Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor må man gå ned en profil på bakdekkene dersom man har bredere hjul bak en forran?

Altså har dette egentlig noe å si?

Skrevet

Profil angir hvor høyt dekket er i prosent av bredden. Har man 50profil bak og forran men bredere bak så blir høyden større på hjulet totalt. Dermed større rulle omkrets. Ja, det har noe å si. Alternativet er å gå opp i profil på dekk fremme, om man fortsatt kan holde seg innenfor 5% av standard rulleomkrets.

Skrevet

javel... jeg gjorde en tabbe når jeg kjøpte nye bakdekk her om dagen til min e38. Kjøpte 255/40/18" bakdekk. Jeg har 235/40/18" forran. Burde jeg gå en profil opp på fremdekkene da? Eller er dette avviket så lite at jeg kan la det gå?

Skrevet

Takker:) Nå så jeg galskapen. Ikke rart bilen sporer! Og jeg som hadde tenkt meg på 4-hjulskontroll. Med dekkene jeg har på nå, så er det nermere 5% avvik forran, mens det er 2,5 % bak. Går jeg opp en profil forran, så kommer jeg under 2% i avvik. Kan det være at det blir helt feil med større avvik forran en bak? Mens når det går andre veien blir det vel egentli riktig? eller tar jeg helt feil nå?

Skrevet
Takker:) Nå så jeg galskapen. Ikke rart bilen sporer! Og jeg som hadde tenkt meg på 4-hjulskontroll. Med dekkene jeg har på nå, så er det nermere 5% avvik forran, mens det er 2,5 % bak. Går jeg opp en profil forran, så kommer jeg under 2% i avvik. Kan det være at det blir helt feil med større avvik forran en bak? Mens når det går andre veien blir det vel egentli riktig? eller tar jeg helt feil nå?

Det er 2,48% avvik mellom frem og bakdekk som du har på nå, hadde du hatt 265/35 18 bak som er mer vanlig hadde du bare hatt ett avvik på0,39% avvik, man kan ha 5% avvik mellom de foran og bak, samt i forhold til orginal dimmensjoner eller de dimmensjonene som står i vognkort.

Skrevet

jeg tenkte å sette på 245/45/18" forran. Da får jeg ett avvik på 0.23% forrane. Med bakdekka som er der nå har jeg ett avvik på 2.22% bak. Dette anser jeg som kanskje ett bedre alternativ. Jo mindre avvik, jo bedre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...