Aquarius Skrevet Mai 29, 2010 Skrevet Mai 29, 2010 Var ute på en liten kjøretur i dag og passerte en av Oslo's yndede fartsdumper i veldig lav hastighet da kom et kjempesmell bak i bilen. Umiddelbart etterpå fulgte en metallisk raklelyd som gjorde at jeg fort kjente igjen hele scenarioet. Av med høyre bakjul, og joda, fjæra er røket igjen - bare tre år etter forrige episode . Byttet disse hos Stenshagen ved forrige brudd og går ut fra de ble byttet med originale fjærer (kostet da 805,- eks.mva pr.stk). Ble da fortalt at kombinasjonen av veisalting og fartsdumper er en fjærkiller. Og spørsmålene som dukker opp da er? Skal ikke originale fjærer holde lenger enn dette (3 år, 20.000 km)? Finnes andre fjærer av bedre kvalitet? På GS ETK delesider ser det ut som det skal sitte fjærgummi i hver ende av fjærene. Disse er ikke montert av Stenshagen etter forrige bytte. Skal disse være montert, eller er det ok uten?
Olelink Skrevet Mai 29, 2010 Skrevet Mai 29, 2010 Nei, den øvre og nedre fjærgummien skal være der ja. Men om manglende fjærgummi er skyld i gåen fjær tror jeg ikke.
DJ RS2 Matrix Skrevet Mai 29, 2010 Skrevet Mai 29, 2010 blei litt sjokka da eg skulle montere senkesettet på min, 3 av 4 fjører var knekt begge bak og den framme (framme hoppte heile fjøra av demperen, så det var no-go). veit ikkje kortid fjører blei bytta sist bak men merke lappen på fjørene var nesten ny. 4000km siden eu kontroll og demper bytte bak. det er vel eit kjent problem på både e36 og e46 at fjørene bak ryker kjapere enn vanlig, satser berre på at bilstein fjørene holder lenger
Aquarius Skrevet Mai 30, 2010 Forfatter Skrevet Mai 30, 2010 blei litt sjokka da eg skulle montere senkesettet på min, 3 av 4 fjører var knekt begge bak og den framme (framme hoppte heile fjøra av demperen, så det var no-go). Bytter begge bak, men bør vel kanskje sjekke foran også. Er etter det jeg har lest veldig enkelt å bytte bak, men litt mer jobb foran. Hvordan var denne jobben DJ? Etter litt søk på nett fant jeg mange leverandører av fjærer; Bilstein, Sachs, GKN, Koni, AC Schnitzer osv. Er noen av disse bedre enn orginale BMW fjærer?
Gjest Skrevet Mai 30, 2010 Skrevet Mai 30, 2010 vil først poengtere at det skal være gummi oppe og nede. og det skal være rent. dette fordi du ikke skal gnage på fjæra.. dersom bruddet er i bunn av fjæra ville jeg nok snakke med stenshagen om dette. det er lenge siden ja, men det dreier seg jo om slett arbeid. bilstein lager vel ikke fjører selv.. ei heller sachs osv..disse lager såvidt meg er bekjent kun dempere, og får fjærene fra andre steder. selv bruker jeg stort sett kun eibach og bilstein om jeg skal ha noe annet enn originalt. skal ikke si noe om holdbarheten på fjærene, men jeg har ikke knekt noen (har dog heller ikke prvød eibach på e46).
Johnsen86 Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 Er desverre veldig vanlig med knekte fjærer på e36 og e46, og gummi skal som alle sier være der ja, fjærene vil jo få mer vibrasjoner som kan forkorte levetiden uten. Har inntrykk av at uorginale varer lenger, men er som sagt bare ett inntrykk.
Aquarius Skrevet Mai 31, 2010 Forfatter Skrevet Mai 31, 2010 Ved nærmere ettersyn er det fjærgummi på alle fjærene, både oppe og nede - også på denne som har knukket. Vet ikke hva slags gummi dette skal være, men de som nå sitter på bilen er mer hardplast enn gummi ... harde som bare fy. Trodde derfor først dette var metallplater og en del av bærearmen. Er vel modne for utskiftning etter 10 år. Bruddet i fjæra er nede, og der er det alt annet enn rent. Ser tydelig tegn til gjennomrusting i lakken på undersiden av fjæren. Ser ut som det har vært et begynnende brudd i fjæra en stund. Legg merke til rusten i nedre del av bruddflaten.
DJ RS2 Matrix Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 Bytter begge bak, men bør vel kanskje sjekke foran også. Er etter det jeg har lest veldig enkelt å bytte bak, men litt mer jobb foran. Hvordan var denne jobben DJ? Etter litt søk på nett fant jeg mange leverandører av fjærer; Bilstein, Sachs, GKN, Koni, AC Schnitzer osv. Er noen av disse bedre enn orginale BMW fjærer? Eg synst det var lettast å bytte framme pga, meir plass til fjærklemma, lettere å komme til og fjerne delene. Var rimelig trangt å få fjæra på plass igjen. framme tok ikkje meir enn 2 - 3 timer, bak tok litt lenger. skal du først starte med å bytte fjærer så er det like godt å bytte dempere og, kijpt om du må ned igjen med demperen pga gåen demper, da kommer eit bilstein sett t.d. billigare ut enn nye org dempere og fjører. eg er storfornøyd med B12 setter til bilstein, stivere enn org, men behageligt å kjøre med.
Lars89 Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 Lettest framme?? Tar jo en halvtime maks bak. Bare å skru av nederste bolten på demperen og presse ned bærearmen med noe langt/tungt. Går veldig fort hvis man skal ut med knekte fjører og inn med senkefjører Her er en diy. Finnes mange ute på nettet. http://www.e46fanatics.com/how-tos/susp ... prings.php
DJ RS2 Matrix Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 pluss alle dekselene inni bagasjerommet bak så går det litt tid tenker da på komplett bytte av fjærer og dempere. sleit mest med å få senkefjøra på plass bak, sjølv om me pressa bærearmen veldig godt ned
Gjest Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 +1 på lars89.. skjønner ikke hvordan ei senkefjær skal være vanskeligere å få på plass, da denne normalt er kortere.. tar du i, så går dette på 20 min.. da medregna inn ut kjøring, rengjøring, og skriving..
Rayb Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 Vet at Touring modellene har problemer med knekkede fjærer bak, opplevde dette på min bil. Byttet da til senkefjærer fra Eibach, men vel et år senere var også en av dem knekket. Fikk selvsagt ny på garanti, og ja... det tar ikke mer enn max 20 minutter å bytte.
Aquarius Skrevet Juni 1, 2010 Forfatter Skrevet Juni 1, 2010 Tok en liten telefon til Stenshagen i dag. Garanti var utelukket da garantien på slitedeler er 1 år. Pris på ny orginal fjær hos Stenshagen er 1200,- . Så da ble det telefon til GS som kunne skaffe tilsvarende Bilstein fjærer for 400,- inkl.mva pr. stk. Er visst 20% kampanjerabatt på Bilstein . Alle demperne virker ok, og har ingen synlige lekkasjer. Synes derfor det er litt risky å bytte fjærene rund baut med senkefjærer. Har hørt at mange eldre dempere får en fremskynded og brå død ved overgang til senkefjærer. Med senkefjærer og tilhørende nye dempere må da vel bilen bli en del stivere? Er ikke sikker på om dette frister i dårlige Oslogater med brostein, fartsdumper, hull og trikkeskinner.
Gjest Skrevet Juni 1, 2010 Skrevet Juni 1, 2010 gs har jo kampanje på bilstein b12 (senk, fjærer og demepere) til ca 6500 nå mener jeg å huske.. dette er billig..
bmw530i Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Når jeg kjøpte min e46 i august var det en knekt fjær. byttet denne. og kom en rar dunkelyd bak når jeg kommer i humpler eller huller i marka, tok av hjulet og så den var knekt :/ er det fjærene som er dårlige orginalt eller er det opphenge/konstruksjonen bak?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå