helgeb Skrevet Juni 30, 2010 Skrevet Juni 30, 2010 Sitter med tanken om å kjøpe sveiseapparat selv om dagen :=)Står mellom disse : http://www.jula.no/sveis-mig-mag-bimax-132-turbo-125340 http://www.jula.no/sveis-mig-mag-30-a-180-a-125337 disse skal være bra, samme som thorshov selger men billigere
Haug530D Skrevet Juni 30, 2010 Skrevet Juni 30, 2010 Ser at apparat uten gass ikke høster særilig med lovord nei... Kan man kjøpe "engangs"flasker med gass, og hva koster det? Har egentlig ingen ide om hvor mye det kommer til å bli brukt. Er vel mest for å prøve å lære seg og mestre noe nytt, og for kanskje etterhvert å kunne gjøre litt av hvert. Er jo tross alt ofte rust på disse gamle bilene man driver med da... Ellers kunne det jo vært gøy å kunne lage enkle ting av rør, h-bjelker osv også. Moe og Co selger engangsflasker til 149,- pr stk ellers selger Jula de til 229,- pr stk, dette er da 1 liter og skal holde til ca 25 min kontinuerlig.
SteffenM2 Skrevet Juni 30, 2010 Skrevet Juni 30, 2010 Jeg kunne sikkert få ordnet noen form for undervisnings kveld en dag, om dere er intresserte i det. Hvis ikke, så er jo mig/mag sveising utrolig lett og lære seg.
///Naitsirk Skrevet Juni 30, 2010 Skrevet Juni 30, 2010 Sitter med tanken om å kjøpe sveiseapparat selv om dagen :=)Står mellom disse : http://www.jula.no/sveis-mig-mag-bimax-132-turbo-125340 http://www.jula.no/sveis-mig-mag-30-a-180-a-125337 Mener disse er på tilbud hos Torshov bilrekvisita til betydelig bedre priser.... Takker for info!! Det var litt forskjell ja Ikke dumt at man har gode rabatter på Torshov i tillegg Trenger ikke sveisekurs for min del
Hans Wilhelm Skrevet Juni 30, 2010 Forfatter Skrevet Juni 30, 2010 Du kan holde ett lite privat kurs kanskje....? Hva må du gi på Torshov med gode rabatter?
MGR Skrevet Juni 30, 2010 Skrevet Juni 30, 2010 Viss det er ønskelig med undervisning rundt hamar/lillehammer så er jeg behjelpelig også, både min/mag og tig, både rustfritt og alu. Er industrimekanikker lærling og sveiser mye av uka.. Det dyreste Mig/Mag apperatet til biltema funker greit det. men da kan man likesågodt kjøpe en brukt kvalitetsapperat. Jeg har selv telwin apperat ifra thorsov som er noe møkk, tror det er 150A.. Som på alle billig apperat er slangepakka kort og stiv som pokker. Kempi og Esab er eksempel på bra merker som er godt utprøvd og funker:)
Cise Skrevet Juni 30, 2010 Skrevet Juni 30, 2010 Driver med sveising som jobb men ikke den type sveising.. Kun hard sveising(5 mm -->) men det letteste er å ha en som kan stille inn apparatet for deg, så er det bare å prøve seg frem:) er ikke vanskelig, bare å finne rette teknikken..
Hans Wilhelm Skrevet Juli 8, 2010 Forfatter Skrevet Juli 8, 2010 Hvilken forslag utgjør egentlig A-styrken? De minste MIG/MAG apparatene til +/- 3000 kr har vel gjerne 120-130A.
sladjan Skrevet Juli 8, 2010 Skrevet Juli 8, 2010 såg grei ut de på jula. den største ser meget bra ut. Sveiser en del på jobben, mest 2mm+ Skal du sveise bil er det veldig viktig å stille maskinen riktig, for mye varme brenner det rett gjennom og sånn. Tror nesten du må punkte hele veien for at det ikke skal brenne seg gjennom karoseriet egentlig. kjøp sånn fett som du stikker pistolspissen nedi, hjelper på at pistolen ikke skal sette seg fast ihvertfall når man er litt grønn på sveising. bare å få tak i plate og prøve seg fram, til og med de som har sveist veeeeldig lenge prøver hvordan gjennombrenninga er på en plate før de sveiser det de egentli skal sveise!
Wacman Skrevet Juli 8, 2010 Skrevet Juli 8, 2010 Sveis sammen to plater og sjekk bruddstyrken på dem. Da får du både lært deg hvilken type sveisesøm som passer deg best,men også hvor på platene,samt hvor mye guff du skal gi sveisen.
Hans Wilhelm Skrevet Juli 9, 2010 Forfatter Skrevet Juli 9, 2010 Hva trenger man i tillegg til selve maskinen? Tråd følger vel ofte med, gassflaske, ventil til denne, og maske. Er det omtrent hva som trengs? Finnes det noen enkle "sveise for dummies" bøker e.l? Edit: Kikket på denne, http://www.moeco.no/subdet22.htm , som Helgeb tipset om på forrige side. Virker som en ferdig pakke til en grei pris det? Tanker eller erfaringer med den?
Kristov Skrevet Juli 9, 2010 Skrevet Juli 9, 2010 Skal du stort sett sveise grove plater eller også litt finplatet karrosseri? Om ja på sistnevnte trenger du et apparat som kan gå lengre ned på Ampere-skalaen; typ 30A minimum. Her er en fin link: http://www.mig-welding.co.uk/
Hans Wilhelm Skrevet Juli 9, 2010 Forfatter Skrevet Juli 9, 2010 Ser ut som en knall link! Skal kikke litt på den ja. Blir nok helt sikkert litt tynnplate også ja. Rett og og slett "vanlig" karroseri hvis jeg får til det . Den jeg linket til var vel regulerbar 25-150.
Kristov Skrevet Juli 9, 2010 Skrevet Juli 9, 2010 Ser ut som en knall link! Skal kikke litt på den ja.Blir nok helt sikkert litt tynnplate også ja. Rett og og slett "vanlig" karroseri hvis jeg får til det . Den jeg linket til var vel regulerbar 25-150. Ser den har 6 strømstyrker ja - jeg personlig hadde gått for den til 3500 kr.
Hawkon88 Skrevet Juli 9, 2010 Skrevet Juli 9, 2010 Jeg har sveist litt med pinner på bil, da måtte jeg ned på ca 25amp, og kunne framdeles bare punkte hvis ikke det skulle brenne gjennom. Biltema har hvertfall en slik manual på svensk. Sveising er ikke så vanskelig å lære seg (øving) når man kan litt teori og kan stille inn apparatet, men det er det vanskeligste i begynnelsen. Videre er det stortsett bare øving. Du bør også ha sveisehansker, de er lagd av skinn og går langt opp på underarmene, et must så du ikke får sveiseglo inn i ermene. Guide har noen ganske greie hansker (litt stiv i begynnelsen) hvite med gult fra håndleddet og opp. Videre bør du også ha flere typer sveiseglass med forsjellig DIN nummer. (Avgjør hvor mye lys glassene skal sleppe gjennom, jo mer strømstyrke, jo høyere din) fra DIN8-12 De maskene som er grønn og lagd i glassfiber er veldig greie. Ellers er speedglass å anbefale. Videre bør du ha kjeledress eller andre klær som er flamme/brannsikre, og støvler med buksekanten utenpå slik at du ikke får sveiseglo nedi skoene.. Skal du sveise mye bør du også bruke et skjerf i halsen slik at du ikke blir "solbrent" i halsen. Og blir du mot formodning sveiseblind kan du ta noen dynke noen kluter i melk og legger dem over øynene. Så går det over etterhvert. Kemmpi er forøvrig veldig greie apprat. De apparatene jeg har vært borti tåler hvertfall imponerende mye fuktighet/regn før de blir ødelagt. Kjøper du proffapparat med vannkjøling spesielt,- pass på at du overholder anbefalte servicerutiner osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå