Gå til innhold

Ekstremt "svampete" understell, E34 T.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et problem som jeg virkelig håper jeg kan få orden på innen kort tid. Bilen er mer eller mindre håpløs å ratte slik den er nå.

Det har seg slik at bilen har stått vinterlagret vinteren som var. Da fikk den nye dempere og fjører fremme (Bilstein Sprint/Eibach), samt nye K-Mac justerbare topplager. I tillegg har den fått nye casterstag med Powerflex foringer og nye Powerflex foringer i traversen bak.

Man skulle jo tro at dette tilsammen skulle stramme opp bilen et par hakk, men det viser seg at det motsatte skjer :?

Den er helt utrolig svampete å kjøre, og styringen er helt håpløs! Skal sies at det er en del dødgang på rattet, og dette ble ikke bedre etter bytte av casterstag/foringer, noe jeg trodde det kanskje kom til å bli.

Bilen stikker akkurat dit den vil (evnt. dit sporene i veien tar den) og man må sitte å jage den på rattet for å unngå autovernet.

Er det noen som kan ha en idè om hva som kan være årsaken til dette? Jeg har gått over alle skruer/bolter og dette sitter som det skal.

Min tanke er mulig slakke i styresnekke, evnt. parallellstag. Men kan dette gjøre så store utslag?

Bilen er en -95 mod. med ca. 180.000 km. på telleren.

Takker for innspill :D

Skrevet

jeg byttet nettopp styrestag på min og nå slipper jeg og sitte og justere styringa hele tia hvertfall... styringa føles mye mer stabil, å føles ut som rattet henger fast i hjula..... blir nok ennå bedre etter 4hjuls kontrollen :P anbefaler at du bytter de..

Skrevet

Ok, det låter bra. Høres ikke så forferdelig komplisert ut heller :D

Når du sier styrestag, er det det som også kalles styrekule?

Skrevet

bilstein og eibach er noe av det beste (eller det beste) som er på markedet til disse. så det er ikke der problemet er.

hva skal du med justerbare topplager uten mulighet til å kontrollere hjulstilling selv? hvorfor har du ikke samme dempere og fjærer bak? slark i snekke, styrekuler osv spiller stor rolle, men mest av alt, hjulstilling.

Skrevet
Har samme problem med min, og har liggende ny centerlink og venter på ny hjelpesnekke og nye styrestag... Satser på at det hjelper..

Hva mener du med svampete? Er det kombinasjonen Bilstein/Eibach som ikke fungerer?

Centerlink - nummer 9

Styrestag - nummer 3

Hjelpesnekke - nummer 14

http://bmwfans.info/parts/catalog/E34/S ... _tie_rods/

Som nevnt, så er nok ikke kombinasjonen Bilstein/Eibach problemet. Når jeg sier svampete, så mener jeg at det føles slik at understell og resten av bilen lever to forskjellige liv. Bilen svinser og svanser rundt i veien mens jeg prøver så godt jeg kan å ratte. Føles nesten som jeg kontrer småsladder hele tiden.

(Klønete sagt, men ikke så lett å forklare)

Takk for link :D

Skrevet
bilstein og eibach er noe av det beste (eller det beste) som er på markedet til disse. så det er ikke der problemet er.

hva skal du med justerbare topplager uten mulighet til å kontrollere hjulstilling selv? hvorfor har du ikke samme dempere og fjærer bak? slark i snekke, styrekuler osv spiller stor rolle, men mest av alt, hjulstilling.

Først og fremst har jeg justerbare topplager for å kunne utjevne dekkslitasje. E34 som omtrent leveres med positiv camber fra fabrikk, SPISER framdekk om man kjører litt større dim. på dekk. 235/45-18 for min del.

Kommer samme fjører bak også, men grunnen til at jeg har ventet med dette er at jeg er usikker på hvordan jeg skal gripe fatt "problemet". Alternativ 1 er å gå til innkjøp av nye nivåreg. dempere (SVINEDYRT) og montere Eibach, eller alternativ 2, plugge hele nivåreguleringen og kjøre samme oppsett som fremme.

Vet ikke enda hva det blir til, men dette er nok ikke grunnen til at bilen oppfører seg slik den gjør.

Mulig jeg kommer til å fjerne K-Mac`ene og heller gå for originale topplager med fast negativ camber. Føles på en måte litt safere, om du skjønner hva jeg mener :)

Hadde hjulstillingskontroll på den i fjor sommer, men dette var da før nye deler var på plass. Er vel kanskje på sin plass med en ny kontroll.

Takk for tipsene!

Skrevet

jeg heier forsåvidt på ny firehjulskontroll med kontroll av slakk i de nevnte delene i innlegget mitt over. Det er da viktig at kontrollen gjøres på skikkelig måte, med vekter i bilen og greier, samt at verkstedet som utfører kontrollen har skikkelig og moderne utstyr.

Men - er bakdemperne og fjærene dine i orden da? Hvis de er det og høyden er som du vil ha den samt at den føles passelig myk/stiv, hvorfor endre noe? Med mindre du skal godkjenne senkesettet selvsagt. Min erfaring er at originale, fungerende SLS-dempere med H&R-fjærer fungerer utmerket, og det gjør de sikkert med Eibach også.

Skrevet

som sagt, ha alt iorden under der.. gjerne samme bak som foran.. deretter en NØYE 4hjulskontroll, så skal du se den blir bra..

snekka kan strammes noe, men ikke om den er utstlitt.. prøv deg frem..

Skrevet
jeg heier forsåvidt på ny firehjulskontroll med kontroll av slakk i de nevnte delene i innlegget mitt over. Det er da viktig at kontrollen gjøres på skikkelig måte, med vekter i bilen og greier, samt at verkstedet som utfører kontrollen har skikkelig og moderne utstyr.

Men - er bakdemperne og fjærene dine i orden da? Hvis de er det og høyden er som du vil ha den samt at den føles passelig myk/stiv, hvorfor endre noe? Med mindre du skal godkjenne senkesettet selvsagt. Min erfaring er at originale, fungerende SLS-dempere med H&R-fjærer fungerer utmerket, og det gjør de sikkert med Eibach også.

Ser at prisen på de nevnte delene ikke er avskrekkende. Derfor tror jeg at det blir en bestilling på disse før bestilling av time til 4hjulskontroll.

Bilen er tross alt 15 år gammel og har rullet en del mil, så har nok godt av nye deler i forstillingen uansett :)

Ang. bakdemperne så virker de ok. Høyden er også tilsynelatende bra, da disse bilene har en tendens til å se veldig lave ut bak (evnt. høye forran)

Eneste jeg har lagt merke til er at den siger på nivåreg. når jeg laste den tungt bak. Vet ikke om dette betyr slitte dempere eller om det kan være noe annet.

Som nevnt så har bilen gått 180.000 km. og de demperne bak har nok gjort jobben sin.

Godt mulig det "klikker" for meg, og at jeg bestiller to nye bakdempere til den nette sum av ca. kr. 12.000,- :lol:

Skrevet

Ser at prisen på de nevnte delene ikke er avskrekkende. Derfor tror jeg at det blir en bestilling på disse før bestilling av time til 4hjulskontroll.

Bilen er tross alt 15 år gammel og har rullet en del mil, så har nok godt av nye deler i forstillingen uansett :)

Ang. bakdemperne så virker de ok. Høyden er også tilsynelatende bra, da disse bilene har en tendens til å se veldig lave ut bak (evnt. høye forran)

Eneste jeg har lagt merke til er at den siger på nivåreg. når jeg laste den tungt bak. Vet ikke om dette betyr slitte dempere eller om det kan være noe annet.

Som nevnt så har bilen gått 180.000 km. og de demperne bak har nok gjort jobben sin.

Godt mulig det "klikker" for meg, og at jeg bestiller to nye bakdempere til den nette sum av ca. kr. 12.000,- :lol:

Skrevet
som sagt, ha alt iorden under der.. gjerne samme bak som foran.. deretter en NØYE 4hjulskontroll, så skal du se den blir bra..

snekka kan strammes noe, men ikke om den er utstlitt.. prøv deg frem..

Jepp, blir bytte av noen flere deler, så en nøye 4hjulskontroll.

Ang. snekka, så har jeg lest meg frem til at det skal mye til for at denne er utslitt. Isåfall, så har tidligere eier(e) vært litt for hissig på strammingen. Vet ikke om dette er tilfelle med min bil, men må sjekkes.

Nå er det ikke fullt så kult med V8 lenger.....TRANGT!

:?

Skrevet

hehe.. litt trangere med v8 ja.. da passer nok heller ikke m5 snekke som har noe kortere utveksling.

jeg har sett mange "utslitte" (dødgang som ikke lar seg ta inn før den klemmer lengre ute), så den vet jeg ikke om jeg helt kjøper.

som iittala sier, sjekk mutteren på rattakslingen. bare ikke stram for mye, da får du ikke rattet inn og ut.

Skrevet
Hehe, har strammet snekka på min v8, og det er litt mer arbeid enn å stramme en hjulbolt...

Har du undersøkt/strammet mutteren på rattakselen?

Hvordan var det å komme til snekka? Var det mulig uten å demontere halve motorrommet? :?

Har sjekket mutteren på rattakselen, og den satt godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...