( ). Jeg tror heller ikke at det vil bli noe problem å få det igjennom eu kontroll, det er jo blitt en rimelig standar dim nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå