Gå til innhold

Bilpleie: Produktanbefalinger

Ad|oS
 Share

Anbefalte innlegg

• 1 month later...
  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt sent å svare kanskje, men i Norge er det de samme prisene hos Scandicshine og Swissvax. Kun noen få kampanjer har med disse produktene, men er ikke så ofte.

Har selv sett etter Swissvax i utlandet, men prisene er så å si identiske der, så er ikke no lønnsomt å kjøpe fra utlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg har både serien til Meguiars og Autoglym. Har blanda dem litt så husker vårpussen min ble slik:

Såpe: Biltema

Avfetting: Avfetting fra Skien såpefabrikk

Felg rens: AG Felg rens

Lakkrens: AG Paint Renovator (grønn type)

Polish: MG Deep Crystal polish

Polish 2: AG super reshin polish = 3 lag

Lakkforsegling: AG Liquid Hardwax (samme som extra gloss protection) = 3 lag

Voks: MG Hi-Tech Yellow Wax = 1 lag

Vokser bilen ca 1 gang i måneden.

Det med hva som er best av Meguiars og Autoglym tror jeg er bare smak og behag. Så derfor bruker jeg begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut såpe med Chemical Guys Maxi SudsII/Citrus Wash&Gloss, avfetting med Grime Reaper, MG Super Degreaser, Prickbort eller Surfex HD og felgrens med P21S eller Espuma Revolution, så er du i boks hva vask angår ;)

Viktig å bruke clay før lakkrens, polering og voks, for å få bort alle resterende nupper og asfaltflekker.

Lakkrensen funker finfint, men skjønner ikke hvorfor du bruker 3 lag med SRP, det holder fint med 1 lag. Og jeg hadde heller brukt 2 lag med MG#16, istedefor AG Hardwax og MG Yellow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...

Noen tips eller anbefaling på polering av ny-lakkert bil? produkt? ser det er noen plasser det er noen nupper eller små støvkorn i lakken, går det å claye de vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha prøvd å claye det først, ville også ha prøvd carpro ironx (selges hos autobahn), hvis ikke de to ikke fungerer. Og hvis det faktisk er støv helt på overflaten, ville jeg kanskje prøvd å våtslipe og polere opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. for prøve med clay først å se.. åssen er det med poleringa da? trenger jeg å kjøre en lakkrens tro? Tenkte egentlig å bare kjøre det jeg gjorde på en bil som ble bra: 1-2-3 step meg. + jetseal 109 fra CG. eller om jeg skal handle inn noe fra scandic(swiz kansje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvkorn må nok våtslipes vekk.

Kan fint bruke lakkrens på nylakkert flate, det bare klargjør for voks/sealer.

Men ikke bruk en syntetisk voks/sealer de første 2-3 ukene etter den er lakkert, den nye lakken må få puste ut alle gasser etc. Vil du absolutt bruke en voks med en gang, burde du bruke en naturlig voks (de fleste fra Swissvax er naturlige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble lakkert i augst/sept. ifjor og har egentlig ikke gjort noe med den så har bare stått stille hele vinteren så. Men leste det at å ta sealer etter voks er "smør på flesk"? er ikke sealeren for å lukke voksen inne? eller er jeg helt på jorde nå. Men ang. støvkorn, det er vel egentlig greiest om noen prof. tar seg av tror jeg. har polert noen biler men er vel mest på amatør-nivå ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cise: Har du poleringsmasking og poleringsmidler? Fort gjort om du har. Puss forsiktig med 3000 papir vått. hiv på polish og poler opp. Prøv en mild polish først, hvis ikke det går, gå over på grovpolish og deretter mild polish. Tørk av med mikrofiber. Og til sist legg ett lag med sealer eller voks.

Alltid sealer under voks. aldri omvendt. Nei er ikke smør på flesk - gir bedre dybde, glans og holdbarhet sies det på detailersclub.no - (Advarer deg, går du inn på linken blir du fort hekta og da blir det fort blanke og ripefrie biler året rundt på deg og din familie og venner ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkforsegling skal alltid først på

Eg synes at lakkforsegler + voks er smør på flesk. (er vel min kommentar Cise har lest)

Voks gir meir djubde og glans. (men so spørs det om du ser forskjellen!)

Dei som skal handle bilpleieutstyr har som oftast eit budsjett. Eg synes da at det er bedre å kjøpe ein voks for 600,- istedet for å kjøpe ein lakkforsegler til 300,- og voks til 300,-

Ein lakkforsegler har typisk herdetid på 12-24 timer.

Dvs at du må vente til neste dag før du har på voks. (imellomtiden skal ikkje bilen utsettes for regn, dugg osv)

Voks har typisk herdetid på 3-4 timer

Herdetid starter når du har hatt på produktet. For å oppnå best muligt holdbarheit bør ikkje lakken utsettes for regn, dugg osv under herdetiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

code13:For se hva jeg gjør. Går det like greit med DA maskin eller burde jeg ha roterende? Må vel handle litt og da kansje ;)

Har vært innom der ja. Farlig å begynne å lese der.hehe. blir fort hekta nå som det begynner å bli poleringsvær.

Når jeg polerte den bilen så stemmer det faktisk at jeg hadde sealer før voksen så huska litt dårlig der..

todleif:Var nok din kommentar jeg leste tror jeg. Kan du sette opp en handleliste for meg på scandicshine som gir et bra resultat? Kan vel sette et budsjett på 1500-2000. Hvis du gidder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en litt detaljert fremgangsmåte ang bruk av CLAY? Har brukt megiuiars clay en gang for ca 1 år siden og følte at det eneste jeg gjorde var å skrape i lakken til bilen. Så hadde vært ok med litt mer detaljert info ang bruk av clay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...