Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De henter jo 321 hk ut av m50 blokk uten presse og. (se s50b32)

Likeså henter di 341 hk ut av m30 blokk uten turbo.

Jeg snakket dog ikke om effekt, men om hvilken motor som "normalt" kan være den beste hverdagsmotoren.

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

hvorfor skal ikke motoren med størst volum, desidert best momentkurve, relativ likt forbruk, ikke være en like god hverdagsmotor?

Skrevet
De henter jo 321 hk ut av m50 blokk uten presse og. (se s50b32)

Likeså henter di 341 hk ut av m30 blokk uten turbo.

Jeg snakket dog ikke om effekt, men om hvilken motor som "normalt" kan være den beste hverdagsmotoren.

hehe, blir uansett ikke snakk om å ta ut så mye, da hadde det blitt mere økonomisk å kjøpe m5 tenker jeg..: :D

Skrevet
det er ikke noe problem å få 240hk i denne med chip ;)

Ikke sjangs i havet, Hvordan i alle dager skal du klare å hente ut 29 hk ved hjelp av å chippe en gammel na maskin?

hvorfor skal ikke motoren med størst volum, desidert best momentkurve, relativ likt forbruk, ikke være en like god hverdagsmotor?

Fordi m30 er en gammel motor med mye eldre teknologi enn m50, noe som gir større sjangs for havari og feil. Sier seg litt selv..

Valget trådstarter står med er fornuft eller følelser slik jeg ser det. 535 er jo mye morsommere, men 525 er nok mye mer driftsikker og enkel og ha med å gjøre som en dag til dag maskin.

Skrevet

og du baserer dette på?

og jo, det er ikke noe problem å få 29 hk fra denne (med fjerning av kat). om ikke du tror på meg så får du sjekke andre steder.. sier bare jim conforti jeg..

og hvordan man henter effekt fra en sugebensin? mer fortenning, feitere blanding på full belastning, og høyere turtallsperre. DET er ikke noe nytt..

Skrevet

sorry, svarte ikke komplett.

m30 er en mye enklere motor. det positive er at den ikke har 6 coiler som bestemmer seg for å slå seg vrange. den har ikke luftmassemåler, men en enklere luftmengdemåler.

på minussiden bør en følge med på å utføre ventiljustering, oljerør i topp osv.

Skrevet

m50 har også luftmengdemåler:D

Hurra for bmw som bør bruke motorkonstruksjon fra 1970tallet i alle sine nyere biler:D det er ingen grunn til å utvikle motorene:D

Skrevet
det er ikke noe problem å få 240hk i denne med chip ;)

Ikke sjangs i havet, Hvordan i alle dager skal du klare å hente ut 29 hk ved hjelp av å chippe en gammel na maskin?

Fordi m30 er en gammel motor med mye eldre teknologi enn m50, noe som gir større sjangs for havari og feil. Sier seg litt selv..

Valget trådstarter står med er fornuft eller følelser slik jeg ser det. 535 er jo mye morsommere, men 525 er nok mye mer driftsikker og enkel og ha med å gjøre som en dag til dag maskin.

kan ikke si meg enig i det du sier her..

greit nok att en m30 motor er gammel. men den har blitt brukt i over 30 år og er da forbedret etter hva som pleier å ryke.. og en m50 motor i e34 er jo ikke akkuratt mye utviklet og forbedret etter hva som pleier ryke osv.. veldig sjeldent jeg hører en e34 535 har havarert motor pga selve konstruksjonen...

jeg hadde gått for en med m30 motor..

Skrevet

beklager for barnslig post;)

ser begge poeng her. Mitt poeng dreier seg rundt ren forbrenning og effektutnyttelse av motoren. Det er klart ting var enklere før når det var mindre som gikk galt. Innsprøytningen var en stor forbedring, og det var også overladning. Jeg skal si meg enig i at det er blitt alt for overdrevet med alle sensorene og elektroniske duppeditter som skal gjøre motoren mer effektiv, men som egentlig bare er enda en feilkilde. Men til en viss grad er jeg glad jeg har M50, som er en fin mellomting mellom for gammel, og for avansert.

Skrevet

innspruten var forbedringer? m50 kom i 91 og m30 kom i 91.. å sammenligne en m30 ifra 1982 og 1991 er totalt feil også. en m30 ifra 1991 går fantastisk mye bedre/lettere enn en gammel 3,5l...

Skrevet

skjønner ikke hvorfor du korrigerer meg med at m50 har luftmengdemåler når jeg tydelig sier at den har luftmassemåler, hvilket er et annet system, og jeg har rett. (525i1991)

nytter ikke å argumentere med at motoren din er finere teknisk. de eneste ORDENTLIGE (store) forsksjellene er to kammer og en coil per syl. og det er ikke så mye. det er fremdeles et stempel som går opp og ned. akkurat som det er sånn på alle nye biler og.

skaff deg litt basiskunnskaper og ikke bruk tid på å poste "ikke utvikle motoren" bla bla..

dersom tema hadde vært en m20b25 og en m50b25 hadde saken vært en HELT annen. men du prøver å overbevise oss om at 2,5literen er sååå mye bedre at den er et mer "fornuftig" kjøp en 3,5.. i mitt hodet ser jeg ikke hvordan det skal gå til.. med mindre man har en spesiell forkjærlighet for m50b25, hvilket er helt fair and square det, men da hadde ikke trådstarter spurt..

og hvorfor i all verden skal en "skru" bil være enkel og en bruksbil ikke? det er jo hverfall tåpelig.. tenk det litt om og ikke skyt for å skyte.

Skrevet
og du baserer dette på?

og jo, det er ikke noe problem å få 29 hk fra denne (med fjerning av kat). om ikke du tror på meg så får du sjekke andre steder.. sier bare jim conforti jeg..

og hvordan man henter effekt fra en sugebensin? mer fortenning, feitere blanding på full belastning, og høyere turtallsperre. DET er ikke noe nytt..

Du påstår at man får 29 ekstra hk ved å chipe en slik maskin, du sier ikke noe om å fjerne katalysator osv osv. Jeg er fult klar over hvordan man tuner en na maskin, men å chipe en standar na maskin har ikke noe for seg...

Skrevet

vel der sa jeg det, og man får mer enn 29 hk da ;)

og det er ikke noe "osv osv"..

i utgangspunktet er det ikke nødvendig å fjerne kat, man får allikevel over 240hk med et ordenltig map.. men JEG ville ha fjerna kat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...