02dag Skrevet Mai 18, 2010 Share Skrevet Mai 18, 2010 Jeg kjøpte en BMW 530D i tyskland ifjor og fikk med en europlus-garanti. Kompressoren til luftfjæringen røyk i høst, men det gikk relativt uproblematisk å få byttet denne hos Bavaria Oslo. Nå kan det tyde på at turboen er iferd med å ryke (svetting rundt trykkrøret etter turbo) og jeg gikk til Bavaria igjen. Men nå er de ikke villige til å gjøre dette via Europlus lenger. Jeg har også hørt meg fore hos andre forhandlere(Stenshagen i Lillestrøm), men de er like steile der. Argumentene er slik: - Jasså, du har kjøpt denne i utlandet da vel? - Vi fakturer ikke over grensa - Det er for mye jobb - Vi får ikke penga før det er gått en måned - Vi får ikke penga før det er gått et halvt år - Vi har en her som har slitt sååååå lenge med det her. - Detta er ikke en BMW-garanti(Det er det) Jeg snakket med garantiansvarlig hos BMW Norge og når det gjelder det førstnevnte firmaet, så sa han "ja de har vel mange nye medarbeidere der for tiden". som jeg tolket som "ja de er vel inkompetente hele gjengen". Jeg har en brosjyre med en bruksanvisning på engelsk, som forhandlerne skal bruke mot Europlus og den er ganske enkel å følge, så det med at det er mye jobb, det skjønner jeg ikke helt. Hvis de ikke får penga sine, så kan jeg til en viss grad forstå det, men det er fortsatt for meg uforståelig at de sier "Nei vi vil ikke ha deg som kunde" eller "Nei vi vil ikke ha den 40000 kroners jobben" eller kanskje det er dette de mener "Dratilbaketiltysklandmeddenhelvetesbruktimportertekjerradiogkjøpenbilavossnestegangsåskalvikanskjegiddeoggidegdenjævlaservicendufortjener" Er det noen som vet om et "autorisert" bmw-verksted der ute som faktisk gjør dette uten å mukke? Må jeg til Bergen? eller Sverige? eller Tyskland? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Edin_M Skrevet Mai 18, 2010 Share Skrevet Mai 18, 2010 Hadde jeg vært deg så hadde jeg gått inn på samme verksted, bestillt time til jobben og sagt at enten ordner de det som de skal og bør uten noe mer mikk makk eller så tar du kontakt med forbrukerrådet De fleste tar et hint og får ting kjapt unna da siden de er godt klar over at det finnes folk på kontorer rundt om i norge som gleder seg til å få en sånn sak på hendene. Har selv tatt kontakt med de en gang angående en reparasjon på en Fiat Coupe som hadde blitt utført på en amatørmessig måte som til slutt resulterte i fullstendig registerhavari og innmaten på en turbin i bakerste eksospotte, når jeg da konfronterte verkstedet med informasjonen om at jeg hadde henvendt meg Forbrukerrådet gikk ting som på skinner, så mitt råd er enkelt og greit. Ta med deg bilen, papirene på garantien, book time og gi de en time til å ordne opp resten på egenhånd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02dag Skrevet Mai 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 18, 2010 Jeg er tvilende til om Forbrukerrådet har noe å gi her, men det kan være verdt et forsøk selvfølgelig. Problemet her er vel at det ikke har vært noen reparasjon enda. Det vil si at Forbrukerrådet ikke har noe å ta tak i. Men det kunne kanskje gått å ta en spansk en. Det vil si bestille time å få bilen reparert. Deretter kreve å få bilen tilbake. Hvis de da nekter, gå til en advokat og bruke midlertidig forføyning for å få bilen ut igjen. Vet ikke helt om dette vil gå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet Mai 18, 2010 Share Skrevet Mai 18, 2010 Litt oljesvetting rundt trykkrøret er ikke uvanlig på di fleste modellene da det altid paserer noe olje gjenom turboen ,det betyr ikke at det er et havari pågang.Problemet med å få dem til å ta det på garantien du ønsker å bruke, kan være at Europluss gir veldig dårlig betaling for utført jobb (få timer i arbeid) da ønsker di seg vel heller bedre betalte jobber og gir derfor di svarene du desverre får. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02dag Skrevet Mai 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 18, 2010 Så det du sier er at når de har en jobb til 40000 kroner så får de ikke tilbakebetalt den summen? Da er det klart at systemet er dårlig, men skal vi som sluttkunder svi for dette? Jeg mener nei, og her burde kanskje klubben eller BMW Norge selv ha presset noe igjennom. Jeg er sikker på at det er ganske mange BMW'er som blir kjøpt med denne type garanti hvert eneste år. Og for de som er mer interesserte så er altså Europlus-garanti en bruktbil-garanti som gis til de bilene som selges som BMW premium selection - biler hos tyske forhandlere ihvertfall. Sikkert noen andre land også. På Bavaria Oslo sa de at her til lands brukte forhandlerne å stille garantien selv og det forklarer jo saken med at de er så vanskelige å ha med å gjøre hvis man skal ha dekket noe på garantien. Jeg skal faktisk gå så langt som å si at hadde dette vært en bil med garanti fra et norsk firma, så hadde ingenting vært galt. Det er egentlig et system der BMW AG antageligvis betaler noen ganske store summer hvert år til et forsikringsselskap, og dette selskapet betaler ut til forhandlerne hvis de reparerer biler som det blir feil på under garantiperioden. Dette systemet fungerer greit ellers i Europa, men altså ikke her i Norge. Kan det være fordi at et av punktene i den bruksanvisningen er å skrive et brev på engelsk(english form letter)<- det er det som står i brosjyren med BMW-stemplet på. Er det rett og slett her det svikter? Jeg tror rett og slett det er veivhus ventilasjonsfilteret som her spiller et av sine puss igjen og at det hadde holdt med å bytte dette. Men nå fanger bordet for dem siden de har sagt at det var turboen, fordi de trodde at jeg ikke hadde noe garanti. Her kommer det enda en som vi skal la blø. De bare jævles med oss tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Edin_M Skrevet Mai 19, 2010 Share Skrevet Mai 19, 2010 Det med betaling kan være såpass enkelt som at garantien har satt for seg et maksimum antall timer på utført jobb noe som ikke passer verkstedet? jeg har ofte opplevd at en større service koster mindre i våre naboland enn en liten en her i landet, nettopp pga det her med timer. Kontaktet Bavaria i stavanger rett før påske ang olje og filterbytte på min e36 cab og da kom de med et sinnsykt prisoverslag på 4200 kr, der de hadde satt av 3 HELE TIMER til å bytte 6.5 liter olje og et filter!!! Jeg hadde nok gått for den spanske, levert inn bilen og latt de ta det som må taes og så kontakte advokat (evt NAF liker sånne ting hvis du er medlem der) hvis de jævler for mye i etterkant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eklund Skrevet Desember 4, 2012 Share Skrevet Desember 4, 2012 Jeg har en e93 med europlus garanti. Fikk en feilmelding at motorn ikke hadde nok kraft og at jeg skulle kjøre til verkstedet. Der fikk jeg ekstremt dårlig service. Det var på bmw på økern. Andre fikk gå foran meg i køen når jeg ventet og dessuten nektet de for at europlus var en garanti. De sa det var en tysk forsikring som ikke hadde noe med bmw å gjøre, men at det var opp til den tyske forhandleren. Det endte med at de reparerte bilen og jeg fikk betale. Pengene skulle jeg kanskje få av europlus. De nekter fordi verkstedet ikke hadde kontaktet dem for godkjenning. Det har nå gått over en måned. Jeg tar saken til forbrukerrådet. BMW i Norge markedsfører selv europlus som en garanti og da skal man levere bilen og få den tilbake reparert. Dessuten heter det europlus garanti og ikke eurominus forsikring. Er det flere som har problemer med de svindlerne her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Desember 4, 2012 Share Skrevet Desember 4, 2012 Det er ikke det at Europlus har problemer med å betale ut til Norge siden vi har så stive priser her i forhold til andre land da? En jobb koster dem jo sikkert dobbelt så mye her som i mange naboland. Dersom de har en maksgrense pr jobb, så er det kanskje ikke nok til det norske verkstedet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eklund Skrevet Desember 6, 2012 Share Skrevet Desember 6, 2012 Hvis de nektet å betale ut i Norge, så skulle det gått frem av avtalen. I tillegg burde de da skiftet navn til eurominus. En garanti er en garanti, også for bmw. Jeg skal ta dette videre med forbrukerrådet og naf-advokatene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Desember 6, 2012 Share Skrevet Desember 6, 2012 Jeg er helt enig! Bare tenkte at det kunne være derfor de er vanskelige? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E34Stvg Skrevet Desember 6, 2012 Share Skrevet Desember 6, 2012 Har også hørt at enkelte har hatt kluss med dette. Hadde jeg vært deg hadde jeg skrevet et brev til Bmw Norge og bedt om et svar. Forbrukerådet er sikkert veldig klar på at de er nødt til å opplyse på sine hjemmesider at denne garantien som Bmw gir ut i Tyskland ikke gjelder her. Dette er jo en forsikring/garanti som er ment å gjelde for hele europa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baker Skrevet Desember 6, 2012 Share Skrevet Desember 6, 2012 Jeg la ut selv for bytte av en termostat og fikk tilbakebetalt av Europlus for et par år siden. Var Bavaria (da Stenshagen) Lillestrøm. Sendte tilbudet fra Stenshagen til Europlus først og fikk dette godkjent. Stenshagen ville ikke gjøre reparasjonen uten at jeg la ut. Er nok ikke så glad i de som har importert selv nei. Ikke noe problem med utbetalingen fra Europlus som kom i løpet av noen dager. Men tror det er en forutsetning og få det godkjent på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eklund Skrevet Desember 9, 2012 Share Skrevet Desember 9, 2012 Vell bavaria på økern nektet å snakke med europlus. Jeg måtte ha bilen. Hvis man søker på europlus bmw så finner man at bavaria norge markedsfører europlus-"garantien" i norge. I brosjyren fra europlus står det at man skal få igjen pengene selv om verkstedet ikke følger prosedyren på side fire, men hvis man skriver det til europlus får man ikke svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS4 Skrevet Juli 21, 2013 Share Skrevet Juli 21, 2013 Hvordan er det med "Euro Plus garanti" nå i Norge? "Fungerer" den nå da? Ser bilen som jeg ser på har Euro Plus garanti, kjekt å vite om det virker her i Norge og. Og at jeg slipper å reise til Tyskland. Evt ta regningen selv. Er medlem i NAF, så dem kunne vel hjulpet meg om jeg skulle trengt det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02dag Skrevet Juli 22, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 22, 2013 Det du må gjøre hvis du får en skade er at du må få et estimat på jobben skriftlig fra det verkstedet du bruker. Så ringer du selv til europlus og oppretter en sak. Du oversender papirene de ber om og venter. Da tar det en uke mens de behandler søknaden din. Når du får klarsignal reparerer du bilen, betaler og sender inn alle dokumentasjon slik europlus ber om. Deretter tar det litt tid før pengene blir overført til deg. I mitt tilfelle med turboen tok det på dagen to måneder så var penga på konto. Ikke regn med hjelp fra det norske verkstedet. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå