Bmw Mathias Skrevet Juli 4, 2010 Skrevet Juli 4, 2010 Hei og hoppsann ! Tenkte å legge ut ein liten prosjekt tråd over bilen min, vil ikkje bli daglig update, men skal prøve å oppdatere så lenge det skjer noke. Bilen: Det er ein 1988 E34 med m20b20 motor. Den blei kjøpt for 10 000kr tilbake til våren 2008. Den hadde sleten motor med gåen toppakning og små diverse ting som hadde komt opp på eu kontrollen. Bremser, støtdempere, og diverse rør. Den blei henta i Haugesund, og var ellers rimelig strøken. Brukt som familie bil, og hadde trilla 205 000km. Fargen er Delphin metalic, og er veldig sleten i lakken. Tanken var å få den Eu godkjent å brukt som bil eg kunne lærekjøre med, da eg var 15 år da eg kjøpte den. Hadde lite peiling på bil generelt, men interessen var stor Bilder er jo eit selfølge ! Det var sånn den såg ut etter henting og litt vasking. Uten skilt vel å merke... Bremsa: Det var masse som måtte gjerast, og da er frameleis ein heil haug eg ikkje er fornøgd med. Men går på skule og økonomien har aldri vert den heilt store. Viktigaste var å få bremser til å fungere: - Nye kalipere bak + klosser + skiver. Så her er da toppers. - Framme dyppa eg kalipere i syra, og lakke dei fine. Sjekka om dei var ok mot lekasje osv. Dreia opp skiver og klosser var ok. - Håndbrekk er ny. Resultate blei rimelig bra og bremse følelsen er ok ! Understell: Dei gamle støtdemparane + fjøre var ultra sletne, knekt fjøre osv. Kunne trykke inn støtdempere og ein stråle av sølevatn sto ut... Skikkelig heftig bra ! hahahah ! Demontrasjonsbilde: Sånn var det heile veien rundt.... - Kjøpte nye Gule Koni framme og bak. Var dyrt men forskjellen kan ikkje beskrivast. - 40/20 senk fra Cobra. - M5 stabbstag bak - Diverse foringer Sånn her blei da: Resultat = Bilen blei 1000 gonga bedre å kjøra med ! Har også bytta til m5 bakstilling ! Eksos: Da orginala var kaputt og rustent. Nytt orginalt var altfor dyrt og tanken på å kjøpa brukt var nei. Så kjøpte seperate bend og potter fra Simons. 3" heile veien, samt 3 potter som orginalt. Bråker noke sjukt, ikkje som jappse snerring, men som buldring/bromming. Utløste alarm på ein ny Toyota med å siga forbi på lavt turtall Gjekk sånn nesten gjennom EU med den eksosen. Dei meinte at da skulle vera katalysator på bilen ? Kan ikkje huska at det var på den gamle orginale ? Motor++: Den gamle m20-en var egentlig nesten frisk, og toppakning var ok. Men vippetøy var sletent, og gjekk heilt forferdelig dårlig. Så den var berre til å få frisk igjen, og begynte å hamstre på deler. Da endte i at naboen solgte meg ein E34 520i 1991 delebil med m50b20 motor. Betalte 2500kr for den pga ny frontrute som eg knuste første dagen.... Bilen hadde gått 262 000km og var rimelig boss. Motor derimot hørte ikkje til bilen, var tydelige spor av denne hadde vert bytta. Tok sylinder lek test og var dønn, så alt ok ! Bytta alle pakninger og simmeringer før eg satte den inn i gobilen. Girkasse fulgte med å brakte utvekslingsproblem. Den som stod på delebilen lagde skrekkelige lyda og den som stod på bilen var ein 4,44 diff, men med brems på. Den er solgt nylig, da eg kjøpte meg m5 bakstilling. Når du ser neri motorrom ser den orginal ut. Tok var på alle klips og kvar minste detalj - m50b20 motor med nye pakninger og simmeringer. - Alt eletrisk fra under ratt og fram. Sikringsboks ++++ - Girkasse + hardy - Shortshift - speedometer (262 000km+) - Ny olja - Sveist bunnpanne pga sprekk (sveise inn oljetemp måler samt oljeretur) Har desverre ingen bilder av motorbytte underveis, men noken få etter bilder som ikkje eg får tak i akkurat no. men kommer Denne motoren er nå historie og ein M50TUB25 er det som er i bilen no. Bilder kommer ! Små knask: - Kjøpte meg også skinn interiør og montert litt bilstereo. - Nye felger. 16" som er 8" breie. Kjører 215/55/16 framme og 225/50/16 bak. Er ganske bra kant på dei, og syns bilen ser ganske bra ut. - Sveist litt rust osv. - Bytta alle bremserør og drivstoffrør til kobber. - Drivstoff filter og oljefilter + olje. - Og sikkert evig masse andre små detaljer rundt om på bilen. Her er noken bilder av korleis den ser ut til dagsdato Veldig dårlig bilde av interiør, men beste eg hadde no. Felgane er ganske nice, men skitne. Har vaska dei no Status: Høgt forbruk på dekk Plana: Masse vil ha meir! Prøver å få litt meir style over bilen og bruke den med det oppsette eg allerede har, også bygge ny motor ved siden av. MVH Mathias
hanskr Skrevet Juli 4, 2010 Skrevet Juli 4, 2010 Bra dette skulle hatt nedi 2,5l'en med puste hjelp men men. Har gjor mykje ser eg Heldig med skinnseter
zmikkey Skrevet Juli 5, 2010 Skrevet Juli 5, 2010 Du kommer til å får en greit vil når du blir 18! Ser bra ut. Lykke til
Bmw Mathias Skrevet Juli 5, 2010 Forfatter Skrevet Juli 5, 2010 Takker for svar ! 2.5L hadde vert bedre utgangspunkt, men har no den motoren der ei stund til tenker eg. Bestilte nettopp: Så kommer 6 puck sinterlammel om litt, gleder meg til å bytte. Den gamle er uber sleter og slurer som faaaan
Bmw Mathias Skrevet Juli 6, 2010 Forfatter Skrevet Juli 6, 2010 Har handla inn: - Olje temp - Olje trykk - Ladetrykk - Volt Forslag til plassering ?`
hanskr Skrevet Juli 6, 2010 Skrevet Juli 6, 2010 ikkje feil eg har i a stolpen ( trur eg de heiter) dørstolpen frame på venstre side men da berre volt og oljetrykk
Bmw Mathias Skrevet Juli 8, 2010 Forfatter Skrevet Juli 8, 2010 Tenkte å ha dei litt skjult, er framfor gir spake ok ? Har forresten fått bilen igjen fra 4 hjullskontroll.... Dei klarte ikkje å løsne endeledda, så dei skifta endeledd pluss stagene. Uten å spørre, avtalen var 4hjulskontroll... Får sikkert rekning på 4-5k ++. Kunne jo gjort jobben sjølv til sikkert 1/3 av prisen. jaja.. Bestilt time til biltilsyne i Bergen. 22 juli klokko 09.00. Blir spennande å sjå korleis da går
Bmw Mathias Skrevet Juli 22, 2010 Forfatter Skrevet Juli 22, 2010 Bil godkjent med senkesett og felga Teorien er også bestått
Bimmarn Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 denne kom sikkert ikke med katalysator pga. det er 88 mod. katalysator blei påbudt i 89?
Mr.X Skrevet Juli 23, 2010 Skrevet Juli 23, 2010 Har forresten fått bilen igjen fra 4 hjullskontroll.... Dei klarte ikkje å løsne endeledda, så dei skifta endeledd pluss stagene. Uten å spørre, avtalen var 4hjulskontroll... Da kunne/kan du kreve å få det gratis, evt. at dem tar det av dem har ikke lov til det. Jeg hadde E90`n min på service, da bytta dem pærer uten og spørre, så jeg nektet og betale å fikk dem 4 free
Bmw Mathias Skrevet Juli 27, 2010 Forfatter Skrevet Juli 27, 2010 Har betalt rekninga no da, men har liksom tenkt å høre ka dei egentlig tenkte med, kanskje få igjen penger osv. Men dei har ferie for tio. Kanskje vere litt "teit" etter at dei har godkjent bilen min hahahah ! Har fått wastegate og diverse flenser samt 6 puck sinterlamell
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå