BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 På GS sin nettbutikk kaller de faktisk denne delen for "Øvre yttre bærearmsforing E-36/E-46", men du har helt rett i at delen er en form for kuleledd. Hadde faktisk tenkt å skrive kuleledd, men valgte å unngå det for å forhindre missforståelse, noe som skjedde allikevel.
matt1s Skrevet Mai 27, 2010 Forfatter Skrevet Mai 27, 2010 På bildet så ser bolten (nr. 9) og foringen/kuleleddet (nr. 2) ganske enkelt å få løs. Hva er det jeg trenger press verktøy til? Hva heter den delen (nr. 1) som går mellom øvre lenkearm/bærearm (nr. 5) og nedre lenkearm/bærearm (nr. 7) på norsk? Takk for all hjelpen!
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 27, 2010 Skrevet Mai 27, 2010 Del nr 1 kalles vel bærebro eller bærearm alt etter som. Bolten (9) er ikke det store problemet, men det er derimot foringa (2) som må presses ut. Som du ser av det bildet du postet på forrige side er ytteringen på foringa presset inn i et hull på bærearmen og den sitter godt!
matt1s Skrevet Mai 27, 2010 Forfatter Skrevet Mai 27, 2010 Heisann, jeg har kjoept foringene naa. Jeg fikk prisoverslag paa 2000.- per side aa skifte foringen, saa jeg har en ny plan. Jeg skal demontere hele delen som foringen sitter fast i (nr. 1), og proeve selv foerst aa faa foringen ut. Hvis jeg ikke klarer det, saa tar jeg med delen til ett verksted og haaper de kan presse den ut og sette i den nye for en billig penge, siden jeg tar meg av all demontering og montering. Han karen paa NAF kalte del nr. 1 for spindel og del nr. 5 og del nr. 7 for oevre og nedre baerearm. Jeg blir litt forvirret
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 27, 2010 Skrevet Mai 27, 2010 Å demontere hele del 1 (bærebro) er veldig mye mere arbeid enn nødvendig. For at dette i det hele tatt skal være gjennomførbart må du fjerne stikkaksling, spindel, bremsebånd, bremsewire til håndbrekk m.m. Bare demontering og montering av stikkaksling med spindel er mye arbeid som også trenger en form for presse. Som du ser av det øverste bildet har stikkakslingen (del nr 1) en side som er skrudd fast i medbringern på kardangen, den andre siden har riller. Disse rillene passer akkurat overens med hjulspindel (del nr 1 på bilde nr 2). Denne hjulspindelen er igjen presset inn i lageret. Med mindre du skal drasse på hele bærebroa med en stikkaksling hengende å dingle. Gjør heller som du har fått forklart fra den siden du hadde og lag deg et pressverktøy. Som pressverktøy kan du benytte en gjengestang, noen mutrer, og kopper av forskjellig størrelse. Om du finner en kopp som har samme eller litt mindre ytre diameter enn selve ytterringen til foringa og en kopp som har har større innvendig diameter enn ytteringen til foringa er du på god vei til å ha et adekvat pressverktøy. Så setter du disse på hver sin side av foringen som står fast i bærebroa og trer gjengestanga gjennom. Da er det bare å feste endene med en mutter hver og begynne å dra til. Da vil den minste koppen forhåpentligvis følge med foringa gjennom hullet i bærebroa og komme ut på den andre siden på innsiden av den andre koppen. Om du forstod noe som helst av forklaringen.
matt1s Skrevet Mai 27, 2010 Forfatter Skrevet Mai 27, 2010 Gjør heller som du har fått forklart fra den siden du hadde og lag deg et pressverktøy. Som pressverktøy kan du benytte en gjengestang, noen mutrer, og kopper av forskjellig størrelse. Om du finner en kopp som har samme eller litt mindre ytre diameter enn selve ytterringen til foringa og en kopp som har har større innvendig diameter enn ytteringen til foringa er du på god vei til å ha et adekvat pressverktøy. Så setter du disse på hver sin side av foringen som står fast i bærebroa og trer gjengestanga gjennom. Da er det bare å feste endene med en mutter hver og begynne å dra til. Da vil den minste koppen forhåpentligvis følge med foringa gjennom hullet i bærebroa og komme ut på den andre siden på innsiden av den andre koppen. Om du forstod noe som helst av forklaringen. Den forklaringen forstod jeg veldig godt. Har du noe forslag til kopp jeg kan bruke? Pappa, som har fikset en del biler, sa at noen slike foringer kan sitte så godt at du må bruke flere tonns trykk for å få dem ut. Han har dessverre reist bort denne helgen så kan ikke hjelpe meg noe mer. Jeg kan vel bruke samme pressverktoey for å sette inn de nye foringene også?
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 27, 2010 Skrevet Mai 27, 2010 Det kan du selvfølgelig gjøre Selv har jeg klart å bytte foringer med diverse simple limtvinner og tersjer av forskjellig størrelse noe som var et realt "pjæskarbeid". Ang det NAF-fyren sa til deg så har han litt rett, da "bærebroa" framme er spindelen. Se del nr 2. Når det kommer til kopp må du bare ta fram skyvelæret og måle på alt dere har av kopper Var i mitt kreative hjørne i stad og laget en finfin tegning også
matt1s Skrevet Mai 27, 2010 Forfatter Skrevet Mai 27, 2010 Haha fantastisk! Takker så mye for hjelpen din, da forstod jeg deg riktig også. Kan jeg spoerre dumt, hva er en "tersje"? Og takler en vanlig kopp presset? Jeg må kanskje legge en metallplate mellom mutteren og koppen som kan ta det verste av presset fra gjengestanga.
matt1s Skrevet Mai 27, 2010 Forfatter Skrevet Mai 27, 2010 Jeg fant også en link til noen som har gått hardt til verks og laget en "Bushing Tool"; dog til en Volvo. Men ser ut som prinsippet er det samme som ditt: Bushing Tool Så ut som mye arbeid å lage. Tror du Biltema har noe presseverktoey?
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 27, 2010 Skrevet Mai 27, 2010 En slik kopp tåler utrolig mye! Har selv brukt slike kopper til å presse foringer med hydraulisk presse på mange mange tonn. Er begrenset hvor mye du klarer å klemme til med gjengestang og fastnøkkel. Husk hvertfall å få deg en fingjenget gjengestang slik at du får mere moment på "pressa". Du kan også supplere med gassbrenner på bærebroa slik at den utvider seg litt, da kommer mest sannsynlig foringa lettere ut. Tersj (avtrekker eller hva folk kaller dem) hvertfal den jeg hadde var enda mere simpel enn denna som faktisk ser litt robust ut.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 27, 2010 Skrevet Mai 27, 2010 Ja her men jeg tror dette er dyrt. Hva angår biltema vet jeg ikke, men er ikke verre enn å stikke innom å se
matt1s Skrevet Mai 27, 2010 Forfatter Skrevet Mai 27, 2010 Takk igjen! Da er det bare en ting til jeg lurer på. Når du sier kopp så tenker jeg kjoekkenkopp. Jeg har på foelelsen du prater om noen helt andre kopper, for kjoekkenkoppene i Stavanger tåler ikke mange tonns trykk
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 27, 2010 Skrevet Mai 27, 2010 Svært så vanskelig du skulle være i dag Tenker på kopper fra et koppsett/pipesett eller hva folk egentlig kaller det.
babjorn Skrevet Mai 27, 2010 Skrevet Mai 27, 2010 Tolmodighet å forklaringsevne skal du ha BMW 2002 Fredrik Lykke til med jobben matt1s,blir nok bra dette
matt1s Skrevet Mai 28, 2010 Forfatter Skrevet Mai 28, 2010 Takker babjorn! Enig, jeg er veldig glad for at Fredrik har orket å forklare alt dette til meg. Tenkte å starte med å lage pressen i dag, så setter jeg i gang i morgen tidlig. Var det ikke typisk at jeg klarte å forstue tommelen på høyre hånd i fotballkamp i går kveld? Oh well.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå