Galldrian Skrevet Juli 3, 2010 Share Skrevet Juli 3, 2010 Har hatt bilen i 2år nå og ikke gjort noe spesielt for å vedlikeholde batteriet. Jeg har dog aldri hatt noen problemer utenom den gangen jeg druknet dysene og måtte kinne den i 5min for å få start igjen... da var det ikke mer juice igjen og jeg måtte koble til startkabler... men kan tenke meg at 520 er temmelig tung og dra igang og da? Uansett så er det jo greit å ha orden på ting! Spesielt siden vi skal ut på langtur med bilen i sommer. Har hørt at en bør vedlikeholds lade batteriet minst 2 ganger i året, samt sjekke spenning og ladespenning. Har noen spm. rundt dette 1. Sikkert det dummeste spm., men jeg skal koble batteriet AV når jeg lader det right? 2. Bør måling av spenning og ladespenning måles på polene på selve batteriet eller i tilkoblings punktene i motorrommet? 3. Stemmer det at nominell ladespenning er fra 14,7v og oppover? Og at jeg sjekker dette ved å la bilen gå på tomgang når jeg måler? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 3, 2010 Share Skrevet Juli 3, 2010 1. Nei, trenger ikke å koble av batteri ved lading. 2. Måles på battteri for å utelukke speningstap. (ikke det at det er målbart med vanlig multimeter) 3. Min lader med ca 14,9 volt på batteriet ved tomgang, mener jeg det var. Skal ikke være under 14,7 volt som oftest. Tror at BMW har bittelitt lavere ladespenning enn biler der hvor batteriet er montert utendørs, og ikke inne i bilen. Da høy volt på batteri skaper "knallgass" som er eksplosivt. 4. Jeg lader min bil stort sett nesten hver dag på vinteren, da jeg har webasto ovn. Har da koblet lader direkte til batteriet i bagasjerommet, og plugger bare i strømledningen når jeg parkerer. 100% batteri hver dag. Det er det beste for slike typer batteri. Da holder de lenge og tåler mer minusgrader. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galldrian Skrevet Juli 8, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 8, 2010 2. Måles på battteri for å utelukke speningstap. (ikke det at det er målbart med vanlig multimeter) Hvis man ikke kan bruke et multimeter hva da? Jeg har et ok et med to desimaler... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet Juli 8, 2010 Share Skrevet Juli 8, 2010 Han sikter antakelig til spenningstapet fra dynamo til batteriet bak. Jeg har en lader fra CTEK, en MULTI XS 4003. Kjekk sak Laget av svenskene! http://www.ctek.com/NO/consumer/mxs-4003.aspx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galldrian Skrevet Juli 8, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 8, 2010 Han sikter antakelig til spenningstapet fra dynamo til batteriet bak.Jeg har en lader fra CTEK, en MULTI XS 4003. Kjekk sak Laget av svenskene! http://www.ctek.com/NO/consumer/mxs-4003.aspx Aha da forstår jeg Jeg handlet en billig vedlikeholds lader fra biltema og lot den være tilkoblet i 24t. Målt på polene til batteri: Ladespenning: 14v Spenning: 12.4v Er ikke det litt lite? Har dog aldri hatt noen store problemer som sagt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet Juli 8, 2010 Share Skrevet Juli 8, 2010 Spenning på 12.4v er ok. Det er ca 12.65v max oppladet. (ved ca 20 gr. C og motor av osv) Husk at du bør vente en stund (12t) etter lading for å få korrekt avlesning.. Sjekk at batterivann nivå er riktig. Du får også kjøpt en batterisyretester på biltema. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 8, 2010 Share Skrevet Juli 8, 2010 Har man OEM batteri, så er det vel batteri uten vann, eller vedlikeholdsfritt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå