Gå til innhold

M50B25TU motor med overhalt topp og defekt veivlager selges.


Eirik Viste
 Share

Anbefalte innlegg

Har kjöpt en 1996 525 motor med 205.000 km. Motoren fikk toppen overhalt av BMW verksted i 2007. Vanosen sjekket av BMW til ä fungere helt topp. Vannpumpe og svingingsdemper ogsä skiftet. Sä fikk motoren en meget sjelden skade- fremste veivlageret er defekt. Og mest sannsynlig er veiven ogsä skadet. Regner med ä fä med kvitteringer pä deler og arbeid som er gjort med motoren. Motoren var i topp stand för dette inntraff. Selgeren kjöpte seg ny motor. Jeg har kjöpt motoren uten innsug, ledningsnett og ytre deler. Den selges som en rämotor med bunnpanne, blokk og meget bra topp for 5.000 kr + eventuell frakt.

NB. Det stär 3 serie bunnpanne pä motoren.

Siden mange har 2.5 motoren med defekt topp og bunndel som er i orden, er det flere muligheter med denne motoren. Man kan bytte over veiven med lager fra en annen motor. Da slippen en ä ta av toppen og sparer flere tusen kr ved ä ikke trenge kjöpe nytt pakningssett, bolter og plane toppen pä ny. Har du ikke veiv med lager m.m, har jeg dette til salgs for 1.200 kr ekstra.

Det er ogsä en mulighet for at jeg selger motoren i deler. Da vil i sä fall toppen, vanosenhet, svinghjul, bunnpanne med oljepickup og blokk bli solgt separat.

Da kan dere som er interessert vurdere hvilket alternativ som passer for dere.

Kommer hjem til Norge ca 23.06 til Kristiansand. Motoren kan hentes da.

Hilsen Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst ikke mye interesse for denne motoren som den er. Har du en 2.5 vanos motor med defkt topp kan du sette isammen en bra motor til en overkommelig pris. Denne motoren har som nevnt en overhalt topp + andre deler i god stand.

Hvis det fortsatt er liten respons blir veiven med lager skiftet og solgt

som komplett motor senere. Det er gjerne mer aktuelt virker det som.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg er muligens interressert i en denne type topp i god stand, da jeg mistenker sprekk i min m52b28 motor. Jeg tenkte på å flytte over toppen over på m52 blokka, men er litt bekymret for aluminiumsgjengene i blokka. Motor går feilfritt, men kan være antydning til lukt av kjølevæske av eksosen og bilen får kjøleproblemmer etter 3-4 mil. Vil en så liten lekkasje kunne finnes ved trykktesting? Aluminium ekspanderer jo endel, så er ikke sikkert sprekken er der når den er kald. Vet at kjølesystemet ikke holder på trykket, men dette kan ha oppstått pga av for mye trykk i kjølevannet. Så ser egentlig etter en radiator med klima også. (98mod e39 528i) Gammel tråd dette, så bare lurte om selger fortsatt har denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ikke denne motoren lenger.

Du kan jo først prøve å bytte radiator. Tror det er lurt å bytte noen deler i forbindelse med ekspansjonstanken og.

Hvis det ikke hjelper så har jeg en M52B28 motor som er til salgs. Jeg skal bortover til Østlandet og hente en V8 motor innen et par uker. Da kan jeg ta med motoren i bilen. Motoren er fra en 3 serie. Så bunnpannen og ledningsnettet fra din gamle motor må i så fall byttes over. Mindre risiko og kan bli billigere enn å kjøpe en annen topp, plansliping, slipesett og fare for at gjengene ryker. Så kan du selge blokken eller veiven med råder separat etterpå. Og andre motordeler. Det er den sikreste og kanskje det billigste alternativet.

Motoren står enda i en 328 Touring jeg importerte fra Tyskland. Motoren er kjørt 285.000 km. Den bilen har jeg kjørt nesten 2.000 km og har ingen problemer med temperatur eller oljeforbruk. Den kan tas ut innen kort tid. Siden du har komplett motor selv er det billigst å kjøpe motoren uten ledningsnett, dynamo og servopumpe. Hjernen bruker du fra din egen bil.

Motoren kan selges for 7.500 kr levert på ønsket adresse i Oslo.

Hilsen Eirik. 92 22 65 44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner tiden da man kunne overhalde toppen og sette den på blokken :). Har svart belte i mercedes toppakningsbytte :P. Men kjipt det er så dyrt å overhale en topp og de forbaskede aluminiumsgjengene svikter. Det fins noe som heter time-sert som er hele gjengeinnsatser og langt sterkere enn helicoil. Mercedes har brukte dette på sin S klasse, og vet at det er endel bmw verkstedet som også bruker dette. Hadde jeg fått tak i en topp som var nogenlunde overhalt, tight og fin i ventilene, så hadde jeg satt dette høyt på prioriteringslista. Lurte på og også bytte simringer, bærelagre og rådelagre, men det er kanskje litt for tidlig på ca 300.000km? Vet at stempelringene og sylinderveggene er uslitelige og det er derfor vil beholde alu blokka. Tenker litt sånn at bytter man til en overhalt topp og bytter simringer, bærelagre og rådelagre, så burde motoren være ganske bra, kontra en motor som nærmer seg 300.000? Men biler er jo mer slitesterke idag, så 300.000 km har kanskje ikke så mye å si idag contra gamle dager.

Men en ny bra topp som har overhalt det viktigste, toppakning og strekkbolter koster jo kanskje like mye som en brukt motor, men denne motoren som er overhalt vil være bedre. Får jeg tak i en ny bra overalt topp billig så satser jeg på det, hvis ikke så vet jeg at tyskerene tar godt vare på bilene sine.

Bilen starter og går perferkt, ingen antydning til røyk fra eksos før vannet når kokepunktet. Da radiatoren var tett, så kunne man kjøre 5 mil før den ble opphetet. Olje og kjøleveske er normalt (så tror toppakning er hel), men den er tørst på kjølevæske da. Tror du man vi finne hvem sylinder med den mikroskopiske sprekken ved å trykkteste? Merker ikke eksos av radiatorlukket heller.

Men jeg er nødt til å få tettet kjølesystemet skikkelig uansett, har en sprekk på radiatoren tror jeg.

Radiator med klima må ordnes først, kan dette repareres ved lodding? Deretter er jeg i tvil om jeg om jeg skal sette innen ny motor som har gått lengre enn min, eller prøve å få overhalt en motor så den blir fight for fight igjen. Spørsmålet er litt om hvor slitt moderne bmw motorer er etter 300.000km.

Hvordan er det å bytte en motor contra å bytte topp? trangt og tungt?

Venter på papirer for for å rydde opp med gammel heftelse som egentlig ikke skulle vært der, når jeg får svar så er jeg klar til å fikse bil og den motoren hørtes interressann ut om det viser seg at toppen er sprekt på min.

Bilen er en automat foresten

Mvh Fredrik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...