Gå til innhold

kan man sjekke lambda med multimeter?


teexeln
 Share

Anbefalte innlegg

Tja, tror det! Har nettopp sjekket mine 4 Lamdasonder, det er 4 ledninger som går til hver av dem. 2 hvite, 1 svart og 1 grå. De 2 hvite er for varmeelementet og dem kan du måle resistansen i, de 2 andre er spenning fra sensoren.

Koble fra sensoren, mål resistansen (de 2 hvite ledningen), så starter du bilen, sensorene må være varme før de gir spenning fra seg, mål med DC over den grå og svarte lendinga. jeg målte mellom 0.3 og 0.8 volt når jeg gav gass og slakket av.

Har du noen grunn til å tro at de er ødelagte?

I mitt tilfelle hadde jeg kjørt en diagnosetest på bilen, fordi jeg har fått et gult motorstyringslys. Diagnosen sa at jeg hadde 2 ødelagte varmekretser i begge lambdasondene før katalysator.

Dette stemte ikke etter jeg hadde målt dem, så jeg kjøpte ikke nye men satset på at dette er en følgefeil fra noe annet. Veivhusventilasjonen var mitt problem. :D

Min bil er en E46 320i 99 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen for at jeg lurer er at jeg ser på motoren når den bakker at den vibrerer pittelitt som den ikke har gjort tidligere, syns det virker som den bruker litt mer bensin i det siste og :roll: men virker som den bakker likedan på kald motor og, å det taler vel kanskje i mot lambda? nettop byttet plugger og luftfilter. veivhusventilen og slangene ble byttet i vinter men gjorde ikke rein peilepinnerøret, blåste bare i det å det var åpent virker det som, men er litt rart for om bilen står over natten å jeg skal peile oljen så når jeg drar opp peilepinnen så er det olje heilt opp for den plastdingsen på peilepinnen, må da tørke av den å så stikke den ned å da viser den rett oljenivå hvis dere sjønner :) kan det være at det er for dårlig passasje der som gjør det?. Foresten så var pluggene litt sotete når jeg byttet de hvis det kan være no info i det, men var littsmåkjørt før de ble byttet hvis det kan ha noe å si?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en blåselampe hvis du har sondene av mens du måler. Mål når de er varme, ja ... :)

For å måle resistansen i dem trenger du ikke å varme dem!

Hva som er rett verdi på varmeelementet kan variere fra type til type, sjekk ut hva som er rett for din bil.

Min E46 ligger på ca 3 - 4 ohm. Som regel er det brudd på dem når de er ødelagte, da måler du ingenting (OL) .

Her snakker vi om de 2 hvite ledningene

For å måle spenningen ut fra dem må dem være varme, men det holder å starte bilen å la den gå noen minutter.

Bruk måleområde 0 - 1 volt DC, spenningen ut fra dem er avhenging av turtall på motoren.

Her snakker vi om den svarte og gråe ledningene.

Denne testen funket iallefall for meg, det er sikkert andre måter å gjøre dette på også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få variasjon ved å måle ohm fra kalde til varme. 2.stk (gamle) sonder fra M60-motoren min varierte fra 2,5 Ohm til ca. 8 Ohm etterhvert de begynte å bli varme. (Ref. Prosjekt M60 i E23), men, rettelse taes til min etterretning. Man lærer alltid. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...