Gå til innhold

min 320D motor får for mye luft, hva er feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har hatt problemer med at motoren min ikke har gått som den skal fra første dag jeg fikk bilen (E46 320D 99mod). Har prøvd å rense egr'en, byttet vakumslanger fra turbon og sett litt ellers om det er noe lekkasjer. Men ingen ting har hjulpet. Men på mandag skulle jeg prøve å bytte dump ventil med en kompis for å se om det ble noe bedre lyd i den på bilen min enn den gamle, men den dump ventilen han hadde som jeg satt på min i noen dager var for slakk så bilen slapp ut luft fra dump ventilen når jeg gassa på. Og da gikk bilen jevnt og som den skulle for første gang.. for når jeg prøvde og bytte tilbake dump ventilen så fikk jeg det samme problemet, det er at motoren slutter plutselig å få luft, om jeg har bånn gass igjennom ett helt gir, så vil den aldrig gå som den skal igjennom hele giret, den slutter helt å dra på ca 2000 omdr. også der er den helt dau, orker nesten ikke komme seg også, også kan den begynne og dra igjen på 2300-2400 omdr.

Men hvertfall fått funnet ut av at motoren faktisk får for mye luft.

Så lurer på om det kan være luft masse måleren eller wastegaten? Eller noe annet?

Skrevet

les feilminne, og kontroller lmm.

diagnosen din stemmer ikke.. den får ikke for mye luft i den forstand.

Skrevet

ok, da skal jeg prøve det :) har tatt diagnose test.

- EGR

- Glødepluggmodul styrekrets

- Ladeluft trykkgiver

- CAN: kommunikasjons ASR - EGS

- Kontroll ladetrykkregulering.

har bytta vakumslangene som går til wastgaten, også har jeg rensa EGR'en

Skrevet

Kan også være en ide å fjerne den jalla dumpen! Dieselbilen din er ikke konstruert for det, og slikt jalla utstyr skaper mest bare hodebry i lengden.

Skrevet

det du skrev her var på ingen måte feilene. Du må skrive hele feilen.

dumpen kan lage problemer ja. men må vite hva som faktisk stod på feilkodene for å kunne si noe mer om det.

Skrevet

dumpen min har ingen invirkning på feilen jeg har på bilen, siden vakumen er elektrisk styrt og jeg har koblet den på en bryter så jeg kan faktisk bare skru den av.

de feilene jeg skrev ovenfor her, er akkurat ordrett det som stod på diagnose testen jeg hadde på bilen..

Skrevet

nei, det er jo ikke det. egr er et system. det står alltid beskrevet noe mer. for stor motstand osv..

Skrevet

Fra min sia så høres det ut som du får for mye ladde trykk.

Har du testet hvor mye ladde trykk du har?

Sånn tester jeg hva som er feil med for høy ladde trykk

1-Sjekk hvor mye ladde trykk.

2-Sjekk om det kommer vakum til westgate når motoen går på tomgang

3-Ha inn koblet ladde trykk måler. sjekk vakum samtidig. ut å kjør. høyere ladde trykk du får jo mindre vakum skal det kom til westgaten. da reguler den av. vist den reguler av og enda for høy ladde trykk så er det mekansik feil på turbo eller katalysatoren.

Vist ikke den reguler av så er det elektrisk feil. kansje synderen er reguleringsventilen

Ladde trykk kan man bruk data for å se.

Vakum må man innkoble manuelt

Feilkode på bilene er bare en pekepinne på hva som kan var galt.

Hvor henter du vakum til din dump ventil?

Skrevet

Ser du har feilminne på ladetrykksgiveren noe jeg har lest før på et engelsk fora at er en del som ofte blir byttet. Kan hende det holder å rense den da den ofte fylles med koks.

Skrevet

kan gdt hende at den lader for mye. Siden det noe med lufta som ikke stemmer, så skal sjekke vakumen i morra :)

hvor sitter den ladetrykksgiveren? er det den "svarte boksen" som får vakum fra vakumpumpa, og som går videre til wastgaten?

E34_525tds: Det er det som står på arket fra diagnose testen. Enkelt og greit.....

Skrevet

nei, den står bak på innsuget. den du snakker om er et vakumreservoar.

da er utskriften en generell oversikt over hvilke systemer det ligger feil på. ikke en "diagnose" hvor det faktisk står hva styreenheten "klager på".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...