Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert spurt om hundre ganger før, men finnes det noen løsninger for å øke dreiemomentet over hele turtallsregisteret men samtidig holde antall hestekrefter innenfor 15% grensen ?

Har søkt og lest flere tråder om dette i flere forum, men de fleste blander torsjonsmoment med arbeid og da blir jeg bare forvirret :)

På forhånd takk.

Skrevet

Nei og ja. Hestekrefter er produkt av moment og turtall. Øker du momentet ved et gitt turtall, så øker du også hestekreftene, og det er DET som driver bilen fremover. Høyt moment (gjerne lavt nede i registeret) er bare et tegn på at du også har mye hestekrefter tilgjengelig lavt nede i registeret. Mye luft under effektkurven all the way.. som selvfølgelig gir en lettkjørt motor.

Med andre ord, øker du momentet over hele linja, så VIL hestekreftene også øke over hele linja. Hvis du snakker avgifter her, så er effekten du betaler for en makseffekt ved et gitt turtall som oftest ikke så langt fra turtallssperra, så om du har turbobil og kan redusere drivstoffmendge/ladetrykk ved høyere turtall så kan du få den sterkere langt nede og ha den lik høyt oppe, men spørs om styringssystemene tillater slik setup. Ligger du normalt og cruiser på 2000rpm så bruker du kanskje bare halvparten av hestekreftene du betaler for.

Skrevet

Precis som Gunnar skriver kan man göra det, genom att begränsa effekten på högre varv så kommer inte toppeffekten att öka.

Berätta gärna vad för motor det gäller, det blir lite lättare att ge förslag på hur man kan åtgärda detta då. Antagligen går det att programmera om styrsystemet för detta ändamål.

Mvh

A.Fekzen

Skrevet
Det er en M57 motor 425DAT fra 2006, 163hk versjonen.

Okej, då går det garanterat att göra en inställning där du får klart bättre drag på lägre varv men att den har original effekt på toppen.

Tyvärr har inte jag utrustningen (ännu) för att programmera 2006 diesel bmw. Men jag kommer skaffa det förr eller senare.

Men om du vänder dig till någon chiptrimmare som kan göra sina egna program, alltså inte bara säljer chip, så kan dem göra dethär åt dig för det är ganska enkelt att få det bra på en diesel.

Mvh

A.Fekzen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...