AutoMartin Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Var en tur på Biltema igår, og så de hadde ett type "vater" med grader som kan festes på bremseskiven på bilen og dermed måle camber-vinkel. Noen som har erfaring/synspunkter om dette "instrumentet"? I og med jeg har liggende justerbare stag til bak på min E36 tenkte jeg at jeg kanskje skulle prøve meg på justering fordi senkingen fører til extra negativ camber....
Flua Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Det er vel ikke så mye vits i å justere camber med hjulet av..? Da vil man jo ikke få opphenget i "normal" tilstand?
Oxford Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Det er vel ikke så mye vits i å justere camber med hjulet av..? Da vil man jo ikke få opphenget i "normal" tilstand? Sett bokker under begge berebruene før justering. Blir ikke perfekt på denne måten men omtrent
Dekkbrenneren Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 kan jo bare ta en vater på hjulet også Godt nok klubben...
S.Arnesen Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 kan denne måleren være festet på skiva når bilen står på hjulene med normal belastning? I teorien så vil det jo fungere om den kan det, OM den gir riktige måle utslag og du har de riktige målene som skal være. Når det er sagt så tørr jeg være rimelig påståelig på at det ikke kommer til å bli bra i det hele tatt... Hjulstillingen er ikke noe man bare kan ta på feelingen, eller på "godt nok" basis... Men det er jo bare og prøve, også kan du investere i nye dekk og en 4 hjulskontroll etterpå... hehe
AutoMartin Skrevet Juni 4, 2010 Forfatter Skrevet Juni 4, 2010 Kan noen si meg om jeg burde gå ut ifra "standard" camber vinkel eller "sport" camber vinkel siden bilen min er senket 60/40? Har Haynes boka og der står det at "standard" vinkel er -1 grad 30´+-15´, og "sport" vinkel er -2 grad 0´+- 15´. Hva betyr ´ ? Den "måleren" som Biltema selger har skala fra -3 til +3 grader. Skjønner at denne justeringen sannsynligvis ikke blir 100% i forhold til å ta en 4-hjulskontroll, men det blir forhåpentligvis bedre enn sånn det er nå! Føler at det viktigste er at det blir så likt som mulig på begge sidene så bilen ikke drar til siden etterpå. Får se hvordan jeg gjør det med tanke på plassering av bilen, men tips mottas med takk. Når pris for 4-hjulskontroll er 1800,- kun for måling uten justering, altså tillegg i pris hvis det må justeres, er det verdt et forsøk, syns jeg
AndreS Skrevet Juni 4, 2010 Skrevet Juni 4, 2010 bilen drar ikke merkbart til siden hvis du kun har ujevn camber. Caster eller spissing derimot...
HansV Skrevet Juni 4, 2010 Skrevet Juni 4, 2010 Må vel være bedre å bruke vater? Sett bilen flatt og mål f.eks mellom toppen av fjærtårnene i motorrommet at bilen står i vater. Bruk så vateret til å måle avstand fra øverste kant på felgen når det står inntill felgen nederst. Denne avstanden kan så regnes om til grader med litt enkel geometri. Hvis du i tillegg sjekker at du has samme avstand mellom felgkant å skjerm er den samme på begge sider, så hjulene står likt. Jeg ville i hvertfall tro dette var en mye mer nøyaktig måte å måle på, men biltemagreia gjør det selvsagt mye enklere. Hvis jeg skulle brukt denne tror nok heller jeg ville lagt noe som er helt plant mot øverste og nederste felgkant og målt der når bilen står med hjula på bakken. En rettholt fra biltema kan f.eks lett kappes og tilpasses til formålet.
S.Arnesen Skrevet Juni 4, 2010 Skrevet Juni 4, 2010 Når pris for 4-hjulskontroll er 1800,- kun for måling uten justering, altså tillegg i pris hvis det må justeres, er det verdt et forsøk, syns jeg Hvor i alle dager tar du 4 hjulskontroll? Selv betalte jeg ca 1400kr inkludert mva for en 4 hjulskontroll med noen små justeringer rundt hele hos min lokale bmw forhandler...
hagenisse Skrevet Juni 4, 2010 Skrevet Juni 4, 2010 Spissingen hvordan hjulene er vinklet i lengderetningen. Positiv spissing (toe in) er at hjulene er vinklet litt inn mot senter av bilen. Det gir retningstabilitet. Negativ spissing (toe out) er da det motsatte, vinklet ut og gjør at bilen blir veldig villig til å snu på seg. MYE å si for oppførselen på bilen! Prøv negativ spissing bak for en morsom opplevelse. Caster er mer jobb å forklare, så les sjæl!
painkiller Skrevet Juni 4, 2010 Skrevet Juni 4, 2010 Litt av en pris du har fått på 4hjulsmålingen! Hos oss tar vi 1200,- inkl. moms. Finn et sted det er billigere og få det skikkelig gjort. Hvis du skal gjøre det selv må du huske at du må ha full bensintank og 70kg i hvert av setene;) ` betyr minutter altså -1 grad 30 minutter. Spissing er jo forklart ovenfor, caster er fjærbenets helling. tenk deg senterkoppen på felgen din, fjærbenet heller jo litt i forhold til den, det har med selvopprettingen. ( at når du slipper rattet etter en sving så retter deg seg opp) Sikkert ikke best forklart men du finner bøttevis med tegninger og forklaringer på nettet=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå