Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å selge en ZF 6 trinns kasse som jeg nettopp kjøpte. Den er kjørt bare 122.000 km og er helt uten lekkasjer av noe slag. Den skal være i topp stand. Kassen kommer fra en 320d 2003 modell.

Selgeren fortalte at kassen skal passe på M50/M52 og M3 motorene. Dieselkassene er vissnok kjent for å tåle mer dreiemoment enn bensinmotorene. Jeg lurer selv på å bruke denne kassen på et M3 eller M50B30 prosjekt. Men kunne trenge pengene til andre deler og.

Jeg fikk også tak i svinghjulet med bra clutch til denne kassen en annen plass. I tillegg har jeg mellomakslingen fra en E46 320d 150 hk. Det er en del å justere på i lengden på akslingen, og selgeren fortalte at han trodde den passet på E36 uten å justere noe.

Mellomakslingen har samme opphengslager som på E36. Den har også 4 hulls flens mot diffen som passer alle biler fra 318is til 328. Jeg skal snart finne ut hvordan lengden på mellomakslingen er sammenlignet med E36 M3 3.2.

Denne kassen er jo fin for dere som har en diff med kort utvekskling, og som også ønsker å kjøre langtur med mye lavere turtall.

Og dere med kompressor eller turbomotorer vil sikkert og like denne kassen som skal tåle så mye.

Jeg planlegger å reise til ca Asker 16 og 17 juli fra Stavanger langs E39 og E18. Skal møte en annen, men har ikke bestemt plass enda. Da kan jeg ta kassen med i bilen og dere sparer fraktkostnader.

6 trinns kassen med svinghjul og clutch og mellomaksling selges for 10.000 kr. Svinghjulet er i meget god stand og clutchen er også meget bra. En clutch fra f,eks M3 passer ikke. Splinesakslingen har finere og tettere spor. Clutchen er på 240 mm.

Ta gjerne også kontakt på 92 22 65 44 hvis dere lurer på noe.

Hilsen Eirik.

Skrevet

Her er en aktuell kasse for dere som trenger en meget holdbar kasse. For dere med kort utveksling på diffen kommer 6. giret veldig godt med for langkjøring.

Kassen skal være i meget god stand og passer mange bilmotorer.

Eirik. 92 22 65 44.

Skrevet

Eirik

Hva sier du til ett bytte med tomatkassen min da med pedalsett, styreboks, skjalter og hele smæla :?:

Hadde vært gromt med 6trinns emanuelle kasse og en chip i 320en min!

Har ikke gitt opp å tune den litt med skikkelig grenrør og eksosanlegg også.

Bare slå på tråden det, MEN det gjør du vel alikevell.

Uansett gratis bump :P

P

Skrevet

Jeg skal få målt akslingen og telle antall splines i dag.

Der jeg kjøpte svinghjulet hadde de flere typer. Splinesakslingen så ganske lik ut som den fra 645i. Det virker som at BMW har gått over til akslinger med mer splines på de nyere bilene. Siden motorene har stadig mer hk og dreiemoment kan en regne med at disse kassene tåler mye.

Til deg Pedro så var nok dette en spøk. Det blir nok ikke aktuelt for meg med aut.kasse nei. Jeg ønsker jo helst å bruke denne kasse selv.

Eirik.

Skrevet

Ja tror også det. Min M3 E92 kasse har 26 splines mener jeg. Kan det være aktuelt med en knall bra M3 E36 5 trins i innbytte Erik?

Skrevet

Jeg målte 22 splines og 28.9 mm inni clutchen. Det er vel ikke av de tykkeste akslingene da.

Har ikke noe problem med å bytte denne kassen i en E36 6 trinns kasse, Yngve.

Lengden er ca 64 cm fra clutchhus til ytterside av flensen.

Mellomakslingen er 143 cm lang.

Eirik.

Skrevet

He He Eirik

Er nok fortsatt interessert i å gjøre noe litt spes. med 320en min.

Chip og eksos er på vei.

Mulig du har noe grom eksos liggende da Eirik?

Syntes det forøvrig står 5trinns i innlegget til Yngve?

Funnet ut hvorfor den har gear overføring på to sider?

P :wink:

Skrevet

Yngve, jeg så først nå at du ville bytte med en 5 trinns M3 kasse. Jeg har allerede en ekstra 5 trinns kasse. Mener at det er en M3 kasse, men clutchplaten fra en vanlig M3 kasse er for liten. Kanskje den kassen er fra en 530d eller nyere 530i. Har i grunnen ikke behov for enda en 5 trinns kasse. Vet ikke hva du vil foreslå. Jeg kan ringe deg i morgen.

Lurer på om denne kassen har dobbelt feste fra giroverføringen til girkassen. Ser sånn ut etter bilder jeg så av den nye M3 v8 kassen. Jeg må sjekke dette opp nærmere.

Denne kassen med mellomaksling er sikkert bolt-on på mange E46 biler som 328 og 330 med 5 trinns kasse.

Eksos fra en 328 er vel det rette for deg. Ville heller kjøpt dette enn grenrør.Jeg har bare 325 og M3 eksos liggende.

Eirik.

• 3 weeks later...
Skrevet

Opp igjen.

E46 eiere har nå sjansen til å skaffe seg en 6 trinns man. kasse. Ellers er det sikkert flere med 325 eller M3 3.0 som vil kunne ønske å kjøre på lavt turtall på motorveier.

Eirik.

Skrevet

Eirik, har du en god pris på 5 trinskassa ? send meg en pm vis du tenker å selge den.

har en 6 trins M3 kasse vis du er interesert

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...