Runet Skrevet Mai 2, 2010 Share Skrevet Mai 2, 2010 Fått testa min litt i helga.... Hva heter (betegnelsen) forresten denne motoren 3,0 diesel med 204hk? To ting jeg må spørre om siden jeg ikke er særlig erfaren med BMW: Den begynte idag å gå veldig ujevnt på tomgang. Ikke jaging, men som om det er en eller to sylindre den ikke går på. Den rister mye pga det. Tips om hva som kan gjøre det? Km er 168000 Det er kommet en "knakke"-lyd venstre bak. Kommer når den løfter seg bak feks ved rolig kjøring og passe skarp venstresving eller etter en fartsdump når demperen strekker seg ut. Kan feks være en foring bak? (synes den sporer mer enn den bør også) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 2, 2010 Share Skrevet Mai 2, 2010 Motoren din er en M57TUD30. Ang motor er det kun en ting å gjøre>>> diagnose. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet Mai 3, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 3, 2010 Takk Fredrik! Ja, har akkurat sendt epost til mitt lokale verksted (Bosch-verksted). De har Bosch og Wurth diagnosesystem, så på slike ting bør de kunne finne feilen. Regner med BMW har mye Boschkomponenter. Håper det ikke er lang ventetid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet Mai 3, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 3, 2010 Får ikke time før mandag om en uke Tenkte i mellomtiden å ta Forte diesel fuel conditioner på tanken og samtidig en rett i dieselfilteret. Forstår det slik at filteret er under bilen på venstre side. Noen triks for å filteret frem i dagslys her, eller det bare rett fram for en som kan å bruke hammer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Mai 3, 2010 Share Skrevet Mai 3, 2010 du må/bør ha bilen opp for å komme til det filteret motoren du har er også normalt referert til som m57n. er stort sett samme motor som i e60 530d, bare at du har den lille turboen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet Mai 3, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 3, 2010 For vente til opplett før jeg fyller Forte på det filteret skjønner jeg. Fikk lytta litt på dysene idag. Kommer jo til alle bortsett fra den bakerste. Den får jeg ikke "sjekka". Hva gjør proffene når de skal nå den? Uansett: Dyse 3 regnet forfra er iallefall ulik de andre. Den har en veldig bankelyd (faktisk med "klang") som de andre ikke har. Bør jeg vente på diagnose, eller bare gamble på å bytte den? Er det sannsynlig at den er synderen siden den den har så ulik lyd? Ved bytte må den vel trykkstilles, er kommer de nye ferdig justert? Takknemlig for råd hvis man mener jeg er helt på jordet her Vurderte å trekke av strømpluggen på den for å sjekke om det ble uendret fjusking, men turte ikke av frykt for å ødelegge noe elektronikk. Kan jeg prøve det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 3, 2010 Share Skrevet Mai 3, 2010 For å komme til den siste dysen kan du følge framgangen i denne linken http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f3/2003-e46-320d-replace-glow-plugs-guide-t19075/ den er riktignok for 4 syl, men oppbygginga er den samme bortsett fra at din motor er 2 syl lengre. Når du ser oppå dysene går det returslanger fra dysene. Den svarte slangen mellom alle dysene rett over kontakten til dysene. Du skal kunne måle fløden gjennom disse, har dyse #3 signifikant større fløde til returslangen er det for stor gjennomgang gjennom dysen. Ikke se på den røde pilen da dette er et bilde hentet fra linken jeg har gitt deg. Jeg tørr ikke å svare på ang det å dra ut kontakten til dysen for å se om det blir bedre, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet Mai 4, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 4, 2010 Glimrende Fredrik Skal sjekke returmengden og sammenligne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet Mai 4, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 4, 2010 Mot alle odds ble det tørt på bakken i kveld, bilen blei løfta såpass at jeg fikk av dieselfilteret og fyllt det opp med Forte. Ingen endring etter det heller. Men jeg fikk time hos Citroen/Mitsubishi i morgen. De mener de kan stille diagnose på innsprut. Vi får se. Prøver det før jeg roter mer selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Mai 4, 2010 Share Skrevet Mai 4, 2010 er ikke noe å "stille diagnose" på... trenger ikke tester for å sjekke etter indre lekkasje.. om det er det som er feilen da.. men klart, bar å få lest feilkodene for å få et litt bedre bilde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet Mai 4, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 4, 2010 Ja...Har vel byttet nok av deler som JEG tror er feil, men som likevel ikke er det. Tenkte derfor at jeg skulle være sikker før jeg kjøper deler. Ei dyse koster vel litt, og det er vel ikke som på mine gamle MBer der jeg bare bytter spisser... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Mai 5, 2010 Share Skrevet Mai 5, 2010 hehe..nei det er det ikke... også må den "kodes" når den er montert.(dde må kodes med nummeret fra den nye injektoren). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet Mai 5, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2010 Boschdiagnose får ikke opp feilmelding, og en samtale med BMW i Førde viser at bilen må dit. Men de bekrefter at omtalte dyse har en ulyd. Samtidig ble det konstatert både foringer og ledd som var slitt og som selvsagt medvirker til sporing og skeivsliting. Dette er jævlig irriterende mtp på at jeg forlangte at bilen blei sjekka i Tyskland før avgang hit. I praksis er det nå umulig å krangle med noen som sitter der nede som liksom har sjekket tingenes tilstand.... Fikk jo beskjed om at det var 0 feil på den etter sjekk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet Mai 5, 2010 Share Skrevet Mai 5, 2010 kjøpte du bilen direkte av forhandler i Tyskland eller via importør/forhandler i Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runet Skrevet Mai 5, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2010 Om du lurer på om jeg har forbrukerkjøprettigheter her, så har jeg ikke det. Den er tatt inn i mitt navn. Bilen har jeg funnet selv hos bilforhandler i Tyskland (ikke BMW) og bruker/betaler en lokal person her med tyske foreldre til å ordne det praktiske. Jeg har dessverre ikke tid til selv å hente og sjekke. Han er tilknyttet en tysker som bare driver med sjekking og innhenting av biler for transport til Kielferja. Har brukt dem i 7 år og har tatt inn 3 Alfa Romeo, 3 MB Viano, 1 Galaxy og nå denne BMW. Alle til meg selv unntatt 2 som har gått til slekta. De andre bilene har gått mindre enn 30kkm ved import, men denne altså 168000km. Derfor ba jeg dem sjekke tilstand nøye. Det med motoren er greit. Det har dukka opp i løpet av de få dagene jge har hatt bilen, og tendensen kom bare timer etter at jeg hadde fyllt norsk diesel for første gang på bilen. Kan jo ha utløst dette uten at det er mulig å vite. Har garanti hos forhandler i Tyskland, men det blir som å pisse i motvind så lenge bilen er kommet hit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå