Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Jeg er helt ny på forumet her.

Flytter til utlandet i august(blir borte ca. 1 år), å da har jeg tenkt å kjøpe meg en bmw m3 E46.

Planen min når jeg flytter hjem til norge igjen er å ta med bilen til norge.

For så å kjøpe meg en E46 coupe som jeg kan sette alt fra m3'n over i coupen.

Er det noen her inne som har gjort noe lignende før?

Kan man evt. få godkjent et slikt bygg?( jeg kommer til å gjøre det uansett)

Kanskje det er noen firma i Norge eller Sverige som kunne gjort jobben for meg.

Noen gode forslag?

Har kjørt japse hele livet, så jeg er helt ny med bmw!

Takker for svar.

mvh

Posted

Er noen som har gjort den jobben før ja og du får det godkjent..

Send PM til M3Yngve her på forumet.. Han og en kammerat av han bygger slike bygg.. De holder på og bygge 2 stk nå og har bygget en stk ifra før.

Posted

Takk for raskt svar!

Et spørsmål dere sikkert har svart på mange ganger før, men fant ikke noe særlig om det.

Er det noe spesielt man må være obs på når man kjøper en E46 m3?

tenkte i utgangspunktet å kjøpe en med manuell kasse, selv om der frister utrolig mye med en smg, men da blir den jo endel dyrere.

Er det greit å kjøpe en som er gått ca 120000 km eller er det for mye?

Hvordan er holdbarheten på motor/gearkasse på disse bilene? Er rust et problem?

mvh

Posted
M3 - S54-motorn (Rak 6:a - 24 ventiler)

Tidiga versioner av S54 motorer drogs med en del barnsjukdomar. Bland annat hade motorer tillverkade mellan 10/2001 och 02/0202 en felkonstruerad oljepump. Även vevstakslagren var felkonstruerade vilket gjorde att värmeutvecklingen i lagren blev allt för kraftig. BMW har ändrat konstruktionen på vevstakslagren totalt 6 gånger, varav den senaste versionen började fabriksmonteras i motorer tillverkade fr.o.m. 06/2003. Motorer tillverkade t.o.m. 05/2003 kunde få sina vevstakslager utbytta under hösten 2004.

När BMW upptäckte felet, återkallade man alla berörda bilar för att kostnadsfritt byta oljepumpen och vevstakslagren. Det är viktigt att kontrollera så att dessa byten verkligen är utförda på det tilltänkta exemplaret. Detta är speciellt viktigt på importerade bilar eftersom det var generalagenten i landet där bilen såldes ny som ansvarade för återkallningen.

Rust er dessverre et ganske vanlig problem på E46, spesielt i Norge. Sjekk nøye overalt. Spesielt nedkant av dører og bagasjeluke, men også hjulbuer dørstolper osv. M3 har alu panser så ruster ikke der, men det gjør vanlige E46