Gå til innhold

Varme- og røykutvikling fra hjul/bremse.


Langdal
 Share

Anbefalte innlegg

Noen kjedelig skjedde i dag.

Kjørte til skolen, en tur på ca 30 minutt, med musikk på moderat volum. Når jeg nærmer meg parkeringsplassen hører jeg en konstant "pipelyd" fra bak i bilen. Når jeg parkerte så jeg at det var noe hvit røyk fra det ene hjulet, og det luktet litt svidd. Hadde ikke tid til å tenke mer over det siden jeg skulle rett på eksamen.

Når eksamen var ferdig prøvde jeg bilen, men nå var det stille igjen. Siden jeg var ganske langt hjemme i fra bestemte jeg meg for å prøve å komme meg hjem. Kjørte 5 min, tok pause og gikk ut å kjente på hjulet. Bremsene var ganske varme, mens de andre bremsene hadde vanlig temperatur. Kjørte et stykke til ,og vente en stund for at det skulle kjøle seg ned. Dette gjentok jeg et par ganger til, og kom meg trygt hjem.

Nå lurer jeg på hva det kan være som forårsaket dette?

Jeg kan forstå varmen. Handbrekk-waier er til vanlig litt "treg" slik at jeg kan høre at det skraper litt når jeg rygger, men det bruker å slippe når jeg kjører. Kanskje har bremsen hengt seg opp sånn at den hele tiden tar litt borti?

Og hva kan det være som laget røyk? Bremsene er vel laget for å ikke lage røyk, så kanskje det var noe annet?

Er det forresten mulig at det er hjullageret det er noe galt med? I så fall hvordan hadde jeg merket dette?

Litt bekymra jeg nå.

Edit: Det er høyre hjul bak det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær også obs på det å jekke opp bilen med håndbrekket på. Hvis du har litt slark i hjullager og setter på håndbrekk før du jekker opp, risikerer du å bryte av små bit(er) av bremsebelegget til håndbrekket. Disse små bitene kan kile seg mellom bremsebåndet og skiven og skaper varmgang. Har opplevd dette selv på en E34. Begynte å riste kraftig i bilen under kjøring etter ca 5 mil. Da vi fikk bilen hjem (med Viking) viste det seg å være løse biter fra bremsebåndet til håndbrekket som var problemet. Hjullageret overlevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...