Jump to content

Oljekampanje hos GS, hvilken skal jeg ha? (M47TU2)


Recommended Posts

Posted

Hei,

Lurte på om noen kan hjelpe meg litt med hvilket oljevalg jeg skal ta.

Bilen er en 118d 07 (pre.fl) med M47TU2-motoren.

Ser alternativet som spretter opp er følgende:

ZC-SLXPPB-1L

Castrol SLX Prof.LL 04 Powerflow 0W-30 1Liter

Denne ligger på 169,- literen, som forsåvidt er HELT ok.

Men, er dette det beste alternativet for min motor?

Hvordan er den om sommer kontra vinter?

Og finnes den bare i 1-liter?

Ser for meg at den blir ennå billigere om man kjøper bulk på 4-10 liter?

Og sist men ikke minst - hvor mange liter går det på denne motoren?

Tror jeg leste meg frem til ca. 6 liter, men husker ikke om det var denne eller 520`en :-)

Bør jeg skifte veivhusvent. samtidig som jeg skifter olje/filter?

Takk for svar!

Posted

Jeg har M47D20 som jo er forgjengeren til din motor, og jeg bruker Castrol SLX prof. 5-30 eller 0-30.

LL oljen er for de som ikke bytter olje mellom hvert oljeskift, slik BMW har foreskrevet det.

Så sånn sett er nok Castrol SLX Prof.LL 04 Powerflow 0W-30 1Liter som du har funnet helt korrekt til din motor.

Såvidt jeg vet, så har ihvertfall GS den kun i 1 liter. Har ikke sett den i større kvanta.

Posted

Men da tar jeg å satser på den da..

At den er LL vil vel bare si at den er ennå bedre enn om den ikke var det?

Tenker å remappe bilen til høsten, så da kan det vel være greit å kjøre top notch olje? :-)

Men, ang. veivhusventliasjon - er dette lurt å skifte før evt. remapping?

Bilen har gått 82.000 km.

Posted

Og sist men ikke minst - hvor mange liter går det på denne motoren?

Tror jeg leste meg frem til ca. 6 liter, men husker ikke om det var denne eller 520`en :-)

det står i konstruksjonsboka :)

Posted

LL oljen er beregnet for lange skiftintervaller, derfor LL som er LongLife. Ikke noe mer enn det.

Vet ikke hvor lange skiftintervaller du har på din, men min ønsker ny olje ved ca 15000-18000 km. Men jeg bytter på ca halvparten av det, og bruker ikke LL oljen. Bytter da også filter, såklart.

Veivhusventilasjonsfilter er en meget billig forsikring, og er enkelt å bytte. Koster vel 400,- eller.no

Jeg trenger ihvertfall 6 liter på min motor, men som zmikkey sier, så står det i boken.

Posted

Tror skiftintervallet er 30.000 - noe jeg overhodet ikke tenker å holde meg til. Blir i verstefall hver 15k.

Men, er det slik at om man skifter olje ofte nok, så har det ingen konsekvenser å remappe bilen?

(Selvfølgelig tatt i betraktning at man ikke tror det er noe F1-bil da).

Posted

Skal ikke ha noen konsekvenser å chippe motoren nei. Det viktigste er nok allikevel å la turbo kjøle seg ned før du slår av motoren, ved å la den stå på tomgang i 2-3 minutter. Men dette er bare behov for når du har kjørt litt hardt, vil jeg tro.

Jeg lar ihvertfall ikke min avkjøle seg når jeg har kjørt vanlig.

En annen ting, jeg merker at med ny olje så får jeg oljetrykk bortimot med engang, 1-2 sekunder, mens med olje som har vært brukt i 8000-10000 km, så tar det plutselig 2-5 sekunder å få trykk. Slik er det hver gang...

Posted

Jøss.. Det er jo nesten litt skremmende!

Genialt tips om kjøling av turbo. Det skal jeg tenke på.

Er vel fordi man kutter oljetrykket til turbo med en gang man slår av tenningen?

Posted

Forresten, noen grunn til å kjøpe orginalt oljefilter kontra alternativ vare? Nesten halve prisen på kampanje, mens ordinærprisen e nesten lik som orginal.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...