SiohZ Skrevet Juni 11, 2010 Skrevet Juni 11, 2010 hei lurte på om jeg skal ha rød eller blå kjøleveske? kan noen fortelle meg forskjellen på disse? hørt at rød smører bedre ??
Julianv Skrevet Juni 11, 2010 Skrevet Juni 11, 2010 Regner nesten med at denne skal ha grønn som de fleste bmw-motorer. Forskjellen er jeg ikke mester på men rød er longlife som er typisk for vag-biler med long-life intervaller. Denne kan ikke blandes med blå eller grønn(noen grønne kan blandes med rød og blå, men ville ikke satset på dette). Da blir det grøt
SiohZ Skrevet Juni 12, 2010 Forfatter Skrevet Juni 12, 2010 aldri hørt om grønn, hva er spesielt med denne?
Øyvind L. Skrevet Juni 12, 2010 Skrevet Juni 12, 2010 Du kan fint kjøre blå på den.. Rød(G12/G30) er spesielt for Audi og VW og MÅ IKKE blandes med andre farger.. Blå og grønn(MTU) kan du blande som du vil. Den grønner har noen flere tilsettninger enn den blå..
bmwJon Skrevet Juni 12, 2010 Skrevet Juni 12, 2010 jeg bruker rød(valvoline) som er beregnet til både vw, audi, mb osv. denne er blandbar med andre farger. fungerer som bare det
SSM Skrevet Juni 12, 2010 Skrevet Juni 12, 2010 Jeg bruker frostvæske fra Europris jeg. Den er blå og fin.
pedro Skrevet Juni 13, 2010 Skrevet Juni 13, 2010 Forstått det slik at rød er for spesielle legeringer i motoren som BMW da ikke bruker? Er det helt på jordet? Fyller bare blå Europris på mine BMWer og det jeg ser er at motor/ radiator og kjøleveske altid klart som dagen. Funker på alt fra E30 til E60 for min del. Pedro
Julianv Skrevet Juni 14, 2010 Skrevet Juni 14, 2010 Vi fikk lært på jobben at blå er for "eldre biler med stålblokk og topp", grønn er for biler med alutopp (minus vag sine longlife biler) og rød er til biler med longlife-program. For all del rød kan fint brukes på andre biler, men bør ikke blandes med blå eller grønn.men blå ville jeg aldri brukt på motorer med alutopper.
SSM Skrevet Juni 14, 2010 Skrevet Juni 14, 2010 Fordi at? Det må jo være en grunn til at man skal ha rød på de. De fleste biler har jo alu topper. Finn en Volvo 240 som det blir kjørt rød kjølevæske på da.... Jeg hadde Volvo 240 i fire år og kjørte blå på den.
Julianv Skrevet Juni 14, 2010 Skrevet Juni 14, 2010 Grunnen til at mange, spesielt vag-biler, kjører på rød (Longlife) er fordi de har longlife intervaller. Her er gjerne intervallet for kjølevæske på 5 år og ikke 2 som vanlige biler. Biler med longlife intervaller på oljen kjører gjerne 30 000, istedetfor 15 som de fleste andre biler har som intervall. Grønn er ikke longlife og bør/skal byttes hvert 2 år. Samme med blå. Jeg sier ikke at man SKAL kjøre grønn på alle biler med alutopp, men som oftest er det anbefalt pga korrosjonsbestandighet(irr i dette tilfellet)..
Julianv Skrevet Juni 14, 2010 Skrevet Juni 14, 2010 90% av bilrekvisittabutikker. Bilxtra, biltema, torshovs osv. Heter som oftest G30, men finnes flere varianter.
Julianv Skrevet Juni 14, 2010 Skrevet Juni 14, 2010 Litt nyttig lesestoff ang temaet. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=261313
painkiller Skrevet Juni 14, 2010 Skrevet Juni 14, 2010 Rød har en tilsentning, slik at ikke toppen tæres men den tilsetningen i frostvæska. den mister sin evne mot tæring etterhvert, derfor skal frostvæska byttes etter intervall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå