Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det overhodet noe vits i å kjøpe de aller billigste sveiseapparatene/sveisetransformatorene på Biltema? Har såvidt sveiset en gang før og har overhodet ikke greie på dette, men ett sted må man begynne ;-)

Er ikke snakk om noe "finsveising" på karroseriplater for min del, men kanskje mulighet for å reparere rustskader på steder som ikke er synlige etterhvert.

F.eks en slik:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveisi ... is-Mig-90/

Alle tips taes imot med takk!

Skrevet

jeg har ikke sveiset mye, men disse som er beregnet til å sveise "gassløst" synes jeg var noe dritt å holde på med.

Jeg ville hvertfall satset på et som man kobler gass på

Skrevet

Litt av poenget er at jeg ikke ønsker å bruke noe særlig penger på dette, ihvretfall inntil jeg evt finner ut at dette er noe jeg ønsker å drive med. Også en fordel om det ikke tar opp hele garasjen..

Skrevet

hvis du skal ha et billig og vil gå for et fra f.eks biltema, ville jeg heller gått for det til 1999,- det kan man koble gass på.. har sveist uten gass og det er bare no dritt rett og slett.. bare porer seg.. og det er sikkert et greit begynner apparat til små-ting..

Skrevet
hvis du skal ha et billig og vil gå for et fra f.eks biltema, ville jeg heller gått for det til 1999,- det kan man koble gass på.. har sveist uten gass og det er bare no dritt rett og slett.. bare porer seg.. og det er sikkert et greit begynner apparat til små-ting..

Enig, å sveise uten gass er noe dritt.

Skrevet

For og si det slik: Tynnplate sveising med rørtråd: Idiotisk.

Jeg har sveiset et par timer med rørtråd på tynnplater, og tilslutt ble jeg såpass agressiv at jeg måtte dra.

Poenget her er vel egentlig: Hvor mye skal du sveise? Skal du sveise en del, så holder det ikke med et slikt billig apparat med engangs flasker. De tømmes alt for fort i mine øyne.

Du kan helt fint kjøpe feks. et brukt mag apparat, også leier du en 5kg flaske ifra feks aga. Det er ikke rare greine de skal ha for det.

Uansett om du skal sveise 10minutter i året, eller 8 timer daglig, så ville jeg valgt et apparat av litt kvalitet. Se på det som en investering! Bruk heller 3-4tusen på et apparat, det er enklere og sveise med et apparat av litt mer kvalitet, samt at resultatet blir MYE bedre. Glem rørtråd, glem biltema søppel, kjøp heller et pent brukt apparat på finn.no feks.

Rørtråd er forøverig sveisetråd med flussmiddel, altså det som brukes til gassløs sveising.

Skrevet

Det største MIG apparatet til Biltema er det mange kompiser som har, alle er stråelende fornøyd, sett bort fra at slangepakka i noen tilfeller kunne vært lengre.

Går du lei får du også greit med kroner for det, om det enda er under garanti. Koster vel 3999kr sist jeg sjekket.

Jo bedre apparat jo lettere er det som regel å justere inn, og mer intuitivt å bruke.

Skrevet
Det største MIG apparatet til Biltema er det mange kompiser som har, alle er stråelende fornøyd, sett bort fra at slangepakka i noen tilfeller kunne vært lengre.

Går du lei får du også greit med kroner for det, om det enda er under garanti. Koster vel 3999kr sist jeg sjekket.

Jo bedre apparat jo lettere er det som regel å justere inn, og mer intuitivt å bruke.

Har brukt dette en del og det er helt greitt ja.

Skrevet

Ser at apparat uten gass ikke høster særilig med lovord nei... Kan man kjøpe "engangs"flasker med gass, og hva koster det?

Har egentlig ingen ide om hvor mye det kommer til å bli brukt. Er vel mest for å prøve å lære seg og mestre noe nytt, og for kanskje etterhvert å kunne gjøre litt av hvert. Er jo tross alt ofte rust på disse gamle bilene man driver med da... Ellers kunne det jo vært gøy å kunne lage enkle ting av rør, h-bjelker osv også.

Skrevet

Mener H. Bergmann kjøpte et fra Biltema for å sveise den røde "M3`n" han har nå. Han hadde heller ikke sveiset før, og resultatet ble jo absolutt godkjent. Kanskje høre med han om hvilket apparat han kjøpte.

Er i samme situasjon som deg. Har også lyst til å lære meg å sveise. Det er jo en del rust på min E30, og så skulle jeg kanskje hatt et bur til neste år....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...