Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner nesten med at denne skal ha grønn som de fleste bmw-motorer. Forskjellen er jeg ikke mester på men rød er longlife som er typisk for vag-biler med long-life intervaller. Denne kan ikke blandes med blå eller grønn(noen grønne kan blandes med rød og blå, men ville ikke satset på dette). Da blir det grøt ;)

Skrevet

Du kan fint kjøre blå på den.. Rød(G12/G30) er spesielt for Audi og VW og MÅ IKKE blandes med andre farger..

Blå og grønn(MTU) kan du blande som du vil.

Den grønner har noen flere tilsettninger enn den blå..

Skrevet

Forstått det slik at rød er for spesielle legeringer i motoren som BMW da ikke bruker? Er det helt på jordet? Fyller bare blå Europris på mine BMWer og det jeg ser er at motor/ radiator og kjøleveske altid klart som dagen.

Funker på alt fra E30 til E60 for min del.

Pedro

Skrevet

Vi fikk lært på jobben at blå er for "eldre biler med stålblokk og topp", grønn er for biler med alutopp (minus vag sine longlife biler) og rød er til biler med longlife-program. For all del rød kan fint brukes på andre biler, men bør ikke blandes med blå eller grønn.men blå ville jeg aldri brukt på motorer med alutopper.

Skrevet

Fordi at? Det må jo være en grunn til at man skal ha rød på de.

De fleste biler har jo alu topper. Finn en Volvo 240 som det blir kjørt rød kjølevæske på da.... Jeg hadde Volvo 240 i fire år og kjørte blå på den.

Skrevet

Grunnen til at mange, spesielt vag-biler, kjører på rød (Longlife) er fordi de har longlife intervaller. Her er gjerne intervallet for kjølevæske på 5 år og ikke 2 som vanlige biler. Biler med longlife intervaller på oljen kjører gjerne 30 000, istedetfor 15 som de fleste andre biler har som intervall.

Grønn er ikke longlife og bør/skal byttes hvert 2 år. Samme med blå.

Jeg sier ikke at man SKAL kjøre grønn på alle biler med alutopp, men som oftest er det anbefalt pga korrosjonsbestandighet(irr i dette tilfellet)..

Skrevet

Rød har en tilsentning, slik at ikke toppen tæres men den tilsetningen i frostvæska. den mister sin evne mot tæring etterhvert, derfor skal frostvæska byttes etter intervall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...