Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har lenge hatt lyst til å kjøpe meg en fin bil!, er lei av slitne gamle vrak så jeg fant meg en skikkelig fin bmw 725tds (en kul og forholdshvis fornuftig bil) til en bra pris og skulle undersøke mulighetene for å ta opp et billån!

men det viste seg å ikke være så lett..

jeg er 21 år gammel og jobber fast som bilmekaniker, leier fortsatt leilighet sammen med min nyutdannede samboer (ingeniør) så vi har ok med penger og ser ingen problemer med å betjene et billån på ca 120k og eventuelt forsikring + andre kostnader som forekommer ved kjøp av bil. jeg har jo en gammel bensinsluker av en mercedes fra før som koster det samme å forsikre og bensinforbruket er omtrendt som en lite billån..

jeg har vært i kontakt med flere banker og elcon viste seg å være mest positive, men fikk lett avslag av dem også. [-X pga at jeg var for ung, så da måtte jeg ha kausjonist som forsåvidt er greit, og så måtte jeg ha så og så mange % egenkapital. + pant i bilen. da kunne jeg få lån! så jeg så jeg hadde et lite håp om at det skulle la seg gjøre da! [-o< MEN siden bilen er en 98 modell så fikk jeg kun ett år på å betale ned lånet! fordi ingen vil ha sikkerhet i en bil som er eldre enn 12 år... #-o

så det virker som om det ikke overhode mulig for meg å få billån før jeg eventuelt har lånt flere millioner til å kjøpe meg et hus eller leilighet som jeg kan ha som sikkerhet! hm...

er det noen andre her som har erfaringer ang. dette eller veit om hva slags muligheter man har? jeg kan jo selvfølgelig jobbe som en idiot for å spare penger, men det tar tid og jeg trenger og vil ha bil nååå! heheh

2xm3g6zcj1mwelszaw5s.jpg

Skrevet

Det hørtes veldig rart ut :S jeg er 20 år, og har billån på ca 150k. Har ingen fast jobb og er student. JEg har verken kausjonist eller noe slikt, men hadde dog mye egenkapital ved kjøpet.

Skrevet

har du hørt med f.eks AS Finaciering? Hørt de er enkelere mtp alder på bilen.

Selv fikk jeg fullfinans på en 95 ombygd M3 compact hos DNB.. Tror man bare må pushe litt ekstra hardt.

Skrevet

Høres litt kjent ut det der egentlig...

Mitt beste tips er å jobbe som en idiot og spare til du har egenkapital på 35%.

Bare vent, som du sier; når man har huslån oppgjennom ørene. Da får du kastet kreditkort etter deg og alle svarer ja på lån nesten før du når å ringe de :) Har du de 35% så får du lån hvor som helst...

Skrevet

spar deg opp litt egenandel og kjøp en bil som er litt nyere. hos elcon må du vel ha minst 15% egenandel. elcon er en veldig god bank som er enkel og forholde seg til, bare gode erfaringer hos di etter 1 stk bil lån og 1 stk mc lån.

Skrevet

Jeg kjøpte bil uten egenkapital og kun mor som kausjonist. Dette via sparebaken sør. Bilen var en 97 modell. Var ikke noe problem. Nedbetaling på 5 år. Kunne også bruke elcon med samme betingelsene men valgte Sparebanken da jeg alt er kunde der.

Syns det er rart at de sier nei dersom du har kausjonist.

Skrevet

Har du bra kundeforhold i banken din så får du lån uten sikkerhet inntill 100 000. Over dette beløpet er de vanskelige uten sikkerhet eller kausjonist. Men har du mulighet for at noen kausjonerer så er det også billigere mtp. rente.

Skrevet

det het er seg at bilen ikke skal være mer en 13år når den er ferdig nedbetalt. tipset mitt er å finne en nyere kanskje litt rimeligere bil. og litt egenkapital.

Skrevet

ja rektig.. jeg fikk lån hvis jeg har kausjonist og pant i bilen, men da blir nedbetalingstiden ett år, på denna 98mod. ihvertfall... hehe

AS Finaciering har jeg ikke snakket med.

jeg kan ikke si jeg har noe somhelst forhold til banken min.. er jo ung og har vel egentlig ikke hatt no serlig med dem å gjøre, annet enn med bankkortene mine og forsikring..

er det ikke litt rart at di er så villig til å låne deg penger hvis du har sikkerhet i noe du ikke eier? som man allerede bruker en del penger på.. skulle tru man hadde litt mere disponible kroner hver mnd når man ikke har et stort lån...

men det er kanskje samma regla når det gjelder boliglån!?

en ting er sikkert ihvertfall, er man ung så er man dum!, og da skal man flås :mrgreen:

Skrevet

billån og boliglån er ikke samme regler.

skal du ha bolig får du førstehjemslån.

et godt tips er å bruke banken din. jo flere tenester du har der jo "bedre kunde er du" og om du ikke har så begynn med BSU sparing. det er en bilett til boliglån i tilleg får du automatisk tilbake 3000,- på skatten i året.

reglene for billån er stort sett det samme for alle banker.

"gamle dyre biler" som 7serien er for folk med fri kapital. hehe.

Skrevet

BSU gir deg faktisk 4000 tilbake i året gitt at du sparer de 20.000. Gratis penger :)

Billån har jo kort nedbetalingstid for å betale ned lånet i takt med bilens verditap. Jeg vil absolutt fraråde deg å låne 100% av kjøpesummen til en bil. Det viser seg den gangen du evt vil selge og lånet er høyere enn bilens verdi. Ikke fullt så stilig å sitte igjen med lån (eller penger du må cashe ut) når du selger igjen.

For å illustrere har jeg en kompis som lånte i overkant av 200K til å kjøpe bil (en Opel, men det er ikke så relevant) med lengste betalingstid. Imidlertid viste det seg at lånet var litt i overkant vanskelig å betjene for han, og etter ca 2 år ønsket han å selge. Problemet var jo at lånet var på ca 150K og på finn lå det fine eksemplar av samme bil til rundt 120K. Når du da ikke har penger til overs er du jo avhengig av en fantasipris for bilen for å få gjort opp lånet ved salg. Noe som selvsagt er urealistisk.

Så spar opp noen kroner til. Du sier jo dere har det ganske romslig og da vil det jo ikke ta altfor lang til å legge deg opp en 30-40.000 kroner og da er jo plutselig egenkapitalen der.

Min klare anbefaling i hvertfall ;)

Skrevet

mange kloke ord her!, blir nok til å spare litt som dere sier =)

jeg kjøpte meg en 57' chevy bel air for 50 laken når jeg var 18, da jobba jeg døgnet rundt i noen uker for å sleppe å ta lån så det er fullt mulig ja! men nå har jeg ei samboer å ta hensyn til også så da vil det nok ta litt lengre tid er jeg redd for.... hehe

jeg skal ha meg en fin bil etterhvert ihvertfall! det er helt sikkert..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...