Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så webasto starter nå, men stopper før den egentlig skal?

I utgangspunktet skal ikke webasto starte før det er under 10 grader celsius, så det er litt rart at den starter i det hele tatt om du har temperaturer over dette.

Skrevet

Har bare erfaring fra Webasto på MB, men dette skal jo være ganske likt da....forstår det slik at du har en diesel.

Webasto er det Kolberg Caspary som kan og som kan hjelpe deg feks på telefon. Dette er kjekke folk. Ikke hør på verksted som sier du skal kjøpe nytt alt.

http://www.kcl.no/

For det første må det være nok diesel på tanken. MB sin starter ikke hvis det er mindre enn 15% diesel på tanken. For det andre må du ha nok spenning på batteri. Den starter ikke hvis du bare så vidt har nok til motorstart. For det tredje må vi vite om du bare har en tilleggsvarmer/kjørevarmer (som bare hjelper motoren til å ha arbeidstemperatur) eller om du også har det jeg kaller en parkeringsvarmer (som gjør at du kan starte webastoen før bilen slik at motor(og kupe om du vil) er passe varm før du starter bilen.

I ditt tilfelle (hvis jeg skjønner forklaringen din rett) virker det som den starter (først skal den blåse 30-60 sekund, deretter tenner den slik at det gjerne ryker litt fra et sted under bilen) og begynner på å varme kjølevann. Hvis den så stopper etter noen minutter, tyder det på at sirkulasjonspumpen ikke virker. Da varmer den vannet i nærheten av brennkammeret/der tempføler står, og så lenge vannet ikke sirkulerer, tror den at nå er det varmt nok, og så stopper den.

Jeg ville i ditt tilfelle sjekket at sirkulasjonspumpen går.

Hvis du bare har en kjørevarmer, ville jeg drite i hele greia. Nytten av den er ikke verdt rare greiene med mindre du bor i det kalde nord eller Røros.......

Forøvrig er det slik at veldig mange kjører rundt med defekt termostat, men pga kjørevarmer som brenner og brenner, merkes ikke dette før brenneren er utslitt. Så bytter man brenner eller komponent knyttet til den og tenker ikke på termostat og bytter brenner igjen etter et år og sånn går livet og pengene og miljøet til helvete.... :)

Savner litt mekanikere som tenker selv og ikke bare sånne som kan diagnoseapparatet..... :mrgreen:

Lykke til med brenneren din 8)

Skrevet

takk for et imponerende fyldig svar!

Webastoen starter nå, uansett temperatur ute, og går i ca 1 minutt.. starter med å gå ujevnt og slutter med å gå ujevnt. Kan kanskje virke som den bare blåser da, og ikke tenner?

Jeg har bare kjørevarmeren, men bor ved dovre, så kan være -30 om vinteren. Kjekt å ha webasto da tror jeg :P må kjøre i flere mil før jeg oppnår normal driftstemperatur..

Er det flere feil det kan være om den starter om sommeren? Er vel ikke sirkulasjonspumpen som gjør det da?

Mvh Øyvind

Skrevet

På de fleste mb går kjørevarmeren til motoren har ca 70 grader uavhengig av utetemp.

På min MB kan jeg slå den av feks i sommerhalvåret fordi motoren går raskt opp i arbeidstemp uten hjelp..

Hvis du bare har kjørevarmer, har webastoen kanskje ikke egen sirkulasjonpumpe for kjølevannet, men drives av motorens egen vannpumpe. Da kan du utelukke kjølevannsirkulasjon som et problem.

Men har du ettervarme/restvarmefunksjon på varmeapparatet ditt, må den likevel ha egen sirkulasjonpumpe. I så fall kan du kjenne på sirkulasjonpumpa om den går.

Når du sier ujevnt...er det som at den putrer med ujevn flamme eller kan det være lyden av gåent lager (vifta som skal blåse)?

Tror jeg ville demontert og rengjort den. Gratis, men litt arbeid er det jo. Sot kan medføre flere ting, men det slik at der er en flammevakt som passer på. Den registrerer lys fra flammen i brenneren.

Så hvis brenneren gjør plikta si, så starter den med å blåse en stund, så gir den litt diesel, antenner dieselen og brenningen er igang. Flammevakten registrer at det brenner (ser lyset), og alt går sin gang.

For meg kan det høres ut til at flammevakten har fått sot på seg slik at den ikke ser flammen. Hvis så, vil webastoen kutte dieseltilførselen fordi flammevakten sier: det brenner ikke, så stopp brennstofftilførsel. Da stopper brenneren. Flammevakten tror jeg du enkelt kan løsne, ta ut og rengjøre. På gammel webasto er det en 10mm mutter som det går 2 tynne ledninger inn på.

Vet ikke hvordan den ser ut på din.

Som sagt har jeg aldri plukket på BMW, så det jeg sier må tas med en klype salt....

Prinsippet med flammevakten burde likevel gjelde.

Skrevet

takk! skal prøve det..

når jeg sier ujevnt, så mener jeg at den går med ujevnt "turtall" om du skjønner..

den starter ujevnt, så går den fint en stund, før den slutter med å gå ujevnt i en liten stund til..

Skrevet

men lurer fortsatt også på hvorfår den starter om sommeren, når alle andre med webasto på bmw sier at det bare er under en viss temperatur den skal starte..

Kan det være en elektrisk feil i hjerne eller noe?

• 1 month later...
Skrevet
mulig den har låst seg.

Prøv å start den, når den ikke starter, men går etterløpet sitt, tar du ut sikringen til Webasto i ti sek. da nulstiller du feilkodene og den starter igjen.

Hvis den ikke starter da og alt er i orden, setter jeg en knapp på taktpumpa.

Vet du hvor denne sikringen sitter på en e34 touring 530 94 mod?

Har nylig kjøpt bilen og funnet ut at den hadde webasto. Da jeg starter den så starter cupevifta og pumpen(høres det ut som) osv men den blir ikke varm. Noen som vet hva grunnen er og hvordan dette fikses? Synest jeg leste at den ikke ville starte før det ble under +5c ute. Stemmer det?

• 1 month later...
Skrevet

Det høres jo ut som om webastoene funkerer på samme måte som en vv kjele ombord i en båt.. Der er det flammeføleren og dysen som spruter inn diesel som lager krøll om vi har problemer med den. Vet ikke om dette har noe å si på dette systemet, men kan ikke se å ha lest noe om dyse her inne. Kan kanskje være en idè å sjekke ut?

Skrevet

Jeg byttet dyse og brennkamme, tenner og flammevakt. Ikke noe som ble bedre. Den går et minutt så stopper den. Misstenker det er sirkulasjonspumpen som er gåen siden den stanser. Den blir vel for varm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...