Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en vibrasjon i bilen som ganske sikkert stammer fra mellomakselen. Det er en tung durelyd i bilen, verst i rundt 90, men merkbar fra ca 70. Såpass at det er sjenerende i en 530, men ikke ville merkes i en Folkevogn Passat 1,9 TDI 4Motion pga at motoren vibrererer og bråker mer. Jeg merka ingenting da jeg prøvde bilen første gang, og tror det har blitt verre i løpet av de ca 200 milene jeg har kjørt med den. Ingen rivstarter. Jeg synes det er mest merkbart på avdrag men også i jevn fart. Muligens mindre ved pådrag.

Jeg har søkt litt og sett at det stort sett er to ting som er vanlig; slitt hardykobling og/ eller støttelager. Jeg ser ikke at mellomakselkryss er nevnt så ofte. Hva er mest vanlig å måtte bytte først? Bilen har gått ca 144k km. Er ikke det tidlig for sånne feil? Ser ut som hardykoblingen kan byttes uten å ned med eksos og varmeskjold? Definitivt ikke støttelager eller kryss. Jeg så at det er sveiset på balansevekt i front på mellomakselen, så det er ikke den som har falt av med mindre det er flere vekter.

En annen ting- vifta i klimaanlegget lever sitt eget liv en stund etter at jeg har skrudd av tenningen; virker som om den får litt spenning såpass at den drar igang et øyeblikk og så stopper igjen, i sykluser. Jeg tror det stopper etter et par minutter. Noen som har opplevd lignende?

Takker for svar!

Skrevet

varmeapp; dette er sluttrinnet ditt. Helt vanlig feil, og har kommet ny og forbedret del. helt ok å bytte selv om du ikke har 10 tommeltotter..

vibrasjoner, har litt tvil til at dette stammer fra mellomakselen. har aldri opplevd dette på e39 før. skal ikke betvile deg altså, men jeg har ikke opplevd det før.

Skrevet

Ok, slutt-trinn bør vel bestilles da. Dyr del og hvor sitter den? Jeg tror ikke det er noen krise foreløpig. Klimaanlegget virker fint og det ser ikke ut til at det tapper batteriet av betydning.

Vibrasjonen er veldig typisk som fra mellomaksel, men jeg skal selvsagt ikke påstå det. Men jeg har opplevd det samme i andre biler og det arter seg veldig likt i alle. Det oppstår ikke vibrasjoner med så høy frekvens at det er hørbart fra f. eks. hjulene. Arter seg som tung dieseldur, omtrent som en 1,9 TDI i jevn marsjfart men selvsagt svakere, hvis ikke hadde jeg merka det på første prøvetur. Jeg er nok litt kresen på motorstøy. Så langt er jeg fornøyd med treliter'n, nesten like kultivert som Mazdasekseren og det er en bra attest :)

Ingen som har hatt problemet i E39? Jeg ser jo at bytte av Hardykobling er vanlig, spørsmålet mitt er om det oppstår vibrasjoner hvis den er dårlig?

Skrevet

Du vil få noe vibrasjoner om hardy koblingen begynner å bli dårlig. Ofte trenger den ikke være synlig slitt, Hadde selv en svak vibrasjon under kjøring der jeg sjekket hardy kobling visuelt men ikke fant noen feil og etter jeg byttet den forsvant vibrasjonene.

• 1 month later...
Skrevet

Oppdatering: jeg prøvde å bytte Hardykoblingen, men fikk den ikke ut uten demontering av mellomaksel, fikk ikke dyttet den langt nok tilbake. Så mitt spørsmål er: må både eksosanlegg og varmedeksler demonteres for å komme til?

Skrevet

Jeg demonterte varmedeksel og eksos på min ved bytte, men det er diesel da.

Mener at det skulle gå å demontere den uten å ta dette bort, men muligens det er annerledes på x30i.

Skrevet

Ok, jeg fikk dyttet mellomakselen 3-4 cm bakover, men det var ikke i nærheten av langt nok. Det fine er at da får jeg sjekket støttelageret samtidig, men jeg må nok fram med kuttskive på boltene på eksosanlegget, og de ser ut til å være sveiset fast på flensen på frontrørene... Hadde vært enklere om bare varmedekslene måtte ned.

Skrevet

Det står i TIS at man skal demontere eksos og mellomaksel. Men jeg vet ikke om det faktisk går an å demontere hardyskiven uten å ta bort mellomaksel.

Om man demonterer mellomaksel så skal man bytte en tette ring mot diffen.

Når jeg byttet på min så løsnet jeg diffen mot hardyskiven og kakket den løs og tok bort hardyskiven.

Skrevet

normalt trenger man ikke å ta av bak på diffen. Dersom du bare løsner mellomlageret, får du normalt nok bevegelse til at du får av foran på kassen. jeg har ihvertfall alltid fått det til sånn. Eksosen må ned.

Skrevet

Ok, takk for svar, greit å vite at eksosen må ned, så jeg ikke demonterer mer enn nødvendig.

Otis, er TIS det samme som verkstedmanual? Er den tilgjengelig for flere? ;)

Skrevet

TIS er verkstedmanual ja.

Den kan kjøpes, antagelig også lastes ned ja.

Skrevet

Jeg giddet ikke å laste det ned, fant aldri noen god/komplett versjon, så jeg kjøpte det fra Ebay for 88,- levert. Fikk da 5 plater ferdig brent av en annen som helt sikkert har lastet den ned fra nettet.

Skrevet

Det blir vel litt feil, eller, jeg vet ikke om bimmers.no støtter piratkopiering?

Jeg har det uansett, så kanskje etter sommerferien kan jeg se på muligheter får å få det lagt ut på nettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...