320 TP Skrevet Mai 28, 2010 Share Skrevet Mai 28, 2010 Skulle bytta ut lastebil ratte i 320`n, men hvordan er det med airbagen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet Mai 28, 2010 Share Skrevet Mai 28, 2010 greit å si fra hvilken type 320 du har... E36? E46? E90/91/92? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loco Skrevet Mai 28, 2010 Share Skrevet Mai 28, 2010 Lastebilratt. Er det den med 4 eiker og firkanta airbag ? Har nettopp bytta ut mitt med ett 3-eikers ratt med rund airbag og multifunksjon på. Det gikk greit. Måtte kjøpe en ny kabel til airbagen (260,-) + ett kabelsett sett til cruisekontrollen (200,-). Kom på 3000,- med ratt og kabler. Kjøpte brukt ratt da. NB. Jeg måtte resette airbag lampa, men har mitt eget diagnose utstyr som fikser sånt. Hvis du ikke har det må du finne noen til å gjøre det for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet Mai 28, 2010 Share Skrevet Mai 28, 2010 greit å si fra hvilken type 320 du har... E36? E46? E90/91/92? E30? E21? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Mai 28, 2010 Share Skrevet Mai 28, 2010 greit å si fra hvilken type 320 du har... E36? E46? E90/91/92? E30? E21? E93 mens vi er i gang også da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
320 TP Skrevet Mai 28, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 28, 2010 Det er en E36, 4 eiker ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mai 28, 2010 Share Skrevet Mai 28, 2010 Kommer ikke airbaglampe hvis man tar av batteriet før man starter og setter inn et annet ratt med riktig airbag. Det er 4(?) T30 torx på baksiden som du må løsne for å få av airbagen http://www.dvatp.com/bmw/diy/steering_wheel_conversion/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet Juni 6, 2010 Share Skrevet Juni 6, 2010 Om du har det her rattet: Så er det eneste "sportsrattet" som passer uten å være geni eller bytte rattstamme det her: Dette stod i enkelte E36M3 og E34M5 93-95 Om du velger å drite i airbagens funksjon kan du smekke i nesten hvilket som helst bmw ratt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Juni 7, 2010 Share Skrevet Juni 7, 2010 Tror nok du kan velge i ganske mange ratt typer. Sjekk denne linken til en på Ebay , jeg kjøpte M3 e36 ratt og monterte i 850en min fra han ( hadde det siste rattet som Kenneth referte til orginalt fra før. http://motors.shop.ebay.com/tainik/m.ht ... from=&_ipg Sjekk ellers disse to linkene. http://www.meeknet.co.uk/e31/wheel/E31_ ... l_Swap.htm http://www.frankies-bmw.com/3series/diy ... _wheel.php Dette skulle hjelpe deg på vei Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet Juni 7, 2010 Share Skrevet Juni 7, 2010 Tror nok du kan velge i ganske mange ratt typer.Sjekk denne linken til en på Ebay , jeg kjøpte M3 e36 ratt og monterte i 850en min fra han ( hadde det siste rattet som Kenneth referte til orginalt fra før. http://motors.shop.ebay.com/tainik/m.ht ... from=&_ipg Sjekk ellers disse to linkene. http://www.meeknet.co.uk/e31/wheel/E31_ ... l_Swap.htm http://www.frankies-bmw.com/3series/diy ... _wheel.php Dette skulle hjelpe deg på vei Hilsen Terje Kjøpte du ett slik:http://www.rdautosport.com/Ebay2005/E36M3SWAB90s.jpg ratt? Isåffal er jeg litt interessert i hvordan du gjorde det mtp airbag stikk osv, ble ikke så klok på akkurat dette rattet via linkene dine Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Juni 7, 2010 Share Skrevet Juni 7, 2010 Kjøpte du ett slik:http://www.rdautosport.com/Ebay2005/E36M3SWAB90s.jpg ratt? Isåffal er jeg litt interessert i hvordan du gjorde det mtp airbag stikk osv, ble ikke så klok på akkurat dette rattet via linkene dine Nei jeg monterte den eldre typen 3 eiker i min 850 men har sett tråder på dette rattet og montert i 850. så lenge en holder seg til ett stegs airbag så skal det gå bra. Men det er litt forsjellige kontakter ut og går slik att en må muligens A: kjøpe oginale kontakter hos BMW B:være litt kreativ med skjøting IKKE bare tvinn disse sammen, de må kobles skikkelig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Juni 7, 2010 Share Skrevet Juni 7, 2010 Da jeg laget en rask bruksanvisning til 850 eierne så kan jeg hive den ut her og, skulle tro dette vil gjelde de fleste BMW i den alderen opp til 99??? tror jeg da de gikk over til to trinn airbag. KOBLE FRA BATTERI før du begynner og ikke koble til før etter installasjon, da slipper en og att airbag lyset går på. ( det må resettes med diagnose programm ) To “ Nye “ ratt i posten. Til to 850er en 91 og en 94 modell Som er tykkerer enn orginalen + M søm + tumbrest + crome eller svart SRS Airbag merke Disse to linkene forklarer en del. http://www.meeknet.co.uk/e31/wheel/E31_ ... l_Swap.htm http://www.frankies-bmw.com/3series/diy ... _wheel.php Men legger ved ett par bilder som forklarer kansje litt mere. Vi fikk med denne svarte plast delen som holder alle hendlene + har styrepinne til slepering. Steering column switch bracket, p/n 32 31 1 162 088 ( KAN VÆRE ANNEN BRAKETT I ANDRE ) Se kvit plastsplint oppe til høyre på den på høyre side som er den gamle, den nye som er til nye typen slepering har denne på venstre side oppe ( venstre del i bilde ) der kan en se hullet den skal inn i. Se ellers kvit plast med pinne til slepekontakt nede i midten som også må ut ( dette gjelder kun ved overgang fra gammel til ny type slepering ) Rattet av og hendlene fortsatt innmontert i plastholderen som skal byttes, alt er klipset på plass så IKKE bruk makt dette skal lett ut. Se styrepinne oppe på venstre side ( gammel type slepering ) Alt fjernet og hendlene dingler etter ledningene. På tide og begynne montering, Plast rammen trenger noe makt for og få ut og på plass , den skal skyves ned for demontering og opp for montering igjen Ta ut slepekontakten til det ”gamle systemet” og jeg klippet den på midten da kan jeg senere spleise viss det noengang skulle være nødvendig, denne er til Fløyta og da slipper en og klippe i kontaktene på bilen sitt ledningsnett. Den svarte kontakten brukes om igjen, kvite kan være kjekk og ha. Kontakten til fløyta på rattet må også klippes av Ferdig spleiset inn på ratt ledningsnett etter og ha klippet av kontakten til fløyta, svarte kontakt går da rett på orginal kontakt, og blå skal legges til jordingspunktet som er en bolt midt under rattstammen. Airbag kontakten er plug and play ( følg den røde og hvite ledningen i bildet som kommer sammen med de to som er spleiset ) så ser en kontakten. DVS den var plug and play på 94modellen men 91 modellen hadde en annen plugg så den ble klippet av gammelt ratt og spleiset inn slik att ikke ledningsnett i bil ble forandret. Linkene forklarer fargekodene. Ferdig resultat Håper dette er til hjelp, men les godt på de to andre beskrivelsene også. Vi kjøpte ratt hos han her: Dimitri Maar [dimitrimaar@bk.ru] Link : http://motors.shop.ebay.com/tainik/m.ht ... rom=&_ipg= Han skaffer mange typer ratt til BMW og fornyer dem med nytt skinn osv. Men ellers så finnes det en mengde på Ebay. Det er bare og spør så får en flere eksempler fra ham på de typene han har. Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HMW Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 Bare synd de ikke klarer å fikse så det fortsatt er varme i rattet...men de blir utrolig pene! Kan velge farge på søm. Uansett, derfor endte jeg opp med et eskenytt ratt fra usa til e61. Dette kom på litt under 1500,- ferdig til meg - med varme Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 Hvor handla du ratt HMSW? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå