Gå til innhold

BMW 118D. Hva er forskjellen på en 142hk`n og 122 hk`r!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2005 mod, BMW 118 D med 122 hk, men vet at disse også finnes i 142 hk.. Noen som vet forskjellen?

Vet det er sånn på noe VAG at noen er levert som 120 hk mens andre 150 hk, men man kan chippe en 120 til samme effekt som man kan chippe en 150 hk til, altså ca 180-200 hk!

Vil det si at jeg kan chippe min 122 hk til 180 hk som man lover på 142 hk`r??

Skrevet

Her er hva Hartge sier om 122 hk og ny effekt.

Engine conversion by ECU modification *

for 118d (based on 90 kW / 122 hp)

108 kW (147 hp) / 4000 rpm 334 Nm (lb-ft 246) / 2000 rpm

Så du kan altså få 147 hk.

Skrevet
Hi Aleksander,

We can do the 122ps version as well. Normal power output after tuning is ~155bhp.

Please contact hans@esstuning.com or on phone +4741558555 to schedule software installation.

Regards,

Asbjorn Bohn

ESS Performance Products USA Inc.

E-Mail : asbjorn@esstuning.com

Web : http://www.esstuning.com

Tel : (480)389-4377

Det er i allefall svaret til ESS Perfomance.

Det sagt, så er det ganske mange forskjeller på 122 og 143.

For det første, så er det to vidt forskjellige motorer (122 = M47) (143 = N47),

altså en nyere motor.

Forskjellene er blandt annet:

-mindre vekt (aluminiums blokk)

-mindre forbruk (blant annet pga. mindre vekt, mer effektuttak på lavere turtall samt neste punkt)

-start/stopp-teknologi (den slår seg av når du setter bilen i fri og slipper clutchen, og starter igjen i det du rører ved clutch-pedalen)

122hk har jeg sett chippet til alt fra ecoTrim (143 hk) til 163 hk hos en kar uti Nord Hordaland.

143hk er ganske standard å chippe til 184hk = rått!

Kort fortalt - jeg er ganske bitter på at jeg ikke leste meg opp på dette før jeg kjøpte min 118d (Pre-FL) 2007-modell.

Hadde jeg kjøpte en tre mnd. nyere bil, hadde jeg hatt alt dette :-)

Men, man lærer så lenge man lever...

Skrevet

Ikke vær bitter. :)

Jeg kjøpte en 116d med målet å få den (ECU) til 120d.

Det er pt ikke mulig pga "låst" ECU på de nyeste (2010) modellene.

Superchips (tekniker) skriver det er mulig med egnet utstyr, men de kjente ikke til at noen i Norge hadde dette.

Ellers er det korrekt (tror jeg) at de nyeste 2.0 tdi'ene fra BMW for 1-serien (minus 123d) kun skiller seg i "mapping" (programmering) av ECU.

Tror både BMW og avgiftskåte land har felles interesser (men ulikt utgangspunkt) i å hindre den utbredte trimming som gjøres her.

Skrevet

Det gjelder ikke M47-motorene i allefall. Der er det omtrent bare blokken som er lik.

Dyser, turbo, girkasse, clutch .. mildt sagt ganske mye skiller en 118d og en 120d (før 03/2007 altså).

Hvis det kun er ECU som skiller på N47-motorene, så er det jo bare til å gi gass!

Men, er det ny kode på 2010-mod altså? Ny facelift i år?

Skrevet
Hi Aleksander,

We can do the 122ps version as well. Normal power output after tuning is ~155bhp.

Please contact hans@esstuning.com or on phone +4741558555 to schedule software installation.

Regards,

Asbjorn Bohn

ESS Performance Products USA Inc.

E-Mail : asbjorn@esstuning.com

Web : http://www.esstuning.com

Tel : (480)389-4377

Det er i allefall svaret til ESS Perfomance.

Det sagt, så er det ganske mange forskjeller på 122 og 143.

For det første, så er det to vidt forskjellige motorer (122 = M47) (143 = N47),

altså en nyere motor.

Forskjellene er blandt annet:

-mindre vekt (aluminiums blokk)

-mindre forbruk (blant annet pga. mindre vekt, mer effektuttak på lavere turtall samt neste punkt)

-start/stopp-teknologi (den slår seg av når du setter bilen i fri og slipper clutchen, og starter igjen i det du rører ved clutch-pedalen)

122hk har jeg sett chippet til alt fra ecoTrim (143 hk) til 163 hk hos en kar uti Nord Hordaland.

143hk er ganske standard å chippe til 184hk = rått!

Kort fortalt - jeg er ganske bitter på at jeg ikke leste meg opp på dette før jeg kjøpte min 118d (Pre-FL) 2007-modell.

Hadde jeg kjøpte en tre mnd. nyere bil, hadde jeg hatt alt dette :-)

Men, man lærer så lenge man lever...

kjenner jeg blir litt sur jeg å.. men de går vell kanskje bra med 163 hk også?

Skrevet

Jeg syns igrunn den går helt ok med 122 hk også - den drar ok på mellomaks og kommer seg greit opp i fart.

Noe sportsbil kommer det aldri til å bli uansett. Men det er klart at med ca. 40 hk ekstra og tett oppunder 400 Nm, så bør det jo merkes ;-)

Men - 120d N47 kan man jo bryte den magiske 200 hk-grensen med, uten særlige problem. Det hadde vært noe ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...