Flua Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Har litt problemer med min 523, 98 mod. Hatt litt risting i bilen under bremsing det siste året, men ikke så mye at jeg valgte å gjøre noe med det. (Det ristet på rattet også under nedbremsing) For noen uker siden så prøvde jeg å få ordnet dette, og byttet skiver/klosser (febi), casterstag (febi) og satte inn powerflexforinger i casterstaget. Da ble vibrasjonene under bremsing borte, men jeg har fortsatt noe vibrasjoner under vanelig kjøring. Spesielt merker jeg dette når jeg kommer opp i 110-120, og virker som at det bare blir kraftigere og kraftigere med fart (har ikke vært oppe i mer enn 130, men vibrasjonene økte helt dit ihvertfall). Jeg hadde noe vibrasjoner i de hastighetene før også, men kan ikke huske at det var så mye. Når jeg tightet casterstagforingen så hadde jeg "normalvekt" i bilen, slik det står at man skal ha i haynes boka, så skal ikke være nødvendig med 4-hjulskontroll etter dette? Slik jeg tenker foreløpig er: -I og med at det rister i rattet samtidig som det rister i bilen, så er vel feilen i forstillingen. -Casterstagene/foringene er nye, så disse er vel utelukket. -Bremseskiver/klosser er nye, og det rister heller ikke mer under bremsing, så disse er vel også utelukket. Smurte også opp kalipperene, og byttet glideforingene. I vinter så sprakk ekspansjonstanken min, og jeg måtte taue bilen hjem et par mil. I etterkant av reparasjonen så var det en hvinelyd i motoren, dette viste seg at var på grunn av at det nesten var tomt for servoolje (har ikke funnet noe lekkasjer, og nivået har ikke sunket etter dette, så kan vel ha kommet av at jeg svingte mye på veien hjem uten servopumpa i gang). Men tok en stund før jeg oppdaget dette og fikk etterfylt servoolje. Kan hjelpesnekka mi ha tatt skade av dette og være grunnen til vibrasjonen? Var nok en del luft i systemet en stund. Takk på forhånd for svar! EDIT : Jeg kjører med 225/55R16 Nexen N2000 dekk foran. Alle fire felgene har nylig vært avbalansert, og to av felgene rettet. Men vil kast i dekk/felger gi vibrasjon i rattet?
DanielMK Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Hadde nok fyrst og fremst undersøkt dekkene / felgene. Om dei har kast i seg kan det føre til vibrasjoner i ratt. På min gamle BMW var det ingen vibrasjoner med sommerdekkene, men i eit av vinterdekkene var det kast i, og det førte til vibrasjoner frå 80km/t og oppover (verre vibrasjoner dess høgere fart)
Flua Skrevet Mai 26, 2010 Forfatter Skrevet Mai 26, 2010 Okay. Skal sjekke dette når jeg kommer hjem, er bortreist halvannen uke nå, men blir første post når jeg kommer hjem Noen fler ideer? Tenker litt på bakre bærearm/foringer, styreledd, stabstagsforinger osv.. Mye å ta av :\
Langlo Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 sjekk dekken ja hadde samme problem på min, men bare om vintern.. rister når man bremser og når man kjørte fort men ingenting på sommerdekkene
Flua Skrevet Mai 26, 2010 Forfatter Skrevet Mai 26, 2010 Får sjekke dekkene når jeg kommer hjem. Ingen som har noen andre synspunkter?
ullsokken Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Høres helt ut som å kjøre min. Men jeg har det ikke konstant, bare noen ganger det kommer. Jeg VET jeg har skikkelig kast i ene felgen som jeg har valgt å ha forran, en god bulk på den bare ikke gidder rette opp. Men hva med å se om bremseskivene er ujevne?, vet ikke egentlig :S Men hadde min på 4hjuls sjekk og de fant ikke ut noe da..
Alpejohn Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Har du sjekket mellomaksel, hardykobling og lager/foring til mellomaksel?
Ballder Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Er det touring du har, så kan du garantert bestille de 4 opphengsforingene til bakstillingen din og bytte dem. Veskefylte foringer som tørker ut, så de kan se helt fine ut, men blir som en støtdemper uten olje. Er det ikke touring, så burde du kunne se om disse foringene er slitne/sprukne.
Flua Skrevet Mai 27, 2010 Forfatter Skrevet Mai 27, 2010 Det er sedan jeg har, vil tro at feilen er foran i og med at det rister i rattet samtidig med at det rister i bilen, men skal sjekke disse foringene uansett Kan jo være at jeg har fått kast i felgene igjen, men er ikke lenge siden jeg hadde to av felgene på retting og avbalanserte alle fire. Bytta clutchen i fjor, hadde nede mellomakslingen da og hardykoblingen så grei ut i grunn. Man ser sprekker på denne når den er moden for utskiftning? Opphengslageret/foringa til mellomakslinga titta jeg ikke så mye på, men kan ikke huske at den så dårlig ut.. Er det vanskelig å bytte denne? Må man splitte mellomakslingen? Vil dette kunne gi risting på rattet? Takk for svarene!
FiGu Skrevet April 27, 2011 Skrevet April 27, 2011 Er det touring du har, så kan du garantert bestille de 4 opphengsforingene til bakstillingen din og bytte dem. Hei Balder! Hva mener du med "opphengsforinger"?? Jeg sliter med vibrasjoner i bilen i hastigheter mellom 110 og 125. Over 130 og under 110 er den silkemyk. Byttet nettopp stabstag foran og ble kvitt klakk-klakk-lyd i dumper ol. men vibrasjonen er der fortsatt. Siden det er det samme både med sommer- og vinterdekk, regner jeg med at det er noe annet enn dekkene... Søkte etter "Opphengsforinger" på GS uten å finne noe, og fant heller ikke noe som lignet under "bakstilling ->stag/foringer" FiGu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå