Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det er vel ingen som er "best" egentlig, kommer helt ann på oppsettet det..

Om det turtallsmaskin med høy effekt eller om man vil den skal være sterk på mellomregisteret f.eks..

Ja, det var vel litt av poenget mitt i forrige innlegg. Kamaksel er ikke enkelt. En må ta hensyn til oppsett, tanken bak bygget, effekt (hk/Nm), ønsket dreiemoment, turbo etc etc... Jeg melder selv pass på å prøve meg på et ekte oppsett... Har altfor liten kompetanse, det meste jeg "kan" om turbo-motorer (foruten å skru på de da) har jeg nok lest meg til.

Litt for mange bygger motor i hytt og dynevær, men egentlig så er det et fåtall som har kompetanse til "rette oppskrifter". Jeg for min del kjører min B7-motor bortimot stock, for jeg er redd for å fucke opp med helheten. Jeg har lyst til å sjekke opp litt i verdiene i ECU, men det er nok en stund til.

Flere og flere spinner rundt med turbobygg nå for tiden, og jeg tror faktisk at rimelig mange av de føler seg rimelig kompetent på turbobygging - siden bilen dems funker godt. Hypotetisk sett, ved en nøyere gjennomgang av en som virkelig kan det, så tror jeg vedkommende hadde slaktet de fleste turbo-bygg.

Skrevet
Sålenge det ryker av dekkene, vræler av eksosen, blæser i dumpen og suser i turboen så er ivertfall tenna mine på tørk:)

sant det! men problemet er jo at m30b35 dør ut ved 5500 rpm, men etter det jeg har lest har de gamle kammene fra 3.0si, e12 528 og m535 har 272 grader løft og derfor gir litt mer mer på topp

Skrevet
Sålenge det ryker av dekkene, vræler av eksosen, blæser i dumpen og suser i turboen så er ivertfall tenna mine på tørk:)

sant det! men problemet er jo at m30b35 dør ut ved 5500 rpm, men etter det jeg har lest har de gamle kammene fra 3.0si, e12 528 og m535 har 272 grader løft og derfor gir litt mer mer på topp

Ja, jeg tror du er inne på noe der. Mener på at den gamle pre-Motronic kammen (497/505) har 272 graders løft. Kom i 6-serie også, men ikke i 3.0si? Litt usikker på akkurat det, 3.0Si er ikke akkurat min greie..

Skrevet

Ja, hvis det er noen andres bil.

Hadde det vært din egen bil, og "manglet" en god del hester pga feil bygging - eller kjørte på motorhavari etter motorhavari, så hadde vel gjerne tenna tørket vekk etterhvert? ;)

For all del, jeg mener ikke at det IKKE finnes kompetanse her i Norge - men at generelt sett er den gjerne for lav. Og at det ikke er mange sjeler som klarer å makse et motorbygg...

Skrevet

Er enig med Pedi her jeg :)

Men med "pre-motronic", mener du da L-jetronic?

Har hørt at de tidlige "M30'ene" samt 2,8 har kvassere kamaksling jeg også.

Velger å ikke uttale meg for mye om kamakslinger da det er et felt jeg ikke kan nok om..

Skrevet

Jupp.

Etter hva mitt hode sier, så mener jeg på at det er 3 kamaksler som går igjen på det normale. L-jetronic, Motronic 1 og Motronic 1.1

Skrevet

Kan være både kammen og turboen. Flere ting som spiller inn, og nå vet jeg heller ikke åssen turbo du har.

Har kjørt flere 325'er med turbo, en "ga seg" etter 5000 omdr, en annen drog som et lokomotiv til 7000 omdr. (sugemotorchip med flytta sperre) blir det trangt i eksosen så blir det heller ikke noe effekt. Har kammen problem med å "få fra seg eksosen" blir det også tull. Som Pedi sier, kamaksler er et helt fag, og det er vel uten tvil den komponenten i motoren som har mest å si for effekt og effektkurve, hvis vi ser bort ifra ladetrykk i seg selv.

en vamlig sugemotorkam vil vanligvis fungere bra så lenge man hodler seg på moderate ladetrykk. Men en skikkelig og tilpassa kam vil i de fleste tilfeller gi bedre effekt over hele registeret og kanskje også bedre respons.

Å velge kam er ikke noe hvermannsen bør gjøre over postordre. :)

Skrevet

Enig med uttalelsen din Joachim. 606-kammen fra BMW er ikke ukjent i M30-turboverdenen, men tror neppe den brukes til så mye mere enn 400 hk normalt sett. Da kommer andre faktorer inn i bildet.

Skrevet
Du må oppdatere hyppigere vet du, blitt så kjedelig her nå at vi må diskutere andre ting! :lol:

Du har nok rett i det, men så veldig lite å oppdatere om. Har vært på sjøen i 6 uker #-o

Noen som trenger en gulle god turbonetics turbo ??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...