bassik Skrevet Juni 29, 2010 Skrevet Juni 29, 2010 Har en slik 530d som er litt opp og ned på effekten. Lurte på å måle turbotrykket i første omgang. Noen som VET hva det skal være? Evt under hvilke forhold. Neste spørsmål er: Hva er det som styrer trykket? ser at det er en vakuum/trykk ventil i sammen med en vakuumtank. regner med at det er dette som styrer wastegaten, men det er greit å være sikker før man tukler for mye. Noen som sitter med noe info på dette?
kimern979 Skrevet Juni 29, 2010 Skrevet Juni 29, 2010 mest vanlige feilen er vakumslangen til den tanken du prater om,den er sprekt akkurat ved uttaket.det står under innsuget.ser den såvidt inni der innom ved oljefilteret/servobeholder.innimellom der.alle vakumtilførsler er koplet under der.blir knekk på den til turbotrykk.og ofte er det hull på den.og lite turbotrykk da.ellers sjekk gummitetning nede ved turbo,store plastrøret fra luftmassemåler.falskluft der så blir beregning av luftmasse feil,noe som påvirker dieselmengde og ladetrykk.ellers kan det være luftmassemåler og sikkert en hau med andre ting.men du har noe og sjekke nå i første omgang da.
bassik Skrevet Juli 2, 2010 Forfatter Skrevet Juli 2, 2010 mest vanlige feilen er vakumslangen til den tanken du prater om,den er sprekt akkurat ved uttaket.det står under innsuget.ser den såvidt inni der innom ved oljefilteret/servobeholder.innimellom der.alle vakumtilførsler er koplet under der.blir knekk på den til turbotrykk.og ofte er det hull på den.og lite turbotrykk da.ellers sjekk gummitetning nede ved turbo,store plastrøret fra luftmassemåler.falskluft der så blir beregning av luftmasse feil,noe som påvirker dieselmengde og ladetrykk.ellers kan det være luftmassemåler og sikkert en hau med andre ting.men du har noe og sjekke nå i første omgang da. Takker! Prøver der først.
Hpi Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 Hos meg var originalt ladetrykk 2086mBar max, dvs ca 1.1 Bar. Etter tuning så er det såvidt jeg vet ikke så stor forskjell, på verksted mente de at det steg til 1.2-1.3 Bar Max. Jeg opplevde at bilen ble litt latere for ei tid tilbake og så hørte jeg en blåselyd fra høyre side av motorrom ved hardt pådrag. Hos meg var det sprekk i den første slangen ut fra Turbo slik at ladetrykket blåste rett ut. Kan sikkert være alt mulig rart som er galt hos deg men det er nå bare et tips Slangen har delenummer 11617786530
Trollet_ Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 Min går også som en Bøtte med drit av og til, men i mitt tilfelle tror jeg det er løftepumpa bake i tanken som streiker litt av og til. Ikke alltid man merker at den er røket, bortsett fra at bilen går dårligere når den fusker, eller at dieselnivået pluttselig blir borte når du har under 15 liter på tanken. skal se etter sprukkne slanger på min også...
Trollet_ Skrevet Juli 4, 2010 Skrevet Juli 4, 2010 fant en sprukken vakunslange på min, nermere bestemt den som går fra vakumboksen ved turboen og til fordelings"blokka" under innsuget, så at slangen som går fra røret ved siden av fordelingsblokka og opp til første dysa også så dårlig ut, skal skifte disse og se om det blir noe forskjell. prøvekjørte en tur igår med vogn på, lite guffe under 2000 rpm og 80 km/t, kan vel godt være turboen som begynner og bli sliten etter 200 000km...
Roffern Skrevet August 11, 2010 Skrevet August 11, 2010 Noe nytt fra noen her? ble det bedre etter bytte av vakum slanger? Har også en 530da 99mod som går veldig ujevtn når det gjelder drag.
Gjest Skrevet August 11, 2010 Skrevet August 11, 2010 sjekk vakumslangene da. deretter er jo lmm et vanlig problem. denne bilen har heller ikke wastegate, men "vnt" (variabel turbingeometri). og trollet, er ganske vanlig med periodisk feil på pumpa i tanken. neste gang den går dårlig, gi pumpa et kakk (altså ta opp sete og dunk på "lokket"), se om ikke det kommer seg da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå