Gå til innhold

Benger's E36 328ia Cab - Solgt

Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått handlet meg en drittøff gul Polo 1,4 som jeg skal putre rundt i gjennom vinteren :) BMW'n står nyvasket, ren og pen i garasjen og der skal den få stå så lenge det ligger salt på veien. Kommer til å legge om til vinterdekk på den og, slik at jeg får kjørt den en tur når føret tilater det. Sånn som når det er tørt og bart på veiene, eller skikkelig snøføre uten saltlake.

Også får jeg god tid til å tette en liten oljelekkasje (forhåpentligvis en slange mellom oljekjøler og girkasse) og bytte kam og veivsensor. Bilen går fint, men nå i det siste har bilen "hakket" og gått dårligete samt at den er tung å starte til tider. Hjelper å stoppe bilen noen minutter så er det i orden igjen, men diagnose viste feil de to sensorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har funnet ut at oljelekkasjen er en følge av tett veivhusventilasjon/oljeutskiller - også kalt CCV. Det kommer en del oljerøyk ved oppstart av bilen etter at den har stått en stund, pluss at den bruker en del. Mange mener at dette er pga veivhusventilasjonen, som også er en svakhet på disse bilene. I mitt tilfelle så lekker det olje ut der slangen fra oljeutskilleren går inn på røret til peilepinnen.

Siden innsuget må av, så renser jeg i samme slengen alt av innsugsdeler og rør. Kamsensor blir og byttet i samme slengen, siden den kobles til langt under innsuget. Da blir det noen timer i garasjen :)

Håper hvertfall det løser oljelekkasje/forbruk :wink:

Vurderer å kjøpe kamsensoren fra Schmiedmann, da org. fra GS koster 1300 kr. Syns det er i det meste laget. Noen mer erfaring med uorignale sensorer? Den på Schmiedmann koster rundt 500 lappen. Delene generelt ligger noen hundrelapper under hos Schmiedmann sammenlignet med GS, blir fort penger ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Fin bil :) Har en prikk lik selv. Angående sensor fra Schmiedmann så er det helt ok. Gjorde dette selv i sommer, ingen problem eller feil med disse.

Jeg bruker min hele året rundt. Men har hardtop for vinterbruk. Er svært glad i den hardtoppen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krix: Takk for det! :) Staslige biler..hehe! Skulle gjerne hatt en hardtop selv altså. Kjørte en tur her om dagen. Det knirker alt for mye med stofftaket i kulda :(

Morten 1989: Det kan være et tegn på veivhusventilasjonen ja. Sjekk også toppdekselpakingen din. Om den svetter så kan det også være et tegn til tett ventilasjon. Jeg byttet den pakningen fordi jeg hadde en del olje i tennplugg hullene pluss at den svettet. Er en del kjipe følgefeil :(

Etter det jeg har sett på nettet av DIY'er så er det en del jobb ja. Av med innsug og slanger. Bør nok sette av litt tid og tålmodighet, men det ser fullt mulig ut :wink:

Ang. bilder, så står den på stusslige 15" stålfelger med hjulkapsler for tiden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Da har jeg fått byttet veivhusventilasjonen. Det tror jeg bilen hadde godt av.

Slik så det ut inni ventilen:

h8swrkxsh48lczsomzlw.jpg

Røret fra topplokket:

ou4onsudyohystp0m0j1.jpg

Stygg lekasje fra slangen som går fra bunn av ventilen og ned til bunnpanna via peilepinnerøret:

3ns5oqj2slrdssfbixi3.jpg

Gikk fint å bytte ventilen uten å ta av innsugsmanifolden:

wkfmukrzgtkxv2lw8sy8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet i samme slengen kamsensor. Men det gjorde ting bare vondt værre. Satte tilbake den originale. Merkelig at kamsensor slo ut feil på diagnose :?

Av med vanos solenoid:

bc5jyo1y8jq9sk2toymp.jpg

For de med ikke så altfor store armer, kommer til under innsuget uten problemer:

pxycyg9co8k2zq9488b5.jpg

Tok ca 10 min å bytte tilbake til den originale sensoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye prøving og feiling, fant jeg til slutt ut hva som har vært problemet med bilen. Etter at jeg byttet veivhusventilasjonen har bilen fusket og ristet stygt på tomgang. Ny kamsensor hjalp ingenting. :(

Gjorde noe så simpelt å spraye motorrommet med startgass og da fant jeg til slutt en lekkasje. Slangen som vist på bilde lengre her oppe hadde en stygg sprekk. Som jeg selvfølgelig ikke så da ventilasjonen ble byttet #-o Der det også lekker olje. En liten sprekk i en vakumslange kan føre til MANGE feil som slår ut på diagnose.... som igjen fører til mange penger ut av vinduet. :(

Men som plaster på såret kjøpte jeg nye lyspærer til instrumentet samt alu-look ringer :)

wiek9ch49vrm6ckkqicx.jpg

Blir stas å få det montert så snart det blir litt mildere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Strøken ca du har :) Har akkurat blitt eier av en E36 cab selv.

Har du montert det nye høyttaler settet? Ble lyden bra? Har alle E36 cab´r 10 høytt, og hvor er alle disse plassert evt? Skulle gjerne hatt litt mer lyd i bilen ja... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Lydanlegg med 10 høyttalere var ekstrautstyr. Harman/Kardon var største stereopakke.

Har du 2 stk høyttalere i hvert dørtrekk så har du tilsammen 10 høyttalere :wink:

sitter 2 godt gjemt nede ved fotbrønnen, 2 i hver dør, og 2 på hver side bak.

Har ikke fått kjøpt høyttalersettet. Klarer meg fint med subwooferen enn så lenge :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Var ute å kjørte en liten tur i nysnøen... det gikk ikke så bra :( 10cm nysnø og eldgamle piggfrie dekk, bare min egen dumhet jeg kan skylde på her. Men ny fanger er kjøpt og levert til lakkering. Nå får jeg endelig komplett fanger med gitter :wink:

bgndkgigw71m2cbs9yxo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...