Capoldriahn Skrevet Juli 10, 2010 Share Skrevet Juli 10, 2010 Jeg lurte på et par ting angående bygging av anlegg i BMW E46 sedan. Hvor er det greiest å legge signalkabelen fra spilleren til forsterkeren i bagasjen? Hvor er det beste stedet å putte forsterkeren med minimalt av innggrep/modifikasjoner i bagasjen? Hvis du har noen andre tips/erfaringer når det gjelder bygging av anlegg i en slik BMW (ikke bare disse spørsmålene), så tar jeg gjerne imot de også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet August 7, 2010 Share Skrevet August 7, 2010 har du orginalspiller eller ettermontert spiller? hvis du har orginal så er det ikke utganger til signalkabler.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet August 7, 2010 Share Skrevet August 7, 2010 Signalkablene pleier jeg legge under teppet bak med pedalene, langs dørene, under baksetet helt i siden og inn gjennom ryggen/veggen der det er en skumgummidings der allerede går kabler gjennom. Altså på førersiden. Forsterkeren kan du jo montere på platen som ligger over reservehjulet. Montert forsterker der flere ganger. plass til en ganske stor og der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Capoldriahn Skrevet August 7, 2010 Forfatter Share Skrevet August 7, 2010 Takker for svara. Bedre sent en aldri. Har bygd ferdig anlegget for denne gang for en 2 uker siden. Kastet selvsagt ut den orginale radio, siden bilen var tyskimportert og hadde kassettspiller som tyskerene er så glade i. Jeg la signalkablene nesten som du sa StigJ. Over på fører sida, lags dørene under listene og teppet, bak skulderstøtta på baksetene hvor det var en skumgummiåpning det allerede lå noen kabler. Forsterkeren ble festet over reservehjulet. Ganske fornøyd med resultatet. Alle 6 høytalerene er byttet ut, men med annet jeg skrur på anlegget kan du ikke vite det siden alle høytalerene er gjemt bak de orginale grillene. Svart Pioneer spiller med røde lys, som ikke stikker seg ut der den sitter. Så og si alt av kabler er skjult. Er vel bare kabelen fra forsterkeren til subwooferen du ser i det den kommer over kanten i sidetrekket i bagasjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danieltosbotn Skrevet September 8, 2010 Share Skrevet September 8, 2010 Skal gjøre akkurat det samme snart på min E46 Hadde du noen spessielle problemer, eller gikk alt bare fint? Noe jeg burde tenke på før jeg begynner? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Capoldriahn Skrevet September 9, 2010 Forfatter Share Skrevet September 9, 2010 Skal gjøre akkurat det samme snart på min E46 Hadde du noen spessielle problemer, eller gikk alt bare fint? Noe jeg burde tenke på før jeg begynner? Hadde egentlig ikke noen spesielle problemer, men det er verdt å merke seg at om du velger 6.5" høytalere foran sånn som jeg gjorde, må du beregne å måtte modifisere litt der høytaleren skal festes i dørpanelet. Jeg valgte å lage et lite hakk inn i det ene festet som fester panelet til selve døra. Det gikk helt greit uten å svekke selve festet. Men ønsker du bare å plugge i enklest mulig og modifisere minst mulig så er det nok anbefalt å gå for 5.25" høytalere. Det er også verdt å merke seg at uansett hvilke høytalere du velger (6.5" eller 5.25") så trenger du adapterringer og du trenger selvsagt også en adapterramme hvor du skal plassere spilleren, med annet du kjøper Dynavin eller en annen type 2 DINs plug and play enhet. Ja, også trenger du en sånn antenne adapter. Hvilken du trenger avhenger litt av produsenten av spilleren du velger, men mest sannsynligvis ISO -> DIN. Ingen av disse adapterene er vanskelig å få tak i. Finner du hvor som helst hvor det selges bilstereoutstyr så og si. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danieltosbotn Skrevet September 10, 2010 Share Skrevet September 10, 2010 Takk skal du ha Må bare bestille litt smådeler osv så er jeg i gang! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
5string Skrevet September 21, 2010 Share Skrevet September 21, 2010 Skal gjøre akkurat det samme snart på min E46 Hadde du noen spessielle problemer, eller gikk alt bare fint? Noe jeg burde tenke på før jeg begynner? Hadde egentlig ikke noen spesielle problemer, men det er verdt å merke seg at om du velger 6.5" høytalere foran sånn som jeg gjorde, må du beregne å måtte modifisere litt der høytaleren skal festes i dørpanelet. Jeg valgte å lage et lite hakk inn i det ene festet som fester panelet til selve døra. Det gikk helt greit uten å svekke selve festet. Men ønsker du bare å plugge i enklest mulig og modifisere minst mulig så er det nok anbefalt å gå for 5.25" høytalere. Det er også verdt å merke seg at uansett hvilke høytalere du velger (6.5" eller 5.25") så trenger du adapterringer og du trenger selvsagt også en adapterramme hvor du skal plassere spilleren, med annet du kjøper Dynavin eller en annen type 2 DINs plug and play enhet. Ja, også trenger du en sånn antenne adapter. Hvilken du trenger avhenger litt av produsenten av spilleren du velger, men mest sannsynligvis ISO -> DIN. Ingen av disse adapterene er vanskelig å få tak i. Finner du hvor som helst hvor det selges bilstereoutstyr så og si. Har du lyst til å utdype litt mere eksakt hva du gjorde, hva du kjøpte og hva slags lyd du mener du har fått i forhold til orginalt? Gjerne med linker til de tingene du kjøpte! Gjerne med bilder, men jeg vet det er å forlange mye Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Capoldriahn Skrevet September 28, 2010 Forfatter Share Skrevet September 28, 2010 Skal gjøre akkurat det samme snart på min E46 Hadde du noen spessielle problemer, eller gikk alt bare fint? Noe jeg burde tenke på før jeg begynner? Hadde egentlig ikke noen spesielle problemer, men det er verdt å merke seg at om du velger 6.5" høytalere foran sånn som jeg gjorde, må du beregne å måtte modifisere litt der høytaleren skal festes i dørpanelet. Jeg valgte å lage et lite hakk inn i det ene festet som fester panelet til selve døra. Det gikk helt greit uten å svekke selve festet. Men ønsker du bare å plugge i enklest mulig og modifisere minst mulig så er det nok anbefalt å gå for 5.25" høytalere. Det er også verdt å merke seg at uansett hvilke høytalere du velger (6.5" eller 5.25") så trenger du adapterringer og du trenger selvsagt også en adapterramme hvor du skal plassere spilleren, med annet du kjøper Dynavin eller en annen type 2 DINs plug and play enhet. Ja, også trenger du en sånn antenne adapter. Hvilken du trenger avhenger litt av produsenten av spilleren du velger, men mest sannsynligvis ISO -> DIN. Ingen av disse adapterene er vanskelig å få tak i. Finner du hvor som helst hvor det selges bilstereoutstyr så og si. Har du lyst til å utdype litt mere eksakt hva du gjorde, hva du kjøpte og hva slags lyd du mener du har fått i forhold til orginalt? Gjerne med linker til de tingene du kjøpte! Gjerne med bilder, men jeg vet det er å forlange mye Jeg har desverre ikke noen bilder fra selve installasjonen. Når det gjelder hva jeg kjøpte, så var det følgende; Enhet: Pioneer DEH-2200UB Bakhøytalere: JBL GTO527, ett 5.25" 2-veis coaxial høytalersett. Subwoofer: Rockford Fosgate P2L-112, i all hovedsak et Rockford Foasgate Punch P2 element på 250W RMS ferdig montert i en kasse fra Rockford Fosgate. Fra tidligere BMW hadde jeg følgende liggende; Høytalere foran: Crunch Drive Series DS-6.2C, ett 6.5" 2-veis component høytalersett. Forsterker: Magnat The Rock 600, en 4-kanals forsterker som kjøres 2x85W RMS+1x170W RMS. Lydmessig kan det ikke sammenlignes med det orginale. Jeg er veldig fornøyd med det slik det er idag, men en skal aldri utelukke at jeg bytter ut diverse komponenter og utvider anlegget ytterligere. I all hovedsak så må det være de 5.25" bakhøytalerene jeg vil anse som anleggets svake punkt for øyeblikket. Jeg har nedfellbare bakseter og skiposeluke, men de er hverken lagt ned eller åpnet. Allikevel er jeg ganske fornøyd med bassen i selve bilen selv om det ikke er noen monster subwoofer. Det jeg allikevel er mest fornøyd med er hvor bra lyden er inne i bilen og hvor lite det merkes utenfor bilen. Ja, det en merker best på utsiden må være bagasjelokket som ikke klarer å sitte i ro. Er ikke helt sikker på hva du ønsker at jeg skal utdype. Har allerede forklart hvor jeg f.eks la signalkabelen fra spilleren til subwooferen. Er vel egentlig ikke mer å si om den. Forsterkeren er montert over reservehjulet i reservehjulbrønnen. Borret hull i plastdekselet som dekker selve hjulet, monterte en plate som jeg røffelig skar til for å passe den runde kurven. Monterte så selve forsterkeren på denne plata. Strømkabelene er gjemt litt opp under selve plastdekselet som er på kanten til bagasjeåpningen. Sammen med forsterkeren så er det også en automatsikring. Bakhøytalerene har fått nye kabler. Dette droppet jeg på fronthøytalerene. Kablene bak ble trukket opp i det skjulte bak og under diverse trekk og til slutt opp de orginale hullene som huser "koppene" som bakhøytalerene orginalt er i. Siden jeg gikk for 5.25" høytalere valgte jeg å fortsette å bruke disse "koppene". Kabelen til den høytaleren lengst unna der de begge ble trukket opp, ble trukket mellom metallet og isolasjon eller hva du vil kalle det som er mellom toppen og metallet på hattehylla. Mer skjulte kabler, wee!! Det meste er skjult og det er kun 2 steder en ser kabler. Der kabelen til selve subwooferen kommer ut fra trekket og der høytalerkabelene går mellom trekket og opp til hattehylla. Men for å se det sistnevnte må du huke deg litt ned og se oppover mot stedet de er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArneTorsen Skrevet Mai 29, 2012 Share Skrevet Mai 29, 2012 Bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå