Gå til innhold

2x10" eller 2x12"?


Anbefalte innlegg

Har tenkt å bygge meg ny kasse, og har liggende 2 10" fra Dynabel som kan brukes. Men lurer på om effekten på 2x10" er mye mindre enn 2x12"? Har en grei 12" og kan få kjøpt en lik til rimelig penge, er dette å anbefale? Ang. forsterker så må jeg kjøpe en ny til denne kassa, men skal sørge for nok effekt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

2x12" er litt i overkant mye, pluss at de spiller for tregt for at bassen skal kunne følge musikken. For dette trenger du en meget kraftig forsterker. 2x10" er spiller mye raskere, renere og gir mye trykk for pengene! Hva skal du egentlig med 2x12"? spille for folk 5 kvartal unna?

Gå for 2x10" med litt kvalitet. Husk... Legg pengene i en god forsterker, dette er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treighet er bare tull egentlig i de fleste sammenhenger. Det man må sørge for er nok strøm til høyttaleren, uansett størrelse. Jo større høyttaler, jo kraftigere forsterker. Er lei av å høre folk prate om trege 12 og 15" etc. Skaff dere en stor nok forsterker, så spiller det like "raskt" som mindre høyttalere! :headbang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er spørs om du liker kraftig bass eller nøyaktig og punktlig bass som ligger i bakgrunnen. 10" gir ein bass som er behagelig og ikkje for voldsom, og er mer nøyaktig. 12" gir mer kraft, men deretter ikkje like nøyaktig. personlig liker eg 10" som følger musikken perfekt og de blir behagelig og høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x12" er litt i overkant mye, pluss at de spiller for tregt for at bassen skal kunne følge musikken. For dette trenger du en meget kraftig forsterker. 2x10" er spiller mye raskere, renere og gir mye trykk for pengene! Hva skal du egentlig med 2x12"? spille for folk 5 kvartal unna?

Gå for 2x10" med litt kvalitet. Husk... Legg pengene i en god forsterker, dette er det viktigste.

Om du ikke vet hva du snakker om, vennligst ikke skriv noe. 10" er på ingen måte raskere enn 12".

det er spørs om du liker kraftig bass eller nøyaktig og punktlig bass som ligger i bakgrunnen. 10" gir ein bass som er behagelig og ikkje for voldsom, og er mer nøyaktig. 12" gir mer kraft, men deretter ikkje like nøyaktig. personlig liker eg 10" som følger musikken perfekt og de blir behagelig og høre på.

Samme gjelder deg.

En 18" vil spille renest bass.(sett at du ikke finner noe større, som er brukbart). Europamesteren i LYDKVALITET bruker 18" bass. Den er på ingen måte slapp, "treg" eller upresis.

Hva slags bass du får kommer ann på hva slags knothodet som har bygget anlegget. Riktig kasse, og riktig forsterker(med nok strøm) er det som skal til. Jo større membran på høyttaleren, jo rene spiller det. Mindre mekanisk bevegelse for å flytte samme mengde luft.

Beklager den sure tonen i innlegget...er lei av forsøppling av forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2x12" er litt i overkant mye, pluss at de spiller for tregt for at bassen skal kunne følge musikken. For dette trenger du en meget kraftig forsterker. 2x10" er spiller mye raskere, renere og gir mye trykk for pengene! Hva skal du egentlig med 2x12"? spille for folk 5 kvartal unna?

Gå for 2x10" med litt kvalitet. Husk... Legg pengene i en god forsterker, dette er det viktigste.

Om du ikke vet hva du snakker om, vennligst ikke skriv noe. 10" er på ingen måte raskere enn 12".

det er spørs om du liker kraftig bass eller nøyaktig og punktlig bass som ligger i bakgrunnen. 10" gir ein bass som er behagelig og ikkje for voldsom, og er mer nøyaktig. 12" gir mer kraft, men deretter ikkje like nøyaktig. personlig liker eg 10" som følger musikken perfekt og de blir behagelig og høre på.

Samme gjelder deg.

En 18" vil spille renest bass.(sett at du ikke finner noe større, som er brukbart). Europamesteren i LYDKVALITET bruker 18" bass. Den er på ingen måte slapp, "treg" eller upresis.

Hva slags bass du får kommer ann på hva slags knothodet som har bygget anlegget. Riktig kasse, og riktig forsterker(med nok strøm) er det som skal til. Jo større membran på høyttaleren, jo rene spiller det. Mindre mekanisk bevegelse for å flytte samme mengde luft.

Beklager den sure tonen i innlegget...er lei av forsøppling av forum.

Vær glad for at vi har en kanal hvor ALLE kan komme med sine synspunkter. Alltid noen som vet mer enn andre om forskjellige tema, men det fine er at alle prøver å hjelpe;-) "Forsøpling" er elendig betegnelse syns jeg! Beklager ikke alle kan holde din allvitende standard :lecture: Du burde være voksen nok til å la andre komme med innspill uten at DU skal komme å påpeke at det ikke er godt nok! Makan......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags musikk hører du på da?

metall med mye rask bass og annen musikk med mye rask bass ?

eller mye trance med treg men høy bass?

velg heller anlegg etter hva slags musikk du hører på, og hva lommeboken tillater

Jeg har nettopp kjøpt meg 2 10" og kraftig nok forsterker til å drive de

fordi det er hva lommeboken tillater og det er det jeg tror vil gi mest kvalitetslyd til min musikksmak

btw la folk komme med egne meninger

det er hva vi har et forum til, og er du uenig så si det på en vennlig måte, og begrunn hvorfor du er uenig ;)

da blir det et mye mer hjelpsomt og koselig forum

lykke til med kassebygging og innstilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags musikk hører du på da?

metall med mye rask bass og annen musikk med mye rask bass ?

eller mye trance med treg men høy bass?

velg heller anlegg etter hva slags musikk du hører på, og hva lommeboken tillater

Jeg har nettopp kjøpt meg 2 10" og kraftig nok forsterker til å drive de

fordi det er hva lommeboken tillater og det er det jeg tror vil gi mest kvalitetslyd til min musikksmak

btw la folk komme med egne meninger

det er hva vi har et forum til, og er du uenig så si det på en vennlig måte, og begrunn hvorfor du er uenig ;)

da blir det et mye mer hjelpsomt og koselig forum

lykke til med kassebygging og innstilling :)

Takk, og helt enig:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...