jonmurern Skrevet Juni 27, 2010 Share Skrevet Juni 27, 2010 som topic sier så ser jeg litt etter en 540 eller 530 motor, gjærne med lav kilometer og god stand!!! skal i en 2001 520ia(2,2) m-sport indevidual!!! bør i såfall være helt komplett osv... motor som da skal ut ble på nyåret splittet og tatt ventiler og innvendigh vask osv.....kvitto foreligger på dette , 50 000nok , verkstedet sier at den er klar for nye 300 000km går som en drøm men jeg vil ha litt mer krutt!! ellers om noen har noe annet inresant!! har jo kikket på m5motor men tror at dette blir fort litt dyrt!! tips tas også imot med åpne armer!!! takk på forhand Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juni 27, 2010 Share Skrevet Juni 27, 2010 Hei du. Hvis du skal ha en slik motor inn i en 2001 modell E39 og skal godkjenne dette, må du bruke nyere motorer og. M60 3 og 4 liter motorene er for gamle. De første M62 motorene passer heller ikke. Du må ha en V8 Vanos motor fra 09.98 tror jeg de kom ut. Hvis du ikke har hastverk, kan jeg skaffe en passende motor på min neste tur til Østerrike. Kom akkurat tilbake nå. Og reiser ikke før om ca 2 mnd til. Jeg vil jo absolutt anbefale manuell kasse hvis du skal ha mer sprut. Og jeg har liggende 5 trinns manuell kasse med svinghjul fra M62B35 som er kjørt ca 135.000 km. Denne kassen tåler mye krefter. Tror at selve innmaten på kassen er lik den som er på M3 3.0 liter. De brukes med trimmede motorer på over 700 hk. Jeg oppdaget nettopp at de nyere 6 trinns kassene fra ca 1997 bruker bare 240 mm clutch, og ikke 265 mm som var tidligere. Jeg kjøpte en 6 trinns kasse fra en 1996 4.4 liter. Og kjøpte svinghjul og clutch fra en 2001 4.4 liter. Og ringte firmaet og sa at jeg hadde fått feil vare. Kjørte innom på tilbakeveien. Og der fikk jeg bekreftet at jeg hadde fått riktig svinghjul, men det passet ikke til min 1996 4.4 liter kasse. Det nye 4.4 liter svinghjulet så omtrent likt ut som det jeg har fra 3.5 literen. Så da skal nok mitt svinghjul fra 535V8 passe både 3.5 og 4.4 literne og tåle belastningen. Hvis du setter inn 3.5 liter V8, så trenger du ikke gjøre forandringer med bremsene. De er like som på din 520. Regner med at opphenget også er likt. Men fjærene framme er kanskje kraftigere siden V8 motoren veier mer. Og du må sannsynligvis bytte traversen frame og V8 styresnekke for at det skal passe. Det er mer jobb med V8 ombygg, men du får da en super motor til en rimelig lav pris. Velger du ombygg med aut.gir, har jeg aut.kassen som brukes i både 3.5 og 4.4 literen. Bremsecalipere til E39 540 har jeg og. Hilsen Eirik. 92 22 65 44. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonmurern Skrevet Juni 27, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 27, 2010 hei dette virket jo inntresant, har jo heller ikke dårlig tid har lurt litt på dette med manuel eller ikke.....aut har jo vannvitig komfort som jeg setter høyt i disse dager, med nyfødt osv.. men litt mere krutt en de 170hk skulle jeg gjærne ha hatt!!! og at det er mulig uten og bytte bremser også ville jo være bra det også!!! skal tenke litt på det og evt sende deg pm, hvor mye tipper du kansje at motor havner på?? vil jeg ikke da få hk/engangsavgift på dette?? vil ha det godkjent,vilmansdagene er over gitt det er vel en stor kost og få byttet motoren også?? skal sjekke litt mere jeg også. takk for mange tips og annbefalinger eirik!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juni 27, 2010 Share Skrevet Juni 27, 2010 Jeg gir gjerne litt ekstra info. Angående avgifter på ombyggingen, så gjelder det jo å unngå dette. Det lønner seg uansett å vente til bilen har vært reg. i Norge i 10 år. Hvis din bil har vært snart 10 år i Norge og EU godkjenningen gjelder fram til den tid, kan du kanskje bygge om før den tid. Og godkjenne bilen når det er avgifsfritt. Hvis bilen har vært bruktimportert og det er flere år til den har vært 10 år i Norge, ville jeg ikke ha brukt din bil. Det kan fort koste flere titusenlapper å betale. Da kan det heller lønne seg for deg å selge din bil og kjøpe en annen med den motoren du ønsker. Hvis du har aut.gir nå, er det lettere å sette inn ny motor med aut.kasse. Å bygge om fra man. til aut.kasse er vel mer arbeid enn omvendt. Angående bremsene, så er i grunnen bremsene til E39 med store motorer underdimensjonert. I alle fall ville jeg hatt større bremser når du kanskje får minst 65 hk ekstra. Det er ikke dyrt å få 540 bremser på bilen din. Så først og fremst er det viktig å finne ut når din bil er 1. gangs reg. i Norge. Og om du nå har aut. eller man.gir. Ellers er jo en 230 hk 54B30 motor også interesant for deg. Men den er ikke billigere enn V8 motorene. Men enklere ombygg. Hilsen Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonmurern Skrevet Juni 27, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 27, 2010 hmm ønker jo litt mer en 230hk .....kansje...hehe anyhow bilen min er norsk så det gjør det vel enkelt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juni 27, 2010 Share Skrevet Juni 27, 2010 Da må det bli 4.4 liter på deg. Ingen vits i 535 motor. Jeg skal følge med framover og se hva som selges. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonmurern Skrevet Juni 28, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2010 supert!!! spør mere jeg hvordan er det da med kasse?? tåler min kasse denne motor? er det noe annet jeg trenger: 540motor ,540bremser evt 540 aut kasse? er vel en her inne med 540 ess med 475hk og godt med newton trenger ikke så mye jeg men hadde vært gøy og prøvd!!! har hatt i tidligre dager en audi 4,2 med aut så jeg vet ca hva det gjør. vet at det også ligger en norsk 2001 m5 motor komplett for 39 000.... men igjen så blir vel dette en del dyrere med tanke på bremser osv.. men blir det ingen avgift på en utenlansk motor?? synes at det er mange merklige svar andgående dette!!?? vet at min halvbror betalte kun 1500nok for en celiciamotor fra usa!!! staten skal vel ha gull og grønne skoger om man tar inn noe i landet her. igjen så takker jeg for r alle svar og tips Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonmurern Skrevet Juli 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 23, 2010 hmmmmmmmmmm................................... har da mistet lappen uten 4.4....jeg da........lenge også tror jeg..... 146 i 90 motorvei klasse a......... mistet også lappen 6mnd i fjor......... så jeg vet ikke helt om det blir no prioritet..... uff.......trenger et løft nu assa........ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå