Gå til innhold

Vegdirektoratet sjekker bilen din på halvsekundet

André78
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med andre ord er det ikke noen fare å kjøre rundt i ombygde biler lenger, sålenge EU-kontroll og alt ellers er i orden?

Trenger nok ikke være redd for det de har nok ikke no scanner som finner ut motorvolumet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel minst 1 rullende landevei i bruk av Statens vegvesen så det er ingen grunn til å føle seg trygg..

De er ikke godkjente til å måle effekt med så bare å nekte å gå på den 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke godkjent for å beregne effekt som kan være grunnlag for tollavgift nei. Den er imidlertidig godkjent for å måle effekt til å avskilte, tro det eller ei.

Som sagt veldig fint om dette systemet gjør at vi med ombygde biler blir huka inn mindre, da vi alltid har alt i orden på årsavgift, EU og forsikring. Men jeg har ingen tro på at disse systemene ikke blir misbrukt til andre hensikter, om de rette folka sier de trenger info. Såpass paranoid er jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det betyr at tollvesnet ikke kan bruke denne. Men fører ikke avskilting til at bilen må inn til trafikkstasjon for godkjenning hvis den skal ha skilter på igjen?

Det vil sikkert være en form for manuell kontroll i tillegg som luker ut mistenksomme biler (les: senka,sota ruter m.m.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det betyr at tollvesnet ikke kan bruke denne. Men fører ikke avskilting til at bilen må inn til trafikkstasjon for godkjenning hvis den skal ha skilter på igjen?

Det vil sikkert være en form for manuell kontroll i tillegg som luker ut mistenksomme biler (les: senka,sota ruter m.m.)

Avskiltning betyr at du må vise bilen igjen på trafikkstasjonen i orginalstand, eller som et ledd i en ombyggingsprosess du eventuelt inngår (og lykkes med) for å få tilbake skiltene. Både folkene på trafikkstasjonene og tollvesenet liker å bedrive skremselspropaganga i media, nå sist mot chipping og den påståtte 1000kr pr hk avgifta.. Alle som har et snev av innsikt i dette vet at det er 99% tull. De har ikke belegg for mer enn et brøkdel av det de sier, og det er så mange hvis om at/dersom at, så dette blir bare tull. Tollvesenet kan ikke bare kreve inn avgifter uten en helg haug med kriterier er oppfylt.

Med mindre du har kjørt utollet bil på forhandlerprøveskilt med ulovlig modifikasjoner og forvoldet personskade hadde jeg ikke vært særlig redd for noen økonomiske represalier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok som du sier andre, det er for mye forlangt å få det likt som i sverige, hvor det meste går sålenge man har forsikring og slike papirer i orden. Altså ikke strenge maktmisbruk-kontroller.

Det jobbes vel med å få dette til etter som jeg leste i en tråd her inne. Samarbeid mellom politikere, Amcar og nmcu. Enig i at dagens regler er alt for strenge. Men saken er at vi er et "ungt" land i forhold til motorsport,hotrods osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddis: Du har nok mer innsikt i dette enn meg. Men allikevel surt å bli avskilta selv om det ikke har den store økonomiske konsekvensen. Det betyr vel ofte at det ikke blir skilt på bilen igjen pga store ombygninger?

For meg personlig har ikke dette så mye å si, men jeg ser absolutt frustrasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...